Destinat să devină cel de-al cincilea SAV (Sport Activity Vehicle) dedicat al mărcii bavareze, X4 a fost prefigurat de conceptul cu același nume, prezentat anul trecut la Salonul Auto de la Shanghai. Fratele mai mic al mult apreciatului X6 este planificat să debuteze în public la Salonul Auto de la New York de luna viitoare, urmând ca primele livrări să aibă loc la începutul verii.
Inspirat de succesul lui X6, BMW a văzut potențialul unui model mai compact și mai accesibil, care să câștige clienți noi, dornici să îmbine versatilitatea și confortul unui SUV cu eleganța și dinamismul unui coupe cu patru portiere.
Când va ajunge pe piață, noul BMW X4 va avea de înfruntat concurența puternică venită din partea unor modele precum Porsche Macan sau Range Rover Evoque – cel din urmă bucurându-se de un succes răsunător, fiind înregistrate 50.000 de comenzi înainte ca mașina să ajungă în showroomuri.
Așa cum prefigura și Concept X4, designul noului SAC (Sport Activity Coupe) al bavarezilor a fost puternic influențat de proporțiile lui BMW X6. Cele două modele etalează aceeași siluetă generală, având o configurație cu cinci portiere, însă platformele tehnice sunt diferite. În timp ce X6 – model ce va fi înlocuit cu o nouă generație în cursul acestui an – folosește mecanica lui BMW X5, noul X4 ascunde pe sub caroseria atletică o platformă tehnică preluată de la SAV-ul X3.
Creionat sub supervizarea lui Karim Habib – director de design al grupului BMW – X4 preia o serie de elemente frontale de la recent restilizatul X3, incluzând aici și forma farurilor cu tehnologie LED.
În schimb, X4 adoptă un spoiler frontal mai dramatic, cu prize de răcire ample care alături de noua grilă dublă și de capota mai conturată îi conferă noului SAC un aer mai agresiv.
Continuând către spate, zonele laterale sunt puse în evidență de trei muchii care se întind pe toată lungimea caroseriei – spre deosebire de X3, care are doar două astfel de linii. Conform unor surse din interiorul companiei, acest detaliu de design va fi preluat și de noua generație a lui BMW X6. Plafonul lui X4 are o formă mai arcuită, specifică unui coupe, terminându-se prin cei doi montanți C foarte înclinați. Agresivitatea mașinii este amplificată și de bosajele umflate ale roților posterioare, care se îmbină elegant cu linia înaltă a hayonului. Blocurile optice posterioare beneficiază de tehnologie LED, fiind succedate de bara posterioară masivă, care în cazul pachetului M Sport integrează și un difuzor aerodinamic.
Având o lungime de 4671 mm, o lățime de 1881 mm și o înălțime de 1642 mm, X4 este mai lung și mai scund decât un X3. Ecartamentul a fost și el majorat, măsurând 1616 mm în față și 1632 mm în cazul punții spate.
La interior diferențele nu sunt la fel de evidente, noul X4 preluând integral habitaclul de la X3 Facelift. Cu toate acestea, plafonul mai coborât se simte și din spatele volanului, scaunele frontale fiind montate mai jos decât în cazul modelului din care acesta este derivat.
Spatele asemănător unui coupe are un impact considerabil asupra portbagajului, care are un volum de 500 de litri – cu 50 de litri mai puțin decât în cazul lui X3. Totuși, practicitatea nu a fost complet neglijată, oferind posibilitatea rabatării fracționare a banchetei în raport 40/20/40, extinzând astfel spațiul pentru bagaje până la 1400 de litri.
X4 va prelua aceeași gamă de propulsoare de la fratele său mai practic, alături de care va fi produs la uzina Spartanburg din Statele Unite ale Americii.
Binecunoscuta transmisie automată cu opt rapoarte – ce dispune de funcția „coasting” pentru a reduce consumul de combustibil – va fi oferită alături de toate opțiunile de motorizare, cu excepția versiunii de bază 20d – cuplată la o cutie de viteze manuală cu șase trepte –, care va fi probabil și best seller-ul gamei.
Cu o putere de 190 CP, noua ediție a propulsorului xDrive 20d ce a debutat pe X3 Facelift promite un consum mediu de numai 5,4 l/100 km (5,8 l/100 în cazul variantei cu transmisie automată) și un nivel al emisiilor de carbon de 131 g/km. Chiar dacă este cel mai „anemic” diesel, acesta promite performanțe dinamice foarte bune, puterea menționată mai sus alături de cuplul maxim de 400 Nm fiind sinonime cu o accelerație de la 0 la 100 km/h în 8,0 secunde.
Gama propulsoarelor diesel este întregită de versiunile xDrive 30d și xDrive 35d, ambele bazate pe un propulsor de 3,0 litri cu șase cilindri în linie, însă oferit în două trepte de supraalimentare și, implicit, de putere. Versiunea de mijloc oferă 254 CP și 560 Nm, materializați printr-o accelerație 0-100 km/h în 5,8 secunde, în timp ce vârful de gamă dispune de 313 CP și 630 Nm – valori suficiente pentru a propulsa noul model al bavarezilor până la 100 km/h în numai 5,2 secunde.
Pentru cei alergici la motorină există și trei opțiuni cu aprindere prin scânteie, cu capacități cilindrice de 2,0 și 3,0 litri. Versiunea de bază a gamei X4 se va numi xDrive 20i, fiind capabilă să dezvolte 184 CP și 270 Nm, în timp ce la extrema cealaltă se găsește versiunea xDrive 35i, care oferă 306 CP și 400 Nm. Între aceștia și-a găsit loc și o motorizare de mijloc denumită xDrive 28d, care mulțumită celor 245 CP și 350 Nm poate bifa o accelerație 0-100 km/h în 6,4 secunde.
Deși BMW păstrează o liniște monumentală în ceea ce privește o eventuală extindere a gamei de propulsoare pe viitor, câteva surse din interiorul companiei au sugerat că va fi lansată și o versiune M Performance bazată pe xDrive 35d, însă pe care nu o vom vedea pe străzi mai devreme de 2015.
Pentru a se ridica la înălțimea designului sportiv, X4 va folosi o versiune revizuită a suspensiilor cu brațe duble de pe trenul față și multi-link pe spate, adoptând o amortizare mai fermă. În echiparea standard vor fi de asemenea disponibile un sistem de direcție electro-mecanic cu asistare variabilă, tracțiunea integrală xDrive cu cuplaj multi-disc și un sistem Torque Vectoring care distribuie cuplul între cele două roți posterioare în funcție de necesități.
La momentul lansării vor fi disponibile jante de 17 sau 18 inchi, ce vor încălța anvelope cu dimensiunile 225/60, respectiv 245/50.
Profilul mai coborât mai caroseriei sugerează că X4 va avea și un centru de greutate mai coborât, conturând un caracter foarte apropiat de ceea ce a declarat și BMW, „având o dinamică a condusului care va fi superioară lui X3 în ceea ce privește sportivitatea”.