Este finalul fericit al unei selecții finale controversate realizate de Juriul European COTY. Modelele selecționate în finală sunt atât de diverse încât este aproape imposibil să fie comparate. Tesla Model S este astăzi probabil cel mai aclamat automobil din lume, fiind sigurul automobil pur electric cu o autonomie mai mare de 300 Km. Dar este un automobil de lux care ajunge să coste binișor peste 100.000 Euro, fiind vândut doar în câteva piețe Europene. În aceiași finală a mai fost un automobil electric, BMW i3 ce poate fi cu greu comparat cu Tesla, fie și numai pentru că este un alt segment și costă de două ori mai puțin. Tot din zona de superlux vine și Mercedes-Benz Clasa S, o mașină dotată cu cele mai noi tehnologii din lume, dar care nu au fost suficiente pentru a pleca de pe ultimul loc între cele 7 finaliste. De altfel, la festivitatea de la Geneva, primii care au părsit locul de desfășurare au fost cei de la Mercedes care au refuzat să dea orice declarație pe marginea rezultatului.
Noul Peugeot 308 nu are nimic în comun cu aceste mașini. În schimb este mult mai comparabil cu Mazda 3 sau Skoda Octavia și chiar cu Citroen C4 Picasso, care nu au prins podiumul competiției. După mai multe ediții cu învingători controversați, concursul Car of the Year are un câștigător legitim, un model de volum așa cum a fost zeci de ani „Mașina Anului în Europa”. „Nu eram deloc siguri că vom câștiga. De la COTY te poți aștepta la orice. În anii trecuți, cu modele absolut comparabile, ne-am clasat foarte modest deși am avut competitori mai slabi dpdv tehnologic. Acum ne-am bătut cu modele dotate cu tehnologii ultimul răcnet și am câștigat. Nu mai contează. Important este acest rezultat!” ne spunea unul din executivii grupului PSA care a acceptat să facă acest comentariu doar sub condiția anonimatului. Până la urmă, pentru Peugeot, totul este ok când se termină cu bine. Noul 308 merită acest titlu și probabil că va avea un plus de vânzări la nivel european față de situația actuală care nu este rea deloc.
Victoria în Car of the Year vine pe fondul unor transformări radicale la grupul Peugeot Citroen care includ noi acționari majori – grupul chinez Dongfeng și statul francez – alături de familia Peugeot. Se adaugă și un nou CEO, Carlos Tavarez, fostul CEO al Renault, care a promis că va revoluționa grupul transformându-l într-o corporație competitivă la nivel mondial.
Rezultate finale COTY 2014
Peugeot 308 307 points
BMW i3 223 points
Tesla Model S 216 points
Citroen C4 Picasso 182 points
Mazda 3 180 points
Skoda Octavia 177 points
Mercedes-Benz Clasa S 170 points
Text: Dan Vardie
Foto: Producători