CATL, liderul chinez în producția de baterii pentru vehicule electrice, se pregătește să demareze lucrările la ceea ce va deveni cea mai mare fabrică de profil din Spania.
Proiectul, evaluat la 4,1 miliarde de euro și dezvoltat în parteneriat cu grupul Stellantis, marchează una dintre cele mai mari investiții din industria energetică europeană.
În afară de CATL, alte trei proiecte similare sunt în curs de pregătire

Noua uzină va fi construită la Figueruelas, o localitate din regiunea Aragon cu aproximativ 1.300 de locuitori. Aceasta beneficiază de peste 300 de milioane de euro din finanțări europene nerambursabile. Conform planurilor actuale, producția ar trebui să înceapă spre finalul anului 2026.
La faza de construcție vor lucra în jur de 2.000 de muncitori veniți din China. Odată ce uzina va deveni operațională, aproximativ 3.000 de angajați locali vor fi recrutați și instruiți, potrivit informațiilor transmise de sindicate. Pentru Spania – al doilea cel mai important producător auto din Europa – investiția reprezintă un pas major în tentativa de a se transforma într-un centru strategic pentru producția de baterii electrice.
Această țară mizează pe costul relativ scăzut al forței de muncă și pe tarifele la energie industrială, cu circa 20% mai mici decât media Uniunii Europene. În plus, pe lângă fabrica CATL, sunt în curs de pregătire alte trei proiecte similare, dezvoltate de Envision AESC, PowerCo (Volkswagen) și InoBat.



Până la final de 2026 vor fi aproape 2.000 de tehnicieni
Autoritățile din Aragon afirmă că lucrează deja la emiterea permiselor de muncă pentru specialiștii chinezi și că depun eforturi pentru a atrage în regiune cât mai multe companii din lanțul de producție al bateriilor, de la procesatori de materii prime până la firme specializate în reciclare.
În același timp, asociațiile din industria auto europeană solicită reguli mai stricte privind producția locală de componente, în încercarea de a consolida competitivitatea continentului în fața expansiunii chineze. Presiunea vine și pe fondul faptului că Bruxelles-ul pregătește un nou pachet de măsuri pentru sprijinirea sectorului. Potrivit CATL, primii tehnicieni și manageri chinezi au ajuns deja la Figueruelas. Câteva sute vor sosi până la finalul acestui an, iar până la sfârșitul anului viitor numărul lor ar urma să crească la aproape 2.000.
Strategia companiei din Spania se diferențiază de cea adoptată în Ungaria, la Debrecen, unde CATL a preferat să angajeze cu precădere personal local pentru dezvoltarea celei mai mari fabrici europene. Totuși, procesul de recrutare a avansat mai lent decât se estimase inițial, iar startul producției a fost amânat de la 2025 la 2026, conform informațiilor sindicatelor.

