În urmă cu mai bine de un deceniu, numele Geely și, în general, ideea de mașină chinezească stârnea în Europa mai degrabă zâmbete condescendente decât curiozitate autentică. Eticheta de „clone ieftine ale modelelor vestice” părea greu de dezlipit, iar calitatea de fabricație, performanțele și siguranța lăsau de dorit.
Astăzi, însă, Geely este unul dintre cele mai puternice și mai influente grupuri auto din lume, cu o strategie clară și cu o prezență solidă pe mai multe piețe-cheie. Achiziționarea mărcii Volvo în 2010 a fost un moment definitoriu pentru reputația companiei la nivel global. De atunci, grupul chinez a investit masiv în tehnologie, design și inginerie, ajungând să controleze mărci precum Polestar, Lynk & Co, Zeekr și, indirect, Smart (în parteneriat cu Mercedes-Benz). În China, Geely este deja un gigant, dar ambițiile sale nu se opresc aici.
Ce își propune Geely cu noul crossover Coolray

Pentru România, Geely reprezintă o promisiune care prinde tot mai mult contur. Odată cu lansarea brandului pe piața locală și introducerea modelului Coolray, marca asiatică vizează clasa SUV-urilor compacte, unul dintre cele mai competitive și mai dinamice segmente de pe piață. Iar Coolray se prezintă nu doar cu un nume memorabil, ci și cu o fișă tehnică surprinzător de solidă, chiar și pentru cei mai sceptici.
Coolray nu este un model nou, fiind comercializat în China și pe alte piețe globale încă din 2018. Dar, versiunea disponibilă pe piața autohtonă este un facelift și a fost lansat în 2024. Geely Coolray nu este doar o mașină, ci o declarație de intenție. Chinezii vor să demonstreze că pot livra un SUV de segment B, cu design atrăgător, tehnologie la zi și performanțe dinamice, la un preț competitiv.
Construit pe platforma modulară BMA (dezvoltată împreună cu Volvo), Coolray vrea să rivalizeze de la egal la egal cu modele precum rivalul chinez MG ZS, dar și Hyundai Kona, Renault Captur, Peugeot 2008 sau Volkswagen T-Cross. Chinezii își propun să câștige o parte din piața din România cu noul Coolray și au toate motivele să o facă.
Deși am luat un prim contact încă de la lansarea oficială pe piața românească, am realizat un test drive complet cu Geely Coolray, iar impresiile vi le prezentăm în cele ce urmează.









Design exterior: agresiv, urban, matur
La prima vedere, Coolray nu lasă impresia unei mașini „low-cost”, ba, dimpotrivă, arată cât se poate de european. Grila frontală lată, vopsită în negru lucios și cu accente cromate, și farurile LED subțiri conferă o notă de agresivitate, ce-i drept mai reținută comparativ cu alte modele similare.
Profilul lateral dezvăluie un plafon ușor plonjat către spate care sugerează un plus de sportivitate. În spate, stopurile în formă de „L” și cele patru evacuări (funcționale!) dau o notă aproape premium.
Jantele de 18 inch, disponibile indiferent de nivelul de echipare ales – GK, GF și GF+ – și accentele roșii subtile completează imaginea unui SUV urban cu atitudine. Nici urmă de kitsch sau de exces vizual, un semn clar că Geely și-a făcut temeinic lecțiile de design occidental.
Interior high-tech și ergonomic, peste așteptări

În habitaclu, Geely Coolray reușește o combinație convingătoare între funcționalitate și estetică. Consola centrală „plutitoare”, instrumentarul de bord de 10,25 inch, ecranul multimedia de 12,3 inch și digitalizarea completă a panoului de bord creează un ambient modern. Materialele sunt, în mare parte, moi și plăcute la atingere, iar inserțiile metalice și finisajele glossy nu trădează deloc originea asiatică.
Sub ecranul central avem butoane fizice destul de mari și ușor de folosit pentru funcțiile sistemului de climatizare, ceea ce este un lucru bun. În schimb, multe dintre comenzi sunt digitale și trebuie să cauți prin meniurile sistemului de infotainment pentru a le găsi, dar nu este neapărat deranjant. În plus, grafica celor două ecrane digitale este mai mult decât decentă. Sistemul multimedia suportă actualizări „over-the-air” (OTA).
Spațiul interior este generos pentru segmentul din care face parte. Clienții vor avea la dispoziție un portbagaj de 330 de litri cu bancheta în poziție normală, un hayon acționat electric și o „buză” de încărcare joasă care facilitează încărcarea bagajelor voluminoase. De asemenea, în Coolray ai destule spații de depozitare, inclusiv o zonă foarte spațioasă sub tunelul central. Tot aici există și o priză de 12V, precum și o zonă „configurabilă” pentru pahare.
Totodată, ergonomia a fost clar studiată cu mare atenție. Astfel, comenzile sunt intuitive, iar conectivitatea cu Android Auto și Apple CarPlay vine standard. Singura critică ar fi absența unui mod B sau a controlului manual pentru cutia de viteze. În sfârșit, antifonarea habitaclului este destul de bună, atâta timp cât suprafața de rulare este și ea bună, însă odată ce rulezi pe un drum care nu este tocmai ca în palmă, vei avea destul de mult zgomot în interior, generat de anvelope.















Cum se comportă ansamblul motor-transmisie
Așa cum am precizat deja, Geely Coolray este oferit într-o singură motorizare. Este vorba despre un benzinar de 1,5 litri turbo, care dezvoltă 172 CP și 290 Nm de cuplu, dezvoltat în colaborare cu Volvo. „Inima” crossover-ului chinez este una dintre surprizele plăcute, acesta nefiind foarte zgomotos și arătând capabilități neașteptate în toate situațiile în care ne-am aflat.
Cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte (7DCT) este bine calibrată pentru uz urban și extraurban, cu treceri line între viteze și un răspuns prompt în special în modul de rulare Sport. Trebuie să știți că nu există opțiune pentru o cutie de viteze manuală. Motorul are un sunet plăcut, iar în treptele inferioare accelerează convingător.
Pe șosea, Geely Coolray oferă o experiență de condus echilibrată. Se conduce mai mult decât decent și transmite o senzație de siguranță și de stabilitate chiar și la viteze mai mari, inclusiv pe autostradă. Direcția este precisă (chiar dacă nu foarte comunicativă), iar suspensia, deși orientată spre confort, controlează bine ruliul mai ales în virajele abordate ceva mai agresiv.
Pe drumuri neasfaltate, garda la sol de 196 mm oferă un minim de capabilitate, dar SUV-ul nu este gândit pentru aventuri off-road. Absența tracțiunii integrale (modelul are doar tracțiune față) limitează pretențiile în teren accidentat, dar pentru drumuri forestiere și zăpadă ușoară este suficient. Cel puțin așa susțin oficialii Geely, iar noi ne vom convinge de asta, eventual, la iarnă…
Consum și performanțe
În timpul testului nostru, consumul s-a stabilizat la 7,2-7,5 l/100 km în regim mixt (urban + extraurban), cu vârfuri de peste 8 litri în trafic aglomerat și minime spre 6,2 litri la rulare constantă. Având în vedere puterea și performanțele livrate, aceste cifre sunt rezonabile. În plus, pentru un consum de carburant cât mai redus există modul de rulare Eco.
În ceea ce privește performanțele, cei 172 de „cai” sunt suficienți pentru ca Coolray să sprinteze de la 0 la 100 km/h în 7,6 secunde. Conform datelor oficiale, SUV-ul compact chinez atinge o viteză de vârf de 195 km/h, însă nu am fost curios să aflu dacă această valoare este reală, așa că îi cred pe cuvânt pe cei de la Geely. De asemenea, răspunsul la accelerare este prompt, mai ales în modul Sport, în timp ce modul Eco temperează răspunsul accelerației și înclină raportul de transmisie spre economie.
Geely a pus accent și pe siguranță. Astfel, Coolray vine standard cu un pachet generos de sisteme de asistență: frânare automată de urgență, asistent la părăsirea benzii, monitorizare unghi mort, camere 360°, cruise-control adaptiv și parcare automată.
Cât costă Geely Coolray în România
Așa cum am menționat anterior, Geely Coolray este disponibil la noi în țară în trei niveluri de echipare: GK, GF și GF+. Primul dintre acestea costă de la 24.990 de euro, versiunea GF are un preț de pornire de 26.990 de euro, în timp ce vârful de gamă GF+ pornește de la 28.490 de euro.
CONCLUZIE: Geely Coolray, SUV-ul care schimbă regulile jocului
Geely Coolray 1.5 Turbo este mai mult decât un SUV chinezesc reușit. Este dovada clară că industria auto chineză a făcut un salt spectaculos în câțiva ani. Cu un design matur, interior rafinat, performanțe dinamice bune și un nivel ridicat de tehnologie, Coolray își câștigă locul pe piață fără complexe.
Pentru cei care caută un SUV urban complet echipat, cu personalitate, dar și cu un raport calitate/preț greu de bătut, Coolray merită testat și poate chiar cumpărat.