Pe o piaţă în care consumatorii pun tot mai mult accent pe caracterul premium, trebuia ca un constructor să revoluţioneze segmentul autoutilitarelor de transport persoane. Așa a luat naștere Mercedes-Benz V-Class.
Pentru cei care doresc să-și etaleze prosperitatea financiară, dar și să se bucure de un nivel de confort și performanțe inegalabile, industria auto oferă numeroase opțiuni de lux precum Rolls-Royce sau Bentley, mașini care sunt nu doar mijloace de transport, ci adevărate simboluri ale statutului social, eleganței și rafinamentului tehnologic. Există, însă, și o categorie de cumpărători care preferă discreția și doresc să combine luxul cu un stil de viață anonim, presărat cu o doză de aventură. Pentru aceștia, și nu numai, soluția perfectă vine sub forma unui model cu totul special, Mercedes-Benz V-Class, un monovolum care redefinește ideea de transport în condiții premium, îmbinând utilitatea practică cu luxul exclusivist.
Ce își propune Mercedes-Benz V-Class
La prima vedere, noul Mercedes-Benz V-Class poate părea un simplu vehicul utilitar, însă, în realitate, el este mai mult decât atât, iar unii se referă la acest model ca la o caleașcă regală captivă sub caroseria unui MPV. Monovolumul din Stuttgart nu doar că a stabilit noi standarde în industrie atunci când și-a făcut debutul, în 2014, dar a devenit și primul MPV de lux din istorie, o realizare remarcabilă pentru producătorul german.
Cei care știu cu ce se mănâncă acest segment auto știu că V-Class este mai mult decât un simplu vehicul de transport. Designul elegant și funcționalitatea lui bine gândite ascund dincolo de geamurile fumurii un adevărat sanctuar al confortului și al intimității. V-Class este popularul shuttle cu stea în frunte pe care suntem siguri că l-ai văzut în parcările multor aeroporturi și care este folosit pentru a face transferuri persoane și bagajele acestora către și dinspre hotel.
În cei zece ani care s-au scurs de la lansarea modelului, Mercedes-Benz a continuat să-l îmbunătățească, iar cea mai recentă versiune marchează o nouă etapă în evoluția sa. După o primă restilizare, în 2020, Mercedes-Benz Vans a introdus noi modificări tehnice semnificative, care sporesc și mai mult performanțele acestui model. Noua versiune a ajuns între timp și în România.
Dornici să descoperim ce a adus nou V-Class-ul actualizat și dacă își merită reputația de etalon al luxului în materie de transport persoane, am acceptat invitația de a testa noua versiune a monovolumului ce poartă sigla Mercedes-Benz. Și nu oricum, ci pe un mix de drumuri care ne-au dus la complexul Atra Doftana din inima Văii Doftanei, o destinație de week-end care câștigă tot mai multă popularitate. Aici am avut parte de o experiență culinară de „fine dining”, care a purtat semnătura lui Chef Ionuț Gâgiu și a staff-ului acestuia.
Comportament dinamic impecabil
Una dintre detaliile semnificative pe care le aduce V-Class facelift se află sub capotă. Versiunea testată de noi V300 Avantgarde Extra Long era pusă în mișcare de un motor pe benzină de 2,0 litri cu 6 cilindri în linie, care livrează o putere maximă de 231 CP și 370 Nm de cuplu. Acesta integrează tehnologii de ultimă generație care îi asigură performanțe superioare și un consum optimizat de carburant și, totodată, este mai lin și mai silențios, în concordanță cu imaginea premium pe care Mercedes-Benz încearcă să o cultive cu MPV-ul său.
Traseul de test a inclus atât o porțiune de autostradă, cât și o zonă cu multe viraje, unele foarte strânse, în special cele de pe Valea Doftanei. Mașina se conduce extrem de ușor și de confortabil, datorită unei direcții extrem de asistată și a unui unghi de bracare foarte bun (ideal în oraș), în timp ce ruliul nu este deloc mare, în pofida masei de 3.100 kg. Propulsorul impresionează prin putere, mai ales în momentele în care este necesară o accelerare puternică, la manevrele de depășire. Cuplul asigură o livrare constantă a resurselor și o senzație de control absolut, indiferent de condițiile de drum. Noul Mercedes-Benz V-Class dispune de transmisia automată 9G-Tronic cu nouă trepte, care nu doar că gestionează mai eficient resursele motorului, dar contribuie și la o experiență de condus mai fluidă și mai plăcută.
Comportamentul cutiei de viteze este excelent, retrogradările fiind prompte și precise, atât în timpul depășirilor, cât și în situațiile de frânare intensă. Adăugarea padelelor pentru schimbarea manuală a rapoartelor, care sunt amplasate în spatele volanului, oferă un răspuns prompt care completează experiența de condus. Mașina este dotată cu trei moduri de condus, și anume Comfort, Sport și Manual. Setarea Sport oferă o dinamică incredibilă, care aproape că te face să uiți că te afli la volanul unui MPV de peste trei tone, stabilitatea în viraje și agilitatea transmisiei fiind demne de o mașină „made in Germany”.
Consum foarte bun pentru un monovolum de trei tone
Mercedes-Benz V-Class actualizat este disponibil în două versiuni de caroserie, „Long” și „Extra Long”, care adaugă 230 mm la lungimea de 5.140 mm. Înălțimea este de 1.880 mm, iar lățimea este de 1.928 mm, la un ampatament de 3.430 mm. Privind datele oficiale de consum din fișa mașinii ai putea crede că te afli într-un model de clasă medie, nicidecum într-un monovolum cu șapte locuri.
Spre exemplu, germanii spun că mașina lor consumă în regim mixt 10,3 litri/100 km, valoare de care am reușit să mă apropii doar pe o porțiune de autostradă de vreo 40 de kilometri, când computerul de bord indica un consum de 10,9 litri/100 km. În schimb, pe zonele de drumuri virajate, unde am mărit considerabil ritmul, consumul a crescut rapid până spre 12 litri la „sută”, în timp ce consumul urban s-a situat în jurul valorii de 15 litri/100 km, în condițiile în care am folosit în permanență aerul condiționat pentru a împiedica aburirea geamurilor.
Din fericire, rezervorul generos, de 70 de litri, reprezintă un aliat pentru șofer deoarece reduce frecvența opririlor pentru alimentare. În aceste condiții, chiar dacă valorile de consum sunt ceva mai mari decât cele oficiale, autonomia este suficient de mare pentru a face călătoriile lungi mai confortabile și mai eficiente. Având „plinul” făcut, calculatorul lui Mercedes-Benz V-Class arăta o autonomie de peste 650 de kilometri.
Cea mai nouă versiune a sistemului MBUX
Noul V-Class cu facelift a primit câteva modificări estetice la exterior, care includ o nouă grilă, o bară de protecție ce găzduiește prize de aer mai mari și faruri LED adaptive „Multibeam”, car sunt oferite în standard. Faceliftul aduce și jante de 17 inch, mai multe elemente cromate, stopuri restilizate și o paletă de culori care acum include patru noi nuanțe. De asemenea, modelul este oferit în patru niveluri de echipare: V-Class, Style, Avantgarde și Exclusive.
Fiind pe piață de aproape un deceniu, V-Class trebuia să vină cu o actualizare tehnologică la interior, iar aceasta vine sub forma celei mai noi versiuni a ansamblului digital MBUX, care este format din două ecrane de 12,3 inch: unul pentru instrumentarul de bord, iar celălalt pentru sistemul multimedia. Acesta este extrem de intuitiv și poate fi controlat de la butoanele tactile, de la cele de pe volan, prin comenzi vocale sau folosind un controller de tip mousepad, amplasat pe consola centrală.
Poziția la volan este destul de înaltă și oferă o vizibilitate excelentă în față, dar și în oglinzile laterale mari și oglinzile retrovizoare. Scaunul șoferului este prevăzut cu cotieră rabatabilă și, deși este foarte confortabil, nu oferă sprijin lateral suficient în timpul abordării virajelor. Cu toate acestea, atât scaunul, cât și volanul oferă numeroase reglaje, astfel încât nu ar trebui să dureze mult ca să găsești o poziție de condus ideală. În schimb, vizibilitatea în spate nu este la fel de bună din cauza tetierei scaunului din mijloc de pe cel de-al treilea rând de locuri. Din fericire, toate variantele Mercedes-Benz V-Class, inclusiv cel avut de noi în test, sunt dotate cu senzori de parcare față/spate și cu o cameră pentru marșarier, astfel încât acest minus nu mai este chiar așa o problemă.
Uși glisante electrice și scaune configurabile
MPV-ul Mercedes-Benz oferă sistem de iluminare ambientală cu 64 de culori, împărțite pe 10 teme, cu intensitate redusă pentru un condus confortabil, care este disponibil opțional. Ca dotări, mai amintim suprafața de încărcare prin inducție pentru smartphone din noua consolă centrală, funcție de pornire „keyless”, volan încălzit.
Accesul la scaunele frontale din piele Lugano este facilitat de portierele cu deschidere largă, în timp ce la scaunele de pe al doilea și de pe al treilea rând se ajunge la fel de ușor datorită ușilor glisante mari, câte una pe fiecare parte. Acestea au deschidere electrică și sunt acționate de la un buton situat pe montantul B. Acestea sunt foarte utile mai ales în situațiile în care ai nevoie de acces la locurile din spate într-o parcare îngustă. Configurația standard este cu două scaune individuale pe rândul al doilea, între care există o cutie de depozitare care conține suporturi pentru pahare și două mese pliabile.
Podeaua lui Mercedes-Benz V-Class actualizat este plată, ceea ce facilitează deplasarea pasagerilor în habitaclul foarte spațios al mașinii. Scaunele de pe al doilea rând și bancheta sunt așezate pe șine pe care acestea glisează spre față și spre spate, permițând dispunerea lor pentru maximizarea spațiului la picioare pentru oricare dintre ocupanții lui V-Class, dar și pentru a mări spațiul de încărcare. Pentru a deschide hayon-ul foarte mare trebuie să lași un spațiu suficient față de mașina din spate când parchezi. Totodată, bancheta poate fi demontată pentru a crea un spațiu de încărcare similar cu cel al unei dubițe.
Cât costă noul Mercedes-Benz V-Class facelift
Ei bine, toate aceste detalii pe care le-am amintit, dar și altele care te te fac să-ți dorești un Mercedes-Benz V-Class au și un preț pe măsură, și nu este deloc mic. Ba dimpotrivă… Pe piața din România, MPV-ul german are un preț de pornire de 60.555 de euro – pentru versiunea V-Class compact V220d – și poate ajunge la 95.368 de euro – pentru varianta V-Class Executive Extra Long V300d. Modelul testat de noi costă de la 75.351 de euro. Prețurile includ TVA.