În următoarele zile, cei doi parteneri din Alianța Renault – Nissan, care include și Mitsubishi, vor anunța planuri de restructurare care implică închideri de uzine, disponibilizări de personal și o nouă organizare a producției.
Surse ale Reuters, care includ un reprezentant al sindicatului CGT, au declarat că grupul Renault, din care face parte și Automobile Dacia, va anunţa joi, 28 mai, reduceri de personal şi închideri ale unor fabrici în încercarea de a reduce costurile cu două miliarde de euro.
„Asta se va întâmpla când conducerea va anunţa oficial planul de reducere a costurilor cu două miliarde de euro, în care ne aşteptăm să fie incluse noi reduceri de personal şi chiar închideri ale fabricilor”, a declarat Fabien Gache, reprezentant al sindicatului CGT.
O altă sursă din sindicat a confirmat că joi este programată o întâlnire a reprezentanţilor Renault cu sindicatele, iar asta indică un anunț iminent al producătorului care, conform legislației franceze, este obligat să notifice în prealabil reprezentanții sindicatelor cu privire la schimbările de strategie care pot afecta personalul.
Conform LifeNews.ro, schimbarea de strategie a Renault vine într-un context dificil pentru companie, aceasta solicitând statului francez garantarea unui împrumut de cinci miliarde de euro pentru a face față pierderilor cauzate de pandemie. În urmă cu câteva zile, ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, spunea chiar că „Renault se luptă să supraviețuiască”.
Astăzi, pe 26 mai, este așteptată o luare de poziție a autorităților franceze care să includă și detalii despre ajutorul pe care îl va primi Renault, grup la care statul deține circa 15% dintre acțiuni. Conform lui Bruno Le Maire, preşedintele Emmanuel Macron va anunţa „măsuri puternice” pentru producătorii auto care să stimuleze cererea, dar și solicitarea ca aceștia să readucă o parte din producţie în Franţa.
Duminică, ministrul francez al Mediului, Elisabeth Borne, declara că, în schimbul pachetului de salvare de cinci miliarde de euro, executivul de la Paris vrea ca Renault să nu-şi mai dezvolte capacitatea de producţie peste hotare.
Cum și celălat membru marcant al Alianței, grupul nipon Nissan, este pe cale de a anunța, tot la finalul acestei săptămâni, un plan de redresare, discuțiile privind o colaborare mai strânsă între francezi și japonezi au reluat amploare. Astfel, deși intenția controversatului fost șef al acestei entități, Carlos Ghosn, era aceea de a se ajunge la o fuziune, se pare că Renault și Nissan au ales doar să întărească legăturile existente.
Noile direcții către care se îndreaptă alianța Renault – Nissan în acest context ar putea include, conform surselor Reuters, o reorganizare masivă a producției din Europa. De top „leader – follower”, reorganizarea mizează, se pare, pe dezvoltarea unor produse de către una dintre companii pe care cealaltă să le folosească sub directa supraveghere a primeia.
Mai exact, în timp ce Nissan ar putea dezvolta produsele de tip SUV pentru ambele grupuri, inlcusiv Mitsubishi, iar Renault ar trebui doar să realizeze derivații ale acestui tip de vehicule sub marca proprie (follower), francezii ar deveni lideri în zona de automobile de oraș și vehicule comerciale ușoare. În acest al doilea caz, japonezii sunt cei care ar trebui să urmeze calea indicată de Renault.
Dacă acest plan va fi realizat, alianța Renault – Nissan ar putea transforma uzina japonezilor din Sunderland, Marea Britanie, într-un hub pentru vehiculele tip SUV, acolo fiind produse atât modele precum Nissan Juke și Qashqai, cât și Renault Captur și Kadjar.