Asociația Norvegiană de Automobile și un site de specialitate din această țară au efectuat recent un test de autonomie în condiții de iarnă cu 24 de vehicule electrice.
În urma măsurătorilor făcute s-a constatat că doar patru dintre mașini s-au apropiat de valorile de autonomie în regim WLTP declarate de producători.
Cum s-au descurcat automobilele electrice testate în Norvegia

Vremea rece poate afecta serios autonomia vehiculelor electrice, mai ales a celor care circulă în regiunile de nord ale Europei și Americii de Nord. Se știe că temperaturile scăzute sunt unul dintre cei mai mari dușmani ai mașinilor cu emisii zero, iar autonomia lor tinde să scadă semnificativ în timpul iernii.
Pentru a evalua acest detaliu extrem de important, Asociația Norvegiană de Automobile (NAF) și site-ul de specialitate Motor au testat în această țară 24 de mașini electrice. Testele au avut loc la temperaturi cuprinse între -3 și 7 grade Celsius, în condiții reale de utilizare.
Nu este surprinzător că aceste teste au fost realizate în Norvegia, o țară unde, în 2024, vehiculele electrice au reprezentat 89% din totalul vânzărilor de mașini. Dincolo de autonomie, a fost testată și viteza de încărcare a acestor vehicule.
În cadrul testelor, bateriile automobilelor nu au fost descărcate complet, ci până la un nivel de 10-15%. Concret, dintre modelele testate, 20 aveau o autonomie oficială de peste 483 de kilometri. Cu toate acestea, doar patru mașini au reușit să se apropie sau să depășească această valoare în condiții de iarnă.


Potrivit rezultatelor, preluate de Carscoops, Tesla Model 3, care în specificații promite să parcurgă până la 702 kilometri cu un „plin” de baterie, a parcurs doar 531 de kilometri în timpul acestor teste. De asemenea, Peugeot E-3008 a parcurs cu 163 de kilometri mai puțin față de valoarea oficială de 510 kilometri. În rest, au fost modele cu abateri de până la 130 de kilometri.
În schimb, cel mai performant dintre automobilele electrice testate a fost Polestar 3. Modelul suedezo-chinez a reușit să parcurgă cu doar 29 de kilometri mai puțin decât cei 530 km promiși. Totodată, în cazul lui Porsche Taycan, diferența a fost de 93 de kilometri, în timp ce KIA EV3 a avut o abatere de 91 de kilometri față de autonomia declarată de producător.
Aceste rezultate arată cât de mult pot influența condițiile meteorologice din timpul iernii performanțele reale ale mașinilor electrice și subliniază importanța testelor în condiții reale de utilizare.