De la lansarea din 2021, producătorul a venit anual cu evoluții numite popular „facelift”! Acum avem încă unul, chiar mai consistent decât ne -am așteptat. Baterie complet nouă, motor nou, putere mai mare… Chiar și o culoare nouă!
Dan Vardie, Paris, Franța
Cu ocazia DACIA Product Days, am descoperit noua evoluție a primului EV DACIA. O evoluție care pleacă de la o platformă impresionantă. Spring este nr. 2 European în retail – a vândut 180.000 de unități – din care 61% sunt nivelul de top Extreme. Utilizatorii de Spring rulează cam 34 km / zi, realizând cam 4 călătorii zilnice și înregistrând un consum mediu de 12 kW/ 100 km. 52% din clienții de Spring locuiesc în zone suburbane, folosind această mașină pentru naveta zilnică. Producătorul confirmă că este a doua sau chiar a treia mașină în familie și că nu mergi cu Spring în concediu cu familia.
Se spune că succesul unui model de mașină este cel mai mare dușman pentru că producătorul nu prea are ce să „adauge” pentru a continua ascensiunea respectivului model. Se pare că DACIA contrazice această perspectivă și vine cu cele mai puțin vizibile schimbări acolo unde nu te aștepți! Toată partea vizibilă – designul exterior și cel interior – rămâne aceeași, cu excepția unei noi culori numită Seafoam. În schimb, „sub mașină” avem noutăți remarcabile. O nouă baterie LFP de doar 24,3 kWh – față de 27 kWh a actualei baterii NMC – care are în premieră un sistem de „climatizare” pentru a o face vandabilă în oricare zonă a Europei, chiar și în Nord, unde este mai frig. Aceasta este montată central, oferind nu doar mai multă rigiditate la torsiune, dar și o mai bună optimizare a maselor. Frânarea este mai sigură, mulțumită unei puteri mai mari. Apare și bara anti-ruliu (poate incredibil, dar actuala generație nu avea!). Cuplată cu noi setări pentru amortizoare avem și nouă stabilitate în curbe – aici urmează să vedem la primele teste. Producătorul a „umblat” și la aerodinamică, introducând un spoiler pe spate, ceea ce a aduce îmbunătățiri sesizabile.
În ciuda unei baterii mai mici, avem motoare mai puternice, ajungând până la 100 CP. Chiar și propulsorul de start în noua gamă a ajuns la 70 CP – adică peste cel mai puternic din actuala generație, de 65 CP! Accelerația de la 80 km/h la 120 km/ h a crescut cu 20% în încercarea de a mări apeal-ul lui Spring pentru rute mai lungi, mai ales pe autostradă.
Toate aceste schimbări duc inevitabil la o creștere a masei, care ajunge să depășească o tonă – față de actuala generație care cântărește 987 kg. Potrivit specialiștilor DACIA vorbim de circa 30 kg în plus… Chiar și așa, noul Spring rămâne cea mai ușoară mașină electrică din segment. Însă, deși bateria este mai mică, iar puterea este mai mare, avem practic aceeași autonomie de 225 km! Cei care citesc AUTOpro își vor reaminti că actuala generație a confirmat statutul de cel mai eficient energetic automobil electric al Europei – 8,2 km / kWh de baterie – așa cum au arătat măsurătorile independente ECOBEST Challenge. Spring are și indexul EcoC1 foarte aproape de 1, adică autonomia reală este aproape identică cu cea măsurată după ciclul european WLTP. Noul model va fi măsurat anul viitor, însă putem anticipa că noul Spring își va păstra locul de „No 1”! Dacă capacitatea de încărcare AC este aceeași – 7 kW – cea în regim DC Fast Charge a crescut la 40 kW (față de 30kW acum), care va duce la o încărcare 20% – 80 % în 29 de min. Dar chiar și la AC timpul de încărcare de la 20% la 100% se reduce la 3 h 20 min (față de circa 4 h la actuala generație).
Producătorul ne-a anunțat prețuri de plecare de la 16.900 Euro (TVA inclus) cu promisiunea că se menține sub 20.000 Euro la versiunea de top – evident vorbim de prețuri fără nici un fel de eco-tichete. Adică să rămână cea mai bună ofertă EV din Europa. Încă nu am văzut prețurile și când încep livrările în România, dar vom fi în primul val.
Indiscutabil, schimbările esențiale operate sunt o surpriză plăcută. Modelul Spring 2026 se va fabrica tot în China, dar promite să rămână foarte competitiv în ciuda suprataxei operate de Comisia Europeană tuturor mașinilor electrice fabricate în China. Este o ambiție care trebuie să țină cont de faptul că între timp a apărut concurența din China – Leapmotor sau BYD, de exemplu – dar și cea Europeană, dacă R5 poate fi plasat ca o opțiune pentru un client de EV mic. Mai mult, VW a anunțat că are ambiția să domine acest segment odată cu introducerea lui ID Polo și a „frățiorilor” de la Skoda și SEAT… Până la urmă, concurența este sănătoasă … poate și de aici ritmul alert al schimbărilor la Spring…