AUTOpro
Stiri

Cum va arăta prima DACIA 4×4 cu cutie automată

Prima Dacia 4x4 cu cutie automata

Având doar cutie manuală pentru versiunile 4×4 de la DUSTER și acum și la BIGSTER, în nenumărate rânduri, a fost cerută o versiune cu tracțiune integrală, deci o DACIA 4×4 cu cutie automată. Așa cum există la mai toată concurența, de altfel un trend foarte important în Europa.

Denis Le Vot, CEO-ul DACIA, a fost primul care a confirmat lansarea unei versiuni integrale cu cutie automată, prima DACIA 4×4 cu cutie automată. Cu ocazia drive-testelor cu noul Bigster din Franța – subiect la care vom reveni pe larg în curând – am aflat detalii despre această versiune. Inginerii DACIA prezenți ne-au confirmat oficial că va fi lansată în premieră pe Duster la sfârșitul acestui an. Ulterior – adică în prima jumătate a anului viitor – aceeași soluție va fi și pe Bigster.

Dar în ce constă această versiune DACIA 4×4 cu cutie automată? Este chiar o veste bună pentru amatorii de off-road? Mulțumită specialiștilor DACIA am aflat că este o soluție în premieră la Dacia și chiar și la Renault. Însă este o formulă tehnică pionierată de Mazda încă de acum două decenii, fiind preluată și alți producători japonezi. Practic, avem un AWD (și nu 4×4), care înseamnă o mașină mild hybrid pe formula tracțiune 4×2 cu cutie automată la care se adaugă un motor electric pe puntea din spate, care poate oferi tracțiune pe această punte atunci când este nevoie. Specialiștii Dacia au confirmat că actuala baterie de 0,8 kWh (48V) nu are cum să facă față unor asemenea cerințe suplimentare de consum, drept pentru care este prevăzută o baterie adițională doar pentru a pune în funcțiune sistemul electric pe spate. Însă nu am reușit să aflăm cât de mare va fi această baterie. Este important de amintit că o baterie în plus aduce și o masă suplimentară și nu tocmai mică. Iar asta va crește suplimentar consumul și poluarea pentru prima DACIA 4×4 cu cutie automată… 

Însă dincolo de aceste considerente, indiferent de cât de mare ar putea fi bateria – care se va încărca doar de la motor, adică nu va fi încărcată la priză – sistemul AWD poate doar ajuta pe timp foarte limitat pornirea din zone cu aderență redusă, poate corecta situații de drum în care fața pierde din aderență, dar cam atât. Dacă vorbim de o urcare pe drumuri de munte – așa cum o poate face versiunea actuală 4×4 – este de așteptat ca ajutorul dat de puntea spate să fie foarte limitat atât ca timp, dar și in materie de capacitate off-road. Deci, noua soluție care introduce prima DACIA 4×4 cu cutie automată este mai degrabă un compromis al ideii de off-road, un fel „mild off-road”, util la rulatul pe șosea în condiții meteo nefavorabile, dar mai puțin eficient în teren ceva mai accidentat…

Dacia

Având în vedere că această soluție tehnică va fi și pe Duster, apare întrebarea firească: se îndepărtează DACIA de ideea de off-road? Dacă ne amintim ce performanțe off-road au avut primele 2 generații și chiar și cea de-a treia este foarte ok, cam așa pare… Probabil că producătorul va contra-argumenta că are ambele variante la dispoziția clientului! Ceea ce este corect, până la urmă fiecare își cumpără ce are nevoie, având iată opțiunea, disponibilă în câteva luni, și pentru o DACIA 4×4 cu cutie automată. Vom vedea cu toții dacă strategia DACIA va fi cea corectă, dacă extinderea gamei va fi benefică și ce vor alege executivii companiei autohtone să ofere la viitoarele generații Duster și Bigster, cel puțin…

În fine, „elefantul din încăpere” ar fi întrebarea: de ce nu poate – cel puțin pe moment – să existe o versiune „cinstită” DACIA 4×4 cu cutie automată? Ne mai documentăm și revenim…

Articole similare

Apple ar fi renunțat la dezvoltarea mașinii sale electrice

Mihai Morcovescu

Tesla a renunțat la mașina electrică mai ieftină de 25.000 de dolari

Mihai Morcovescu

Lamborghini începe producția de măști chirurgicale și viziere medicale

administrator_autopromag