Fără să își propună o revoluție în design, Opel realizează câteva evoluții subtile în design, dar și în tehnologiile de la bordul lui Mokka – bun venit Chat GPT! Are una din cele mai bune autonomii EV și o versiune mild hybrid corectă. Este un „fashion car” care se adresează unei clientele pretențioase.
Dan Vardie, Mallorca, Spania
Florian Huettl, Președintele lui Opel și invitatul nostru de onoare la sărbătoarea de 30 de ani AUTOpro, ne spunea că noul Mokka nu reprezintă vreo revoluție ci o ușoară schimbare de look în ton cu evoluția limbajului de design a lui Opel. Asta înseamnă că noul Opel Blitz este prezent însoțit de noua semnătură luminoasă la stopuri și faruri IntelliLux, la care se adaugă abordarea Opel Vizor la interior plus un nou volan. Opel merge mai departe cu strategia „detox”, concentrarea doar pe ce este esențial. Designul bordului este mai curat, iar consola centrală are mai puține butoane, păstrând un look fresh și dezirabil.



Însă partea digitală este mai pregnantă chiar dacă numai specialiștii o înțeleg pe deplin. Acum avem noua generație Snapdragon Cockpit Platform cu Auto Connectivity Platform de la Qualcomm Technologies. Ecranul de bord este de 10 inch, iar ecranul central este în standard. Se poate opta pentru Multimedia Infotainment sau Multimedia Navigation, iar folosind comanda „Hey Opel” se pot adresa comenzi vocale. Are updatare „over the air” însă cea mai cool dotare este apariția lui Chat GPT1, pentru prima dată pe Mokka.
Cei care citesc regulat AUTOpro își vor aduce aminte de „interviul” video pe care i l-am luat lui Chat GPT la bordul lui Peugeot E-3008… Marca DS a fost prima care a dotat modelele sale cu noul AI, a urmat Peugeot și acum Opel. Nemții ne-au spus că AI-ul a „poposit” și la bordul lui Grandland și la noul Frontera. Vorba celebră, „saga continuă” pentru inteligența artificială la bordul automobilului… Tot în zona digitală plasăm camera video la mers cu spatele care „vede” la un unghi de 180 grade.
Noul Mokka beneficiază de strategia „multi energy” care în epoca actuală este foarte utilă pentru o adresabilitate cât mai largă la consumatori cu perspective diverse legate de viitorul automobilului. Însă, ca să nu fie confuzie, ambele propulsii testate de noi în Mallorca – Electric și mild hybrid – sunt electrificate. Opel a rafinat aerodinamica mașinii pentru o curgere cât mai liniară. Când vine vorba de „greenolution”, cromul a dispărut la exterior, iar la interior sunt folosite materiale reciclate, în timp ce volanul are „piele” vegană.
Prima versiune Mokka pe care am condus-o este cea pur electrică. Avem o baterie redutabilă de 54 kWh care asigură o autonomie de 403 km. Este una din cele mai consistente autonomii din segment. Potrivit executivilor Opel cu care AUTOpro a discutat, bateria NMC este livrată de gigantul chinez CATL, dar se așteaptă mărirea producției la ACC, prima fabrică europeană de baterii cu celule proiectate în Europa. Are o capacitate de încărcare AC de 7,4 kW, în timp ce la DC fast charge poate încărca cu 100 kW. 80% din baterie poate fi încărcată în 27 de minute. Nu este nici un record, fiind în linie cu ceilalți concurenți, dar mult mai bine decât BYD ATTO2, care are un DC fast charge de doar 60 kW.
Motorul are o putere de 156 CP și un cuplu de 260 Nm. Poate în termeni de motoare termice nu este prea mare, dar la mașini electrice acest cuplu este aproape instantaneu, „proiectând” mașina în față cu multă agilitate. Accelerația la 100 km/h este de 9 secunde, însă suspectăm că la primii 50 km/h Mokka ajunge în 4 – 5 sec. Viteza maximă este limitată electronic la 150 km/h. Pentru o mașină de 1.615 kg, lungă de 4,15 m nu este chiar rău. Dacă tot am pus dimensiunile în discuție, să mai amintim că are un portbagaj de 310 litri, ce poate fi extins la 1.050 l cu scaunele spate rabatate.



Este versiunea care ne-a plăcut cel mai mult, din orice punct de vedere. Este foarte plăcută la condus în orice condiții de drum, are serenitatea specifică și are zvâc atunci când este nevoie. Mokka Electric ține cu casa când vine vorba de consum. După un traseu de peste 90 km pe drumuri de toate felurile – urbane, șosele naționale și autostradă – și cu diferență de nivel, am înregistrat un consum mediu de 13,1 kWh/ 100 km.



Este o valoare foarte bună pentru lumea reală, cu un traseu atât de variat. Am condus normal, fără să ne propunem nici recorduri de autonomie și nici nu am vrut să rulăm la limită. De altfel, pe drumurile din Mallorca, chiar și pe autostradă pe puține porțiuni am avut limita de 120 km/h, pentru că de cele mai multe ori am fost obligați să nu depășim 100 km/h. Poziția la volan în Mokka este bine gândită, iar scaunele sunt foarte confortabile în linia tradițională Opel, care are cea mai bună ergonomie din industrie – certificată de un institut independent.
Însă pentru cine nu are unde să încarce bateria sau pur și simplu se simte inconfortabil cu opțiunea EV, Mokka are un mild hybrid pe 48V, cu un motor pe benzină de 1,2 l, 136 CP și un cuplu de 230 Nm. Are și un mic motor electric de 28 CP, care are rolul său bine definit în eficiența electromobilității mașinii. Beneficiază de o nouă cutie automată dual clutch eDCT cu 6 trepte, care cuplată la propulsor îi asigură mașinii o accelerație la 100 km/h în 8,2 sec și o viteză maximă de 209 km/h.
Consumul indicat de producător în măsurătoarea WLTP este de 4,9 l / 100 km, cu emisii de CO2 de 110 g/ km – așa numita „CO2 label C”, cam mult peste limitele medii impuse la începutul acestui an – limite care pot conduce la amenzi și care au generat o mare dezbatere între producătorii europeni și Comisia Europeană. În timpul testului nostru, după un parcurs variat de 87 km, consumul mediu înregistrat de computerul de bord a fost de 6,8 l / 100 km, o cifră mai realistă decât cea indicată după „calculul” WLTP.
Este bine de reținut că în această versiune, Mokka este mai ușoară cu vreo 253 kg și asta se vede în performanțele dinamice. Bateria versiunii EV este partea cea mai grea, fiind tehnologie NMC, care este sensibil mai grea decât LFP.
În realitate, nu am fost impresionați de performanțele dinamice. Pe aceleași drumuri cu multe serpentine și denivelări mari de teren, versiunea hybridă nu ne-a surprins cu agilitate. Am cam tras de mașină pentru a fi mai alerți în curbe și ni s-a părut că uneori se ambala cam tare, la propriu. Sigur că Mokka Hybrid este o idee mai zgomotoasă – mai ales în sarcină – însă în circuit urban redevine silențioasă, pornirea și oprirea motorului fiind imperceptibile.




Este corect să menționăm că există și o opțiune ICE 1,2 l turbo start / stop , cutie manuală în 6 trepte sau automată 8 trepte. Însă nu am avut-o la testele din Mallorca. Este opțiunea de motorizare cea mai ieftină, plecând de la 22.300 Euro (inclusiv TVA) pe piața românească. Evident, opțiunea hybrid este mai scumpă, plecând de la 25.800 Euro pentru versiunea Edition, în timp ce Mokka EV costă 34.900 Euro (inclusiv TVA), tot în versiunea Edition.
Ca poziționare de preț, noul Mokka este peste Frontera, chiar dacă dimensional, acesta din urmă este mai mare, având inclusiv opțiunea de 7 locuri. Harald Hamprecht, Vicepreședintele Opel, responsabil cu comunicarea, declara pentru AUTOpro: „Frontera este eroul nostru de zi cu zi. Este SUV-ul Opel cel mai popular, care poate satisface dorințele unei palete foarte largi de clientelă. Mokka este vedeta familiei, are un look special pentru gusturi rafinate, speciale, pentru cei pentru care mașina este un statement! Ambele contribuie la performanța de azi când Opel are absolut toate modelele în opțiune pur EV!”
Chiar așa și este. Cine iubește designul contemporan, moda, este fascinat de artă și modernitate, Mokka este opțiunea de mașină care nu trece neobservată. Este foarte compactă, perfectă pentru oraș dar și pentru deplasări inter-urbane, chiar și în opțiunea EV, mulțumită autonomiei remarcabile. Are tehnologii sofisticate la bord, cu ecrane tehnic avansate, cu aplicații la zi și chiar cu AI. Toate acestea o aduc în atenția clientelei de care vorbeam, iar prețurile la benzină și hybrid sunt rezonabile. La EV este ceva mai scumpă și chiar trebuie să îți placă ca să nu te uiți la opțiuni mai ieftine din familia Stellantis sau chiar în propria grădină Opel…