Micul Adam și-a făcut, parțial, datoria. A poziționat Opel într-o nișă interesantă a pieței și a găsit circa 100.000 de clienți în doar un an. Mai mult, a atras o clientelă preponderent feminină. Oficialii Opel au decis că acum e timpul pentru diversificare. Și au găsit – consideră ei – varianta optimă pentru a aduce în „clubul Adam” bărbații.
Text: Robert Stan
Cândva, prin 1981, fenomenala trupă rock AC/DC lansa albumul „For Those Who Are About to Rock We Salute You”. Urmare firească a succesului repurtat cu „Back in Black”, noul disc a fost vândut în mai bine de patru milioane de copii doar în SUA, a devenit numărul 1 în clasamentele momentului și a fost considerat de revista Rolling Stone cel mai bun album al grupului. Tot în acel an, Opel demonstra, prin conceptul Tech 1, că o mașină poate avea un coeficient aerodinamic de doar 0,235 și lansa modelele Ascona C și Manta B 400, repurtând un important succes de piață. La 33 de ani de la aceste evenimente demne de luat în seamă, marca auto europeană pare a urma pașii australienilor de la AC/DC și, după lansarea unui model – Adam – care a atras un grup-țintă de clienți care până anul trecut nici nu se gândea că ar putea deține un Opel, a dezvăluit un derivat al acestuia – Adam Rocks -, care are mari șanse de a duce noua familie de vehicule către o nișă de piață neexploatată până acum, cea a crossoverelor citadine minuscule.
Orășean capabil
Dacă tot vorbim de dimensiuni, noul Adam Rocks are o lungime de doar 3.747 mm, adică este cu numai 49 mm mai lung decât fratele său mai mic, Adam. Înălțimea crossoverului este de 1.493 mm, iar lățimea de 1.966 mm. Prin urmare, dacă ne uităm doar la proporții, e limpede că vorbim despre o mașină de oraș. Cu toate acestea, garda la sol, de circa 140 mm, îi conferă și o alură de off-roader, fapt susținut și de micile modificări aduse de inginerii germani suspensiei și șasiului. Conform reprezentanților Opel, față de varianta de bază, Rocks a suferit modificări atât la nivelul amortizoarelor și al arcurilor, cât și la geometria suspensiei spate şi chiar la sistemul de direcţie. Pe șosea, aceste modificări sunt insesizabile, iar pe drumuri neasfaltate sunt binevenite, însă pătrunderea pe o stradă cu piatră cubică poate deveni un adevărat test pentru coloana vertebrală și rinichii celor aflați în mașină. Cert este că, în orașele aglomerate, Adam Rocks te poate scăpa de multe neplăceri. Pe lângă faptul că dimensiunile îi permit să se strecoare ușor prin trafic sau în parcări, vehiculul nu face nazuri nici când este nevoit să urce o bordură.
Un atu al micului crossover este, fără doar și poate, plafonul textil retractabil. Pe lângă faptul că acesta conferă modelului un aer retro, asigură și o luminozitate sporită în habitaclu atunci când este pliat. La viteze mari însă, același element provoacă un zgomot destul de puternic, generat de curenții de aer.
Frumusețe relativă
Fără a fi un campion la nivelul estetic, Opel Adam Rocks atrage în primul rând prin aspectul său „altfel”. Îmbinarea de clasic și modern este vizibilă din orice unghi ai privi mașina. E, dacă vreți, o mașină care intră fără probleme în categoria „love it or hate it”. Nonconformismul domină autoritar, iar faptul că poate fi configurat, ca și Adam, în zeci de moduri îi asigură poziția de lider al personalizării. „Rocks beneficiază de potenţialul imens de personalizare al familiei Adam, ceea ce înseamnă că aproape orice versiune a acestui crossover de oraş va fi unică. Şoferul unui Adam Rocks va vedea extrem de rar pe şosea un alt model care să arate exact la fel ca al său”, a declarat Peter Christian Küspert, membru al consiliului de administraţie Opel.
Vehiculul respiră aventură prin toți porii. Armăturile de protecţie ale caroseriei în culoarea antracit sporesc aspectul dur, atletic al acestuia. Scuturile de protecţie argintii din faţă şi din spate şi eșapamentul cromat desăvârşesc accentele de design exterior. Rocks oferă, de asemenea, culori noi pentru caroserie, cum ar fi galbenul vibrant „Goldbusters” şi o gamă largă de opţiuni pentru design-ul acoperişului. Pentru a personaliza şi mai mult habitaclul, sunt disponibile culori noi, multe opţiuni pentru capitonaje şi elemente de decor unice pentru modelul Opel.
Conectivitate de top
Pentru cei care sunt „about to… Rocks”, e bine de știut că vor găsi în acest vehicul cam aceleași echipamente disponibile deja în dotarea fratelui mai mic, Adam.
Sistemul de infotainment IntelliLink, cu toate opţiunile sale de conectivitate şi aplicaţiile multimedia, permite integrarea funcţiilor Android, precum şi Apple iOS la bordul autovehiculului. Astfel, şoferul și pasagerii nu pierd niciodată contactul cu ceea ce se întâmplă în jur, având posibilitatea de a efectua apeluri telefonice, de a selecta piesele preferate sau – utilizând funcţia de comandă vocală SIRI Eyes Free – de a asculta un SMS primit sau de a dicta SMS-uri şi e-mail-uri. Atunci când Adam Rocks staţionează, pe ecranul tactil color HD de șapte inci pot fi redate galerii foto sau înregistrări video.
Grație sistemului IntelliLink, Rocks poate fi inclus în categoria celor mai bine conectate autovehicule de dimensiuni mici de pe piaţă.
Gamă interesantă de motoare
Cei care cunosc deja modelul Adam vor observa cu ușurință că variantele de motorizare pentru varianta Rocks sunt cam aceleași. Cu toate acestea, pe lângă motoarele cu aspiraţie naturală alimentate cu benzină, de 1,2 şi 1,4 litri, cu puteri cuprinse între 70 CP și 100 CP, Opel oferă în premieră un motor turbo 1.0 ECOTEC cu injecţie directă. Această unitate cu trei cilindri, construită integral din aluminiu, este declinată în două variante de putere – 90 CP și 115 CP. Motoarele cu patru cilindri sunt însoţite de o transmisie manuală cu cinci trepte de viteză, iar ambele unităţi turbo de 999 cmc sunt oferite împreună cu o transmisie manuală nouă, uşoară şi compactă, cu şase trepte. Cum în timpul testului realizat la Riga, în Letonia, ne-au fost puse la dispoziție exclusiv modele dotate cu noua motorizare este demn de menționat că aceasta face exact ceea ce inginerii germani ne promiseseră în conferința de presă. Puterea oferită la turații joase este mai mult decât suficientă, iar urcarea în ture nu aduce cu sine, ca în alte cazuri, un zgomot deranjant în habitaclu. Dacă am fi cârcotași, am putea reproșa tehnicienilor de la Opel doar etajarea cutiei de viteze, care, în anumite momente, pare să țină în frâu puterea oferită de motor. Grație acestui ansamblu motor-cutie, șasiului scurt și rigid și suspensiei recalibrate, Opel Adam Rocks stă foarte bine pe șosea chiar și atunci când virajele sunt abordate mai sportiv. Modelul nu dă bătăi de cap nici în timpul parcurgerii străzilor înguste din orașe și nici pe autostradă, însă nu te lasă niciun moment să uiți că te afli într-o citadină.
Conform Opel România, modelul Adam Rocks va fi disponibil pe piața noastră spre finalul acestui an, moment în care vor fi făcute publice și prețurile. Deocamdată, vă putem spune doar că, în Germania, prețul de bază, cu toate taxele incluse, este de 15.990 de euro.
PREŢ de la 15.990 euro (Germania) • MOTOR TERMIC 999 cm3, Turbo ECOTEC, benzină • PUTERE 115 CP/5200 rpm • CUPLU 170 Nm / 1800 rpm • TRANSMISIE manuală, 6 trepte, tracțiune față • PERFORMANȚE 9,9 sec. 0-100 km/h, 196 km/h • MASĂ PROPRIE 1156 kg • CONSUM (u/e/m) 6,3 / 4,4 / 5,1 l/100 km, 119 g CO2/km • DIMENSIUNI (Lxlxh) 3747 x 1807 x 1493 • AMPATAMENT 2311 mm • PORTBAGAJ 170 litri
(Articol a fost publicat în numărul 31 – octombrie 2014 – al revistei AUTO pro)