Anul 2025 a adus o contracție semnificativă pentru sectorul auto din România, determinată în principal de diminuarea fondurilor alocate programelor guvernamentale dedicate reînnoirii parcului auto național.
Potrivit datelor publicate de cea mai mare platformă de vânzări auto din țară, numărul total al înmatriculărilor de autoturisme a înregistrat o scădere de aproape 10%. De asemenea, segmentul vehiculelor electrice a fost cel mai afectat, cu un declin de 32% — cel mai abrupt din ultimii ani.
Un an dificil pentru industria auto românească

Piața auto traversează o perioadă complicată, marcată de întârzieri în derularea programului „Rabla” și de limitarea bugetelor disponibile. Conform raportului Autovit, totalul înmatriculărilor din primele nouă luni ale anului s-a redus cu 9,6%, ajungând la 96.307 unități, față de 106.534 în perioada similară din 2024.
Cea mai pronunțată scădere a fost înregistrată pe segmentul vehiculelor electrice (EV), unde înmatriculările au scăzut cu 32%. Datele au fost prezentate în cadrul Galei Autovit, eveniment ce a marcat 25 de ani de existență ai platformei online de vânzări auto. Specialiștii Autovit explică declinul pieței românești prin efectele directe ale întârzierilor și reducerilor de fonduri din cadrul programului Rabla.
Astfel, în primele nouă luni din 2025, pe piața românească au fost înmatriculate doar 8.430 de automobile electrice, comparativ cu peste 12.000 în aceeași perioadă a anului precedent. În același timp, cererea exprimată prin anunțurile de vânzare pentru astfel de modele a crescut cu 16%, semn că interesul pentru acest tip de vehicule nu a dispărut, ci este temporar frânat de condițiile financiare.


Interesant este că în luna septembrie, odată cu reluarea programului Rabla, s-a observat o revenire pe piața electricelor: înmatriculările au crescut cu 52% față de septembrie 2024.
În timp ce piața auto locală se contractă, la nivel european tendința este una clar ascendentă. Uniunea Europeană a depășit pragul de un milion de înmatriculări pentru vehicule 100% electrice (1.011.903 unități), acestea reprezentând deja 15,6% din totalul pieței auto europene.
Vehiculele hibride câștigă și ele teren, ajungând la o cotă de 34,7%, semn că tranziția către mobilitatea electrică se accelerează în întreaga regiune.
Românii, printre cei mai interesați de mobilitatea electrică

Un studiu realizat pe un eșantion de 5.300 de șoferi activi din zece țări europene – între care România, Spania, Franța și Marea Britanie – arată că românii sunt printre cei mai bine informați și mai deschiși către ideea de mobilitate electrică. Astfel, 37% dintre participanții români la sondaj afirmă că au cunoștințe despre vehiculele electrice, un procent peste media din Portugalia (30%) și semnificativ mai mare decât în Polonia (23%).
În ceea ce privește deschiderea față de utilizarea unui EV, România se clasează printre liderii europeni: 59% dintre respondenți se declară dispuși să conducă o mașină electrică, comparativ cu 57% în Portugalia și doar 35% în Polonia. Când vine vorba despre intenția concretă de achiziție, 44% dintre români afirmă că ar cumpăra un astfel de vehicul, un procent similar celui din Portugalia (47%) și net superior celui din Polonia (28%).
Mașinile electrice – încă percepute ca produse de lux
Deși interesul pentru mobilitatea electrică este în creștere, percepția publică rămâne una rezervată. Mulți europeni consideră în continuare că mașinile electrice sunt produse premium, accesibile doar persoanelor cu venituri ridicate.
Conform studiului, 43% dintre europeni asociază EV-urile cu categoria „vehiculelor pentru cei bogați”. Totuși, pe piața din România, procentul celor care cred că și-ar putea permite o mașină electrică ajunge la 35%, semn că accesibilitatea începe treptat să se îmbunătățească.
Mai mult, 93% dintre șoferii români chestionați susțin că ar analiza serios achiziția unui model electric dacă ar primi informații convingătoare despre avantajele sale — de la costurile de întreținere reduse până la beneficiile fiscale.
Segmentul preferat: mașinile de până la 25.000 de euro

Raportul AutoIQ elaborat de Autovit arată că preferințele cumpărătorilor români se concentrează clar în jurul mașinilor cu prețuri moderate.
Peste 94% dintre căutările de pe platformă vizează automobile cu prețuri de până la 25.000 de euro, distribuite astfel:
– Sub 5.000 de euro – 31,5% dintre vizualizări;
– Între 5.000 și 10.000 de euro – 31,8%;
– Între 10.000 și 25.000 de euro – 31%;
– Între 25.000 și 40.000 de euro – 4,2%;
– Peste 40.000 de euro – doar 1,4%.
Vânzătorii persoane fizice oferă în special mașini low-cost (până în 5.000 de euro), acestea reprezentând 37,7% din totalul ofertelor. În schimb, dealerii se concentrează pe segmentul 10.000–25.000 de euro, care reprezintă aproape 38,5% din stocul disponibil.
Piața second-hand, lider detașat în România
Chiar dacă piața vehiculelor noi este în recul, cea a mașinilor rulate continuă să crească. În primele opt luni din 2025, importurile de autoturisme second-hand au urcat cu 18%, iar vânzările interne de astfel de vehicule au crescut cu 6%.
Astfel, piața second-hand deține în prezent o cotă majoritară, reprezentând 58% din totalul tranzacțiilor auto din România.
Platforma Autovit.ro raportează aproximativ 114.000 de tranzacții înregistrate în primele opt luni ale anului, cu o valoare cumulată de circa două miliarde de euro. Această dinamică confirmă tendința românilor de a opta pentru mașini la mâna a doua, mai accesibile, dar și faptul că piața auto din România își menține vitalitatea, chiar și într-un context economic și legislativ dificil.

