AUTOpro
Test drive

Gata de drumeție

BMW F 800 GT este o motocicletă gândită pentru călătoriile lungi. Datorită topcase-ului și a sidecase-urilor, există posibilitatea depozitării tuturor bagajelor necesare unei drumeții într-o zonă montană sau pe coasta unei mări.

Modelul F 800 GT înlocuiește vechiul F 800 ST, constructorul bavarez arătându-ne prin noul model cum motocicleta sport-touring a nemților s-a maturizat.

Această transformare a motocicletei este vizibilă la exterior unde ne întâmpină un far de mari dimensiuni. Carenele sunt foarte bine concepute și oferă o protecție decentă contra vântului chiar și la viteze de autostradă. În completarea acestora vine și parbrizul a cărei formă este în ton cu carenajul lui F 800 GT. Astfel, protecția la vânt este la cote foarte bune. Confortul general al motocicletei este susținut și de șaua moale, aceasta asigurând o calătorie placută indiferent de numărul kilometrilor parcurși. Pentru un plus de confort, sport-touring-ul german beneficiază de mânere încălzite în două trepte.

Primul element încântător al lui BMW F 800 GT este motorul cu doi cilindri în linie, răcit cu apă și a cărei capacitate cilindrică ajunge la 798 cmc. Propulsorul dezvoltă o putere de 90 CP la 8.000 rpm, iar cuplul maxim de 86 Nm este oferit la 5.800 rpm. Accelerația este lină și progresivă, motorul trăgând liniar între 3.000 – 7.500 rpm. Sunetul produs de cei doi cilindri încântă urechile prin tonalitatea sa riguroasă. Un mare atu al bicilindrului de 798 cmc îl reprezintă autonomia, motocicleta fiind capabilă să străbată peste 300 de kilometri cu un singur plin de rezervor.

21072013 063Transmisia se realizează printr-o cutie de viteze manuală cu șase rapoarte, ambreiajul fiind multi-disc în baie de ulei și acționat mecanic. Selectarea treptelor de viteză este plăcută și se realizează fin, fără effort, însă ambreiajului este destul de dur de acționat. Un element care ne-a încântat în mod deosebit a fost sunetul mecanic produs de cutia de viteze la cuplare fiecărei trepte. Transmisia finală se realizează prin curea cu amortizare la şocuri și astfel este redus foarte mult decalajul la accelerație.

Poziția în șa este foarte confortabilă, ghidonul se află într-o poziție care nu solicită brațele și umerii. Scărițele relaxează picioarele, în timp ce rezervorul este montat sub șa.

BMW F 800 GT este foarte ușor de pilotat, fiind o motocicletă cuminte și ascultătoare cu un comportament foarte intuitiv. Dimensiunile ei sunt destul de reduse chiar și pentru un motociclist de 1.72 m înălțime. Indiferent de manevra efectuată, motocicleta nu solicită în nici un fel pe cel aflat în șa. Schimbarea de direcție se face cu ușurință, iar stabilitata pe viraje este foarte bună, însă nu trebuie exagerat pe curbe cu un pilotaj sportiv și agresiv.

21072013 215
BMW F 800 GT folosește pentru frâne sistemele oferite de către Brembo

În ceea ce privește suspensia, pentru față BMW a echipat modelul F 800 GT cu o furcă telescopică cu diametrul de 43 mm a cărei cursă este de 140 mm. Suspensia spate este formată dintr-un singur braţ oscilant monobloc din aluminiu turnat și un amortizor cu pre-încărcare reglabilă hidraulic. Suspensia este prevăzută cu un sistem ESA (Electronic Suspension Adjustment) cu trei reglaje: confort, normal, sport. La drum, diferența dintre cele trei setări este foarte subtilă și aproape insesizabilă. Însă, comportamentul suspensiei este ireproșabil, aceasta fiind suficient de moale pentru a oferi confort când asfaltul prezintă denivelări și destul de rigidă pentru o stabilitate bună pe viraje la viteze medii.

BMW F 800 GT vine în echipare cu sistemul ASC (Automatic Stability Control) acesta putând fi decuplat. Cu ajutorul acestui sistem, motocicleta menține aderența pe roata spate indiferent cât de alunecos este asfaltul. Tot pentru a mări nivelul de siguranță, inginerii de la BMW au echipat sport-touring-ul cu un sistem ABS nedecuplabil. Pe lângă acesta, sistemul de frânare are două discuri de 320 de mm pentru față și etriere fixe Brembo cu patru pistonașe pentru față, în timp ce pentru puntea spate s-a optat pentru un singur disc de 265 mm și un etrier mobil cu un pistonaș. Cu ajutorul acestor sisteme, F 800 GT oferă o forță de frânare suficientă pentru un pilotaj relativ sportiv.

Cu ajutorul modelului F 800 GT, BMW a reușit să construiască o motocicletă perfectă pentru toate escapadele spre munte sau spre mare.

 

Fișă tehnică BMW F 800 GT:

 

Motor: 798 cmc, 2 cilindri în linie, răcit cu lichid

Alimentare: injecție electronică

Putere: 90 CP/8.000 rpm

Cuplu maxim: 86 Nm/5.800 rpm

Viteză maximă: peste 200 km/h

Transmisie: manuală 6 trepte, ambreiaj în baie de ulei, finală prin curea dințată

Cadru: aluminiu

Suspensii: față furcă telescopică cu jambe de 43 mm, spate basculă monobraț, monoamortizor cu pretensionarea și revenirea reglabile, ESA opțional

Frâne: față 2 discuri de 320 mm, etriere cu 4 pistonașe, spate disc de 265mm, etrier cu un pistonaș, ABS permanent

Înălțime șa: 800 mm (înălțime variabilă între 765 mm și 820, opțional)

Greutate: 213 kg

Volum rezervor: 15 litri (aproximativ 3 litri rezervă)

 

Text: Cosmin Voicu

Foto: Elena Hîrțan

 

Articole similare

Lynk & Co 01 – Primul drive test virtual din lume, în premieră națională

Dan Vardie

Test drive Jeep Renegade 4xe – Unde se țin esențele tari?

Filip Sîrbu

Test drive Nissan Juke – (Mai) tânăr și (mai) neliniștit

Filip Sîrbu