Săptămâna trecuta, Tesla a explodat spectaculos la bursă, devenind cea mai mare companie auto din lume! Un prilej bun sa analizăm cum stă industria auto la valori bursiere…
Pentru cei care se concentrează doar pe mașini, le spunem că prima prioritate într-o companie listată la bursă sunt investitorii, adică acționarii respectivei companii. Este prima grijă a oricărui CEO, să creeze plus valoare pentru acești investitori. Urmează –în ordine- angajații companiei și clienții. Dacă aceste trei grupuri sunt mulțumite, atunci este o companie de mare succes. Însă este foarte greu de ajuns la acest ideal. De ce? Cei mai mulți- adică clienții- sunt atenți doar la produse și – evident- le pasă prea puțin de valoarea la bursă a companiei sau de cât valorează marca respectivă- un alt indicator extrem de important, care reprezintă mld $ bune și unde – din nou- industria auto cam dă înapoi… Dar este o altă discuție, altădată…
Apoi evoluția acțiunilor la bursă nu sunt rezultatul direct al evoluției companiei. Dacă o companie are cifră mare de afaceri – iar în auto, vorbim de zeci și sute de mld $!- și chiar profit, asta nu înseamnă că are și valori bursiere foarte bune. Un bun exemplu este destituirea lui Mark Fields, pe atunci CEO-ul lui Ford Motor Company. Deși compania avea profit substanțial și lucrurile mergeau bine, acțiunile scădeau la bursă, Mark fiind găsit „vinovat” de acest lucru. Cât de mult poate influența un CEO acțiunile de la bursă dincolo de rezultatele financiare? Enorm! Dacă ne uităm la ce a făcut regretatul Sergio Marchionne, este un foarte bun exemplu. Când a preluat FIAT , compania valora vreo 6 mld$. Când a murit, depășea 90 mls$. Cum a reușit? În primul rând a eliberat cel mai valoros brand – Ferrari- și l-a făcut independent. Astăzi doar Ferrari are o valaore bursieră de 43 mld $, a 6-a companie auto din lume! A separat activitățile cu mașini agricole și IVECO, a cumpărat Chrysler, etc. Însă ce a contat cel mai mult, omul era de meserie „investment banker”, stiind cel mai bine cum se fac banii pe bursă…
Însă marele maestru mondial, „Mr Marketing himslef” este Elon Musk! Acesta a ajuns pe cele mai înalte culmi ale manipulării prin marketing folosing cu un succes incredibil propria persoană. Dacă ar fi trăit azi, chiar și legendarul Steve Jobs – de la care s-a inspirat Elon, by the way- ar fi fost invidios… Elon a reușit să ridice la bursă o companie – Tesla- pe care nu a fondat-o (chiar dacă toată presa americană, susține asta de fiecare dată) și care în decada care a trecut de la înfințare a fost mai tot timpul pe pierdere. A fost de multe ori amenințată cu dispariția , a întărziat cu anii aproape toate produsele lansate. Elon a spus că recumpără firma cu bani privați care i-a adus un caz dificil la SEC – Security Exchane Commission, Comisia americană care supervizează tranzacțiile bursiere- dar a supraviețuit. Indiferent ce „prostii” a spus sau a făcut, Elon a dus Tesla tot mai sus la „stockexchange”!
Atât de sus încât săptămâna trecută, o acțiune a ajuns la 1000 $, o cifră considerată imposbilă de aproape toți experții bursieri, chiar și acum o lună! Acum nici două săptămâni, când prețul trecuse de 750$, însuși Musk spunea că prețul este prea mare! La 1000 $ -încă- nu a spus nimic… Cu această ocazie, valoarea Tesla a crescut la 184,8 mld $, devenind cea mai mare firmă auto din lume! Pe locul 2 a trecut liderul „etern” – asta pentru foarte mulți ani- Toyota care are o valoare bursieră de „doar” 178,9 mld $! Locul 3, grupul VW este la foarte mare distanță, cu 85,5 mld$. Iar dacă ne ducem la locul 4, aproape se înjumătățește suma, Honda având o valoare bursieră de 47,46 mld$. Dacă este luăm Tesla singură , această are o valoare bursieră mult mai mare decât GM, Ford, FCA, PSA, Hyundai Kia, Nissan, Suzuki și Renault luate la un loc! În paranteză fie spus, Renault stă cel mai slab la bursă, cu o valoare de 8,2 mld$, de două ori mai mică decât partenerul de alianță Nissan! Iar dacă este să comparăm Tesla cu PIB-ul României, este cam pe acolo…
Mai trebuie spus că Elon și-a negociat un contract legat de valoarea bursieră – și nu de performanțele financiare (slabe) ale companiei!- care spune că după ce ajunge la 750$ acțiunea, acesta pleacă acasă cu un salariu / venit de 850 mil $! Cum anul acesta s-a ajuns la această mega performanță istorică, Elon se poate spune că nu a muncit degeaba.
Asta nu însemană că Tesla vinde prea multe mașini prin comparație cu cei pe care i-a întrecut la bursă. Toți cei pe care i-a depășit produc și vând mult mai mult, Tesla fiind undeva la jumătate de milion de unități anual. Odată cu deschiderea fabricii din China și după ce se va finaliza și uzina „Gigafactory” de lângă Berlin, va urma o creștere importantă a producției – unde noul Model Y și Cyber Truck vor juca un rol major. Dar chiar și așa, ajungem la un milion de unități, prea puțin prin comparație cu toate grupurile auto din Top 10! Și totuși, cine cumpără azi acțiuni în industria auto o face la Tesla. Așa cum Google și Apple sunt un „safe bet” în industria IT așa și Tesla este „pont” în cea auto. Desigur, dacă acceptăm că Tesla este o companie auto. Pentru că dacă o considerăm o companie de tehnologie care produce „întâmplător” mașini, atunci dl Musk mai are mult de lucru până să-i ajungă pe giganții tehnologiei…
PS. Țin pariul făcut deja cu vreo 5 ani în urmă: după ce Tim Cook, „moștenitorul” lui Steve Jobs la „tronul” Apple ca ieși la pensie, Elon va fi sucesorul. Și atunci se va realiza și fuziunea Tesla Apple. Fuga lui Musk după o valoare bursieră foarte mare capătă și mai multă relevanță dacă ne gândim la această fuziune…