AUTOpro
Test drive AUTO pro Exclusiv

Test Drive FIAT Grande Panda – Mașina oficială a Fericirii! PANDASTIC!

Test Drive Fiat Grande Panda

AUTOpro a condus în premieră noul Grande Panda lansat sub sloganul din acest titlu. Este primul FIAT pe noua platformă „smart car”, care promite o revenire în forță a mărcii italiene pe străzile Europei. Care sunt argumentele? Shaggy răspunde: „It’s PANDASTIC”!

Dan Vardie, Torino, Italia

Olivier Francois, CEO-ul mărcii FIAT ne spunea că „pentru a avea succes, electrificarea automobilului ar trebui să fie simplă și ieftină!”. Acesta adaugă că o altă cerință este ca noul model să aibă un scop pe piață și să fie cool. După 125 de ani de existență, FIAT are o istorie, rădăcini adânci în segmentele A și B și modele care au făcut istorie. Executivul FIAT recunoaște că introducerea regulamentului GSR2, care prevede instalarea în standard a principalelor sisteme ADAS, a făcut ca o serie de modele să iasă rapid din producție – cum este, de exemplu, Tipo. 

Însă este de spus că FIAT este un brand global, în fapt cel mai global brand al lui Stellantis. Olivier ne-a dezvăluit că anul trecut FIAT a vândut 442.000 de unități în Europa, dar și încă 581.000 de unități în America de Sud și chiar 219.000 în Orientul Mijlociu. Este adevărat, cifra pentru Europa este redutabilă însă datorită vehiculelor comerciale, în primul rând… Dar oricum, are cifre de vânzări impresionante!

Olivier Francois - FIAT CEO

Potrivit lui Olivier, consumatorul european se uită după un automobil popular de 3,5 – 4 m lungime. Deloc întâmplător, segmentul B are vânzări de 2,3 milioane unități în 2024, iar FIAT are ceva de spus în acest segment, Uno, Punto și Grande Punto fiind un bun exemplu. Însă așa cum remarca chiar executivul FIAT, Uno sau Punto nu sunt mărci globale așa cum este Panda. Așa că Grande Panda se dorește un model global care va fi vândut pe mai multe continente, începând cu Europa. „Că să nu fie o neînțelegere, Grande Panda nu-l înlocuiește pe Panda. Acesta din urmă va continua vânzările – mai ales în Italia – și va fi înlocuit de un nou model în viitor!”, a explicat Olivier.

Test Drive Fiat Grande Panda

Tot executivul FIAT a menționat designul Panda original realizat de Giorgetto Giugiaro în 1980 botezat „Pocket UV”. Acel design a pionierat un look „colțos”, de tip „cutie”, „pătrățos”, dar care a devenit popular, simplu, fun de condus și chiar familial în epocă. Deși mai greu de imaginat, acest look Giugiaro a fost punctul de plecare pentru noul Grande Panda, un autoturism de 3,99 m lungime, 1,76 m lățime și 1,57 m înălțime. Este primul FIAT care va avea doar cutie automată, vorba lui Gaetano Thorel, Directorul FIAT pe Europa: „În anul 2025, este momentul ca un nou FIAT să aibă doar cutie automată”!

Francois Leboine, Directorul de design al mărcii FIAT, ne-a explicat că detaliile de design exterior au fost luate din jocul video cu pixeli, dar și din fațada de la istorica fabrică Lingotto. Acestea se reflectată în lămpile cu LED PXL, care amintesc de celebrul joc video din anii ’80, îmbinând funcționalitatea cu stilul. Farurile și stopurile folosesc această „gramatică” retro-tech și ușor bizară a limbajului de design amintit, cu precizarea că farurile au o construcție orizontală, în timp ce stopurile sunt mai disruptive, fiind poziționate vertical. Sau, așa cum o spune Francois, avem un limbaj de design „iconic ironic”!

Literele de pe automobil reafirmă rădăcinile mărcii cu detalii neașteptate, cum ar fi textul „PANDA” în 3D de pe portiere, ușor scos în relief, și textul „FIAT” în spate. În plus, grafica lenticulară de pe montantul C, care pornește de la logo-ul modern FIAT și cele 4 dungi FIAT, creează un efect vizual surprinzător. Scrisul apare și pe partea din spate, pe o bandă neagră lucioasă, care prezintă textul tridimensional Panda, precum și pe partea din față, alături de logoul FIAT. 

Interiorul este pe măsura exteriorului, neașteptat, dar fun, ironic, dar cool. Scaunele au tehnologie nouă, cu materiale embosate în pătrate, iar consola centrală are o formă ovală care reproduce forma circuitului istoric de la Lingotto, dar la fel de bine seamănă cu bambusul care – ce să vezi – este hrana preferată a urșilor… Panda! Pentru prima dată FIAT a utilizat pentru versiunea Grande Panda La Prima – chiar versiunea pe care am condus-o la Torino – „BAMBOX Bamboo Fiber Tex”, un material textil special care conține fibre naturale de bambus, pentru a crea învelișul tabloului de bord al modelului Grande Panda.

Planșa de bord a versiunii La Prima este acoperită cu o compoziție textilă creată special pentru Grande Panda, care amintește de bambus atât la exterior, cât și în structura sa – acest material este fabricat în proporție de 33% din fibre de bambus pure.

Opțiunea pentru sustenabilitate merge mai departe cu aceeași originalitate. Fiecare Grande Panda conține material reciclat din 140 de recipiente de băuturi. Într-adevăr, în premieră pentru industria auto, FIAT joacă un rol în extracție și reciclare – fiecare dintre cele 140 de recipiente de băuturi utilizate pentru fiecare autovehicul reprezintă 80% carton și 20% plastic și aluminiu nereciclabile, materiale aruncate de obicei în timpul reciclării. Pentru fiecare Grande Panda, FIAT recuperează exact acel procent de 20% pentru a crea componentele din plastic albastru ale interiorului autovehiculului, denumite Lapolen Ecotek. Rezultatul acestui proces ecologic este perceptibil în mod explicit printr-un efect de strălucire dat de aluminiu în detaliile albastre din plastic.

Designul în X captivant împreună cu finisajele negre ale montanților și jantele din aliaj de 17” diamond-cut cu capace de butuc cu logoul FIAT vin într-o combinație de neegalat și creează un aspect distinctiv și evocator. Continuând inițiativa FIAT „Fără gri”, noua bijuterie va fi disponibilă în șapte nuanțe: Limone Yellow, Luna Bronze, Acqua Azure, Lago Blue, Passione Red, Cinema Black și Gelato White, care întruchipează stilul de viață colorat al italienilor și reflectă ADN-ul mărcii FIAT.

Despre designul complet atipic al noului Grande Panda, Olivier Francois ne declara: „Foarte mulți producători iau decizii după analize făcute pe consumatori, așa numitele „clinics”. Sigur că sunt merite în aceste clinics, însă eu am decis să mergem pe calea noastră și să propunem un Grande Panda așa cum credem noi că trebuie să fie! Probabil că nu va place la toată lumea. Dar după zeci de ani de experiență în industria auto pot să spun că pentru a vinde multe mașini nu trebuie să propui un automobil care place la toată lumea!”.

Primul „născut” al noii familii FIAT care folosește noua platformă „smart car” a grupului Stellantis va fi disponibil în versiuni electrice și hibride. Cu o baterie de 44 kWh și un motor electric de 113 CP, modelul Grande Panda electric oferă o autonomie de 320 km în ciclu WLTP combinat, ceea ce îl face perfect pentru utilizarea urbană zilnică deopotrivă a celor care locuiesc în suburbii, cât și pentru rute mai lungi între orașe învecinate. Fiat Grande Panda electric are o viteză maximă de 132 km/h și o accelerație 0-50 km/h în 4,2 secunde (0-100 km/h în 11 secunde). 

Noul model global Grande Panda este echipat – o premieră în industrie – cu un cablu AC retractabil, spiralat, integrat în partea frontală (în plus față de portul de încărcare din spate), capabil să încarce la valori de până la 7 kW, încărcând de la 20% la 80% în 4 ore și 20 de minute. De ce doar la 7 kW? Daniela Parodi, Directorul programului Panda explică: „Este o restricție tehnică. Dacă am fi pus un cablu de 11 kW, acesta devenea prea gros, prea greu și nu mai avea loc în sertarul frontal și nici nu mai putea fi operat prea ușor.”

Ca alternativă la configurația cu cablu retractabil, în funcție de preferințe, poate fi ales un port de încărcare de 11 kW aplicabil numai în partea din spate, cu un timp de reîncărcare de la 20% la 80% de 2 ore și 50 de minute. Pentru ambele soluții este inclus un port de încărcare rapidă CC standard în partea din spate, care oferă o putere de încărcare de 100 kW și finalizează o încărcare în doar 27 de minute. 

Versiunea hibridă Grande Panda – care nu a fost adusă la teste, urmând să intre în producție în luna februarie – este echipată cu un motor turbo de 1,2 litri, cu 3 cilindri, 100 CP, o baterie Li-ion de 48 V și transmisie electrică cu 6 trepte și ambreiaj dublu (eDCT), care include motorul electric de 21 kW, invertorul și unitatea centrală a transmisiei. Potrivit producătorului, toate aceste elemente funcționează sinergic. Puterea electrică suplimentară sporește flexibilitatea la turații joase și în timpul accelerării, oferind o pornire lină și silențioasă, împreună cu tranziții receptive. În plus, această tehnologie permite recuperarea energiei în timpul decelerării.

Datorită ciclului Miller, autovehiculul atinge un nivel estimat de emisii de CO2 de doar 123 g (cifre provizorii înainte de omologare), ceea ce îl face extrem de competitiv în raport cu alte mărci. Grupul motopropulsor hibrid oferă numeroase avantaje, inclusiv funcția e-launch – capacitatea de a porni în modul 100% electric – pentru a oferi o pornire lină și silențioasă cu zero consum de benzină. Și în acest caz, motorul electric sporește eficiența și dinamica autovehiculului și permite oprirea motorului ICE în anumite situații. Acest lucru se întâmplă atunci când vă deplasați în oraș sau pe drumuri din zone rurale în condiții de rulare lină, oferind o autonomie electrică de până la 1 km la viteze sub 30 km/h. De asemenea, se activează în condiții stabile, pe drum plat sau pe autostrăzi cu pantă descendentă atunci când șoferul eliberează pedala de accelerație, permițând gestionarea eficientă a necesarului de energie și a bateriei. Funcția e-creeping se bazează exclusiv pe energie electrică și este utilizată în principal pentru a efectua scurte mișcări de înaintare fără a apăsa accelerația, cum ar fi în timpul blocajelor în trafic (e-queueing). De asemenea, se utilizează pentru a parca în regim 100% electric, fie în prima treaptă, fie în marșarier (e-parking). Beneficiile acestei tehnologii sunt imediate: consum mai mic, poluare fonică mai redusă, confort sporit și o experiență mai plăcută la volan. Toate avantajele sunt obținute și datorită transmisiei cu dublu ambreiaj și capacității de reacție a grupului motopropulsor.

Atât versiunea electrică, cât și cea hibridă Grande Panda întruchipează filosofia „easy drive”, oferind un nivel de simplitate fără precedent: doar două pedale asigură o experiență de condus relaxată și fără efort, potrivită în special pentru mediile urbane. 

Versiunea electrică a noului autovehicul de familie vine în două configurații: modelul de top al gamei, bogat în dotări, Grande Panda La Prima și (Grande Panda)RED, un model mai accesibil și chiar mai relevant din punct de vedere social, care susține o cauză. Acesta din urmă prezintă elemente de design distinctive, cum ar fi jantele de oțel albe de 16” și logoul „RED” pe montantul B. (Grande Panda)RED reprezintă, de asemenea, angajamentul FIAT în ceea ce privește sănătatea globală, în parteneriat cu (RED). Înființat în 2021, parteneriatul subliniază convingerea comună că fiecare dintre noi poate face o diferență. Pentru confortul clientului, FIAT oferă două opțiuni, iar acesta trebuie doar să aleagă culoarea. În versiunea electrică, Grande Panda va avea un preț de pornire mai mic de 25.000 de euro (preț client, inclusiv TVA, dar fără ecotichet) în Europa. 

Versiunea hibridă Grande Panda poate fi aleasă cu nivelurile de echipare POP, ICON și LA PRIMA. POP, versiunea de început, fără complicații, dar cu tot ce trebuie: ADAS complet, aer condiționat manual, instrumentar de bord de 10”, cutie automată eDCT, frână de parcare electrică (EPB) și, pentru plăcerea șoferilor, servicii de conectivitate prin intermediul stației dedicate pentru smartphone. Acesta din urmă oferă beneficii suplimentare în comparație cu stațiile smartphone de bază, cu modul Autolaunch bazat pe tehnologie NFC activat prin simpla așezare a telefonului pe stație și butonul Home de pe bord, a cărui apăsare permite utilizatorului să revină rapid la ecranul principal sau la interfața aplicației. Acest buton oferă acces ușor la ecranul de pornire, asigurând o tranziție fără probleme între diferite funcții sau aplicații în timpul condusului.

Configurația Icon, versiunea „de bază”, a fost creată pentru a oferi clienților niveluri ridicate de dotări moderne, cum ar fi sistemul de infotainment cu ecran de 10,25”, faruri și stopuri cu tehnologie LED. Această versiune le permite să își actualizeze echiparea prin două pachete: Tech sau Style. Pachetul Tech include control automat al climatizării, navigație încorporată și conectată, senzori de parcare față și cameră pentru marșarier, precum și un încărcător wireless care sporește utilitatea, siguranța și confortul; pachetul Syle include jante din aliaj de 16”, portbagaj de acoperiș, scuturi de protecție și geamuri fumurii, care influențează aspectul autovehiculului. De asemenea, sunt disponibile scaune cu configurație 60/40, permițând utilizarea flexibilă atât a spațiului de ședere, cât și a celui de încărcare, precum și o cotieră pentru confort sporit și o planșă de bord tapițată, oferind un aspect mai rafinat interiorului. Gama hibridă este completată de Grande Panda La Prima, vârful de gamă al primului model din noua familie a mărcii care are jantele din aliaj dedicate de 17”, materialele de înaltă calitate și materialul inovator „BAMBOX Bamboo Fiber Tex”, incluzând, de asemenea, toate dotările oferite de pachetele de tehnologie și stil. Acest material evidențiază angajamentul continuu al mărcii de a încorpora materiale semnificative în cadrul industriei auto. Grande Panda hibrid va avea un preț de pornire mai mic de 19.000 de euro în Europa. În Italia s-a reușit chiar un preț mai bun, cu plecare de la 16.950 Euro!

Instrumentarul de bord digital de 10” și ecranul tactil de 10,25” garantează replicarea wireless pentru funcțiile telefonului pe ecranul central mare, în timp ce încărcătorul wireless al telefonului combinat cu încărcarea USB-C de până la 4 ori mai rapidă. Grande Panda are două pachete de conectivitate. Connect ONE este oferta standard de la FIAT, care include servicii precum SOS Help Call pentru a contacta cu ușurință serviciile publice de urgență, asistența rutieră și Raportul stării autovehiculului. Pachetul Connect PLUS vine cu servicii care includ Găsirea autovehiculului și Navigație conectată, care sprijină șoferul în găsirea traseelor optime, a parcărilor și a stațiilor de încărcare. Serviciul e-ROUTES completează pachetul Connect PLUS datorită aplicației care ghidează șoferii către stațiile de încărcare electrică disponibile în timpul călătoriilor, în funcție de nevoile lor de autonomie. Datorită sincronizării aplicației e-ROUTES cu datele statice și dinamice ale autovehiculului ce aflat la volan se poate bucura de o experiență de condus fără stres beneficiind de informații despre trafic, vreme, zone periculoase etc. 

Ca să nu creadă cineva că dormim în timpul serviciului, să spunem că riguros aceleași configurații tehnice le regăsim și la Citroen C3, pe care l-am condus cu ceva timp în urmă, fiind lansat pe piață ca primul autoturism pe noua platformă Stellantis. Sigur că da, Grande Panda arată total diferit de Citroen, are alte materiale, alte forme, alte culori și chiar și o dinamică ușor diferită.

Versiunea FIAT Grande Panda EV condusă de noi ne-a relevat o mașină foarte confortabilă, fără puseuri de accelerații, dar capabilă să ruleze și ceva mai agil. Este o citadină convinsă, care promite să îți facă viața la bord o plăcere. Tot interiorul este „altfel” decât tot ce există la Citroen, dar și la orice alt model FIAT! Toate materialele folosite te fac să le notezi. Consola centrala are forma și materialele care ridică cel puțin o sprânceană, iar panourile albastre ale ușilor devin și mai interesante dacă știi povestea lor… 

Una peste alta, Grande Panda EV este opțiune solidă pentru electromobilitate și vine la un preț atractiv. Are șansa să recompună vânzările europene, iar dezvoltările care urmează nu pot decât să mărească gama și apeal-ul familiei. Olivier ne spunea că se gândește dacă va introduce o versiune cu baterie mai mică pentru o autonomie de 200 km, așa cum o face Citroen eC3. În schimb, executivul FIAT spune că este mai încântat de o baterie de 400 km pentru Grande Panda, o autonomie pe care o consideră mai utilă în dezvoltarea gamei. Apropo, același executiv a confirmat apariția a încă două noi modele botezate de presă „Giga Panda”. Se vorbește despre un SUV – pe care Olivier l-a confirmat și chiar despre un fast-back. Ambele sunt pe aceeași platformă, dar vor fi mai mari, numai bune pentru segmentul compact. 

Olivier știe că toată lumea se așteaptă la o versiune 4X4, o opțiune emblematică la Panda. „Cred că un 4X4 electric nu va funcționa pentru că oamenii nu asta vor. În acest caz, ne gândim la o versiune mecanică pe care trebuie să o gândim foarte bine înainte de a o confirma!”. Tot CEO-ul FIAT ne-a spus că producția din Serbia nu este singulară. „Frumusețea platformelor comune este că poți fabrica mașina în multe locuri de pe glob!”. Adică Grande Panda de America de Sud se va fabrica acolo, iar cea pentru Orientul Mijlociu se va produce în Emirate, chiar dacă la început vor fi importate din Europa.

Vorbind despre viitoarea Multipla, care ar  putea fi „sora” lui Opel Frontera și Citroen C3  Aircross (sau nu), ca și despre multe alte subiecte subiecte legate de prezentul și viitorul mărcii FIAT,  Olivier Francois a oferit AUTOpro un interviu super exclusiv. Este un interviu pe care îl veți citi doar pe site-ul nostru în următoarele zile.

Grande Panda va fi lansat în România în această lună. Pe moment prețurile pentru piața noastră sunt în lucru și le vom anunța aici de îndată ce importatorul AUTO Italia le va comunica. Însă nu ne așteptăm la surprize neplăcute. Dimpotrivă, este probabil să avem prețuri poate ceva mai bune decât cele europene…La finalul prezentării, Olivier Francois ne-a spus: „Acolo unde stau sunt vecin cu Shaggy. I-am spus de ani de zile că trebuie să facem o colaborare… Anul acesta se împlinesc 30 de ani de la celebrul său hit Mr. Bombastic! Așa că avem un video clip numit PANDASTIC despre care încă nu știm dacă este un cântec sau ad publicitar… ” Olivier este autorul celor mai spectaculoase reclame video realizate cu multe celebrități de la Hollywood – vezi Leonardo di Caprio pentru 600 sau Adrian Brody pentru 500 Riva – dar și celebrități muzicale, de la Eminem la Shaggy. Cum o mie de cuvinte nu fac cât un clip, vă invităm la PANDASTIC:

Articole similare

Noul Maserati Ghibli Hybrid, disponibil oficial în România

Florin Amariei

Interviu Mihai Bordeanu

Dan Vardie

Test drive Volkswagen Taigo – Un nou Crossover în oraș

Alex Barbu