AUTOpro
Generale Autonomous Stiri

Un studiu IIHS arată că șoferii sunt distrași de sistemele de condus semi-autonome

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) a realizat recent un nou studiu, care a dezvăluit o tendință îngrijorătoare în ceea ce privește sistemele de condus semi-autonomă.

Concluzia a fost că aceste sisteme cresc probabilitatea ca șoferii să fie implicați în alte activități care le distrag atenția de la drum.

IIHS: „Sistemele de condus semi-autonom contribuie mai mult la confort decât la îmbunătățirea siguranței”

IIHS

Cercetarea a evidențiat modul în care șoferii neglijează din ce în ce mai mult să monitorizeze drumul și să preia controlul asupra mașinii atunci când este necesar, în ciuda cerințelor de siguranță. Ei sunt distrași de alte activități pe care le pot face în timpul călătoriilor, cum ar fi să folosească telefoanele mobile sau să mănânce.

Studiul IIHS s-a concentrat pe două sisteme avansate de asistență a șoferului. Este vorba despre „Autopilot” de la Tesla și „Pilot Assist” de la Volvo.

Sistemele semi-autonome sunt concepute pentru a ajuta la îndeplinirea sarcinilor de condus de rutină. Acestea folosesc senzori, camere și software-uri pentru a ajusta viteza și pentru a menține autovehiculele pe benzile de deplasare. Aceste sisteme de asistență reprezintă un salt semnificativ în tehnologia vehiculelor, însă ele contribuie mai mult la confort decât la îmbunătățirea siguranței, potrivit cercetărilor IIHS.

Același studiu sugerează că tehnologiile de conducere semi-autonome sunt compromise de comportamentul șoferilor. Producătorii auto caută să implementeze noi sisteme avansate de asistență a conducătorului auto (ADAS) pentru a face condusul mai ușor și mai sigur.

Însă, constatările făcute de cei de la IIHS adaugă atrag atenția asupra potențialelor pericole pe care le prezintă distragerea atenției și utilizarea greșită a acestor sisteme. Șoferii care le folosesc trebuie să înțeleagă că este obligatoriu să rămână vigilenți și să țină mâinile pe volan pentru a fi gata în orice moment să preia controlul.

Studiul IIHS arată că șoferii nu au reacționat suficient de repede la alertele sistemelor

„Dacă îi faci pe șoferi să creadă că a acorda atenție înseamnă a împinge volanul la fiecare câteva secunde, atunci exact asta vor face”, a declarat președintele IIHS, David Harkey. La rândul său, cercetătorul Ian Reagan spune că „după ce șoferii s-au obișnuit cu tehnologia, s-au înregistrat niveluri semnificativ mai ridicate de distragere a atenției”.

În total, 14 șoferi voluntari au parcurs aproape 20.000 de kilometri folosind sistemul Autopilot de la Tesla. Sistemul a declanșat 3.858 de alerte legate de lipsa atenției șoferilor. În 72 de cazuri, șoferii nu au reacționat suficient de repede, ceea ce a determinat sistemul să intervină la un nivel superior.

Spre exemplu, mulți dintre șoferi au răspuns în aproximativ trei secunde la aceste alerte și au pus mâinile pe volan, suficient pentru a preveni escaladarea sistemului. Comportamentul sugerează că șoferii îndeplinesc doar cerința minimă de a menține sistemul activat mai degrabă decât să rămână pe deplin atenți la drum.

Mercedes-Benz

De asemenea, în urma studiului, cercetătorii americani au descoperit că 29 de șoferi care foloseau sistemul Pilot Assist de la Volvo au fost distrași în 30% din timp. Ei au etichetat acest nivel de distragere a atenției ca fiind „extrem de ridicat”. Ei sunt îngrijorați că ușurința de utilizare a sistemului duce la o dependență excesivă de automatizare decât să servească drept instrument pentru o siguranță sporită.

Raportul IIHS solicită măsuri de protecție mai stricte pentru a preveni utilizarea abuzivă a sistemelor de condus semi-autonom. Potrivit institutului american, deși aceste tehnologii sunt menite să-i asiste pe șoferi, ele nu ar trebui să înlocuiască conducerea activă și atentă. Pe măsură ce piața sistemelor de conducere autonomă se va dezvolta, va crește și nevoia de garanții solide pentru a se asigura că șoferii rămân atenți la drum.

Sursa: CBT News

Articole similare

Tesla importă în Europa mașini fabricate în China

Peugeot va lansa în toamnă noul e-3008. SUV-ul promite o autonomie de 700 km

Mihai Morcovescu

MG a dezvăluit un prim video teaser cu viitoarea generație ZS (VIDEO)

Mihai Morcovescu