AUTOpro
Stiri

O marcă auto de prestigiu dispare de pe piață în 2020

Holden

În noianul de informații despre efectele epidemiei cauzată de coronavirus și despre problemele industriei auto europene, o veste importantă pentru pasionații de mașini a trecut aproape neobservată: General Motors a anunțat „decesul” mărcii Holden, cea care producea modele precum Acadia sau Commodore și vindea Corvette în Australia.

Parte a grupului General Motors, marca australiană Holden este cunoscută pentru vehiculele sale cu design american și impresionante motoare V8. Din nefericire, din 2020, acest brand intră în categoria jertfelor de pe altarul ecologizării industriei auto și a reducerii de costuri.

Cu doar câteva zile în urmă, pe 17 februarie, grupul General Motors (GM) a anunțat că marca Holden va înceta dezvoltarea de noi modele, producția, importurile, vânzările. Deși era previzibil încă din 2017, când oficilii GM au luat decizia de a închide uzinele din Australia păstrând doar capacitatea de producție din Tailanda, anunțul a creat mare vâlvă în statele din sudul mapamondului care utilizează mașini cu volanul „pe partea greșită”, în stil britanic.

Într-o declarație postată pe site-ul GM, șeful executiv al grupului, Mary Barra, a declarat doar că: „Am spus de multe ori că vom face lucrurile corect, chiar și atunci când va fi greu, iar acesta este unul dintre acele momente”. Dincolo de această declarație seacă, încetarea cercetării, producției și vânzării Holden înseamnă concedierea a peste 600 de angajați, dar și dispariție unei mărci care a fost fondată în 1856 cu scopul de a produce șei pentru cai și care, din 1908 a produs mașini printre care și celebrul Ford Model T.

Pentru a explica motivele deciziei de a închide Holden, oficialii GM au menționat că grupul se concentrează doar pe piețele pentru care există strategii potrivite care să genereze o rentabilitate solidă. Prin urmare, chiar dacă „uciderea” mărcii Holden înseamnă o cheltuială de circa 1,1 miliarde de dolari pentru GM, americanii au fost nevoiți să facă asta tocmai pentru că simpla modificare a modelelor din SUA sau Europa pentru piața australiană, inclusiv mutarea volanului pe partea dreaptă, costa prea mult. Mai ales într-o perioadă în care General Motors caută soluții pentru a ține pasul cu mărcile avansate în domeniul electrificării transportului precum Tesla. Majoritatea modelelor Holden sunt variante modificate ale unor modele precum Opel / Vauxhall Astra, Opel / Vauxhall Insignia, Chevrolet Trax sau Chaevrolet Trailblazer.

Desigur, decizia GM nu a fost acceptată ușor în Australia, primul ministru Scott Morrison declarând că este „dezamăgit, dar nu surprins. Sunt supărat, așa cum cred că ar fi mulți australieni. Contribuabilii australieni au investit milioane în această companie multinațională care, după ce a lăsat marca să se stingă, acum o lasă în urmă”. Doar că orice declarație a oricărui politician pălește în fața cifrelor care arată că Holden a scăzut de la 22% din piața australiană în 2002 până la doar 4% anul trecut.

Articole similare

Nissan vrea ca până în 2026 modelele electrificate să aibă costuri similare cu cele cu motoare termice

Mihai Morcovescu

Noul Mercedes-Benz EQS, un fel de CLS electric cu autonomie de 770 de km

Florin Amariei

Horse Powertrain Limited, producător global de sisteme de propulsie, a fost înființat în mod oficial

Mihai Morcovescu

Leave a Comment