Cu ocazia testelor internaționale cu FIAT Grande Punto, AUTOpro a avut ocazia să stea de vorbă cu Olivier Francois, CEO FIAT. Acesta a venit cu detalii în exclusivitate despre gama constructorului italian, despre relația FIAT cu autoritățile italiene, despre cât de important este brandul cu sediul în Torino în cadrul Stellantis, precum și alte informații de mare valoare, pe care le puteți afla din rândurile care urmează.
Interviu de Dan Vardie, Torino, Italia
Fiat Grande Punto a înregistrat de la lansarea comercială în jur de 20.000 de comenzi, iar prima întrebare din partea jurnaliștilor prezenți adresată către Olivier Francois a fost cât, procentual, au reprezentat exemplarele full electrice. Fără a putea da o cifră exactă, executivul FIAT a ținut să sublinieze că așteptările sunt ca varianta BEV să acopere circa 20%, maxim 25% din vânzările totale ale Grande Punto. Dan Vardie a precizat că în cazul fratelui de platformă Citroen C3, procentul versiunii BEV este de circa 40% din vânzări, iar Olivier Francois a specificat că piața principală din Europa pentru Grande Punto este Italia, iar aici, în lipsa unui sprijin guvernamental (nu mai există niciun fel de ecobonus la achiziția de mașini electrice) este greu să fie atinse aceleași procente ca în cazul C3.
Continuând ideea legată de situația industriei auto din Italia, mai specific lipsa unor ajutoare guvernamentale pentru achiziția de EV-uri, Olivier Francois a dorit să tragă un semnal de alarmă. Fără ca statul să „asiste” cumpărarea de vehicule electrice, este deocamdată imposibil pentru producătorii auto să echivaleze prețurile EV-urilor cu cele ale mașinilor cu propulsie ICE. În același timp, însă, Olivier este optimist că, odată cu introducerea pe scară largă a noilor tehnologii, a noilor tipuri de baterii, mai compacte, mai eficiente, dar și mai ieftine, este posibil ca în circa 2 – 3 ani să avem prețuri mult mai competitive pentru EV-uri, de ce nu la același nivel cu cel al mașinilor termice echivalente. Olivier Francois a dorit totuși să specifice că nu va fi cazul pentru toate EV-urile, ci pentru anumite modele.
Totodată, pentru a atrage clienții de partea EV-urilor, sunt necesare investiții continue în infrastructura de încărcare. Iar aici poate interveni din nou guvernul, care să ajute inclusiv la instalarea de wallbox-uri de încărcare la domiciliul utilizatorilor de EV-uri. În Italia se pare că este extrem de dificil, uneori chiar imposibil să-ți fie aprobată instalarea unui wallbox acasă. Olivier Francois a dat exemplul personal: „Dacă nu eram CEO-ul FIAT nu aș fi avut nici acum un wallbox acasă, în Milano. A fost nevoie să intervin cu avocații spre a putea instala o stație de încărcare casnică”. Executivul francez a continuat, afirmând că este nevoie de o altă abordare din partea politicienilor, care să producă „o schimbare de climat în percepția electrificării. În ultimul timp nu mai este politic incorect să vorbești de rău despre mașinile electrice. Eu nu vreau să forțez pe nimeni să facă ceva, dar vreau ca persoanele care își doresc o mașină electrică, cărora le surâde ideea sustenabilității, să nu se simtă vinovate pentru asta. Apropo, pentru mine mașinile electrice sunt cele mai bune mașini! Mai distractive la condus, mai rapide, mai silențioase, ideale în oraș, unde îți petreci mare parte din viață în fața semafoarelor, unde poți reîncărca bateria la fiecare decelerare… Așadar, pentru mine, cel puțin în orașe, mașinile electrice sunt ideale, contribuind evident și la un aer mai curat. Apropo de asta, am fost nevoit să părăsesc Milano, pentru că fiul meu, care de altfel acum este un băiețel foarte sănătos, dar în Milano se îmbolnăvea din ce în ce mai des, avea probleme de respirație, crize de astm. Odată ce ne-am mutat din Milano, este din nou un băiețel foarte sănătos”.
Întrebat despre relația FIAT cu autoritățile din Italia, Olivier Francois a recunoscut că acum este mult mai bine, că lucrurile încep să funcționeze așa cum trebuie în această direcție. „Pentru noi, la FIAT, Italia este țara de unde suntem, unde ne desfășurăm activitatea, practic FIAT nu poate exista ca business fără Italia. Ca să înțelegeți, pentru anul trecut am calculat care este procentul de mașini vândute în Italia care sunt și fabricate în Italia. Circa 70% din mașinile vândute în Italia sunt și fasamblate în Italia! Deci mai mult de 2 mașini din 3 pe care le vedeți în Italia pe străzi sunt fabricate aici! Așadar, avem obligația de a construi aici, în Italia, modelele iconice italienești. Este, în același timp, o formă de respect și față de clienții noștri internaționali.”
Olivier Francois a continuat: „Panda va fi produs în continuare în uzina Pomigliano d’Arco, FIAT 500 va fi fabricat doar în Mirafiori… Apropo, vânzările de FIAT 500 erau între 2013 și 2019, deci înainte de pandemie, de circa 200.000 de unități în fiecare an, constant. Producem de asemenea în Italia, la Melfi un Jeep, două modele DS, deci lucrurile sunt pe făgașul normal în Italia.”
Referitor la apartenența FIAT în Stellantis, Olivier Francois a spus că este nevoie de multă sinergie între modelele diferitelor branduri. Chiar și așa, pentru FIAT 500 este mai dificil de creat o sinergie cu alte modele, fiind singura mașină de segment A din cadrul Setallantis. Dar la FIAT Grande Panda situația este alta, fiind construit pe o platformă comună, deci există sinergie cu alte modele ale Grupului Stellantis. Chiar și așa, Grande Panda este diferit, este unic. „Dacă trecem în segmentul C, este aglomerație. Aici avem Peugeot, Citroen, Opel, chiar și DS și trebuie să fim atenți. Deci, tărâmul nostru de vânătoare este cel mic și compact. Deci ne vom duce spre segmentul C, vom „filtra” cu segmentul C, dar cu o abordare care nu va „fura” din ceilalți clienți Stellantis. Noi vom oferi mult spațiu și mult… „coolness” la o valoare foarte bună! (…) Următorul lansare FIAT, în segmentul C, va avea loc undeva la începutul anului 2026”, a precizat Olivier Francois.
Întrebat despre Multipla, Olivier Francois a răspuns că „pentru mine, Multipla este un nume, nu este neapărat un model. Este un concept, o filozofie, o soluție neconvențională pentru spațiu interior. Când vezi doi oameni în față și trei în spate într-o mașină nu poți numi asta o soluție neconvențională. Iar următoarele două modele FIAT vor fi cu 2 locuri în față și 3 locuri în spate. Așadar, următoarele două modele pe care FIAT le va lansa nu vor putea fi numite Multipla, fiindcă vor fi convenționale. Dar verific cu echipa dacă după aceste două modele viitoare vom putea extinde gama cu un model cu o configurație interioară la care nu vă așteptați. Și pe acela îl voi numi Multipla. Dar Multipla poate fi un sufix și nu neapărat un model de sine stătător. Adică vom avea un FIAT „nu știu cum” Multipla… Ceva de genul. Dar trebuie să introducă o inovație în modul în care așezi oamenii în mașină, ca să-l pot numi Multipla. Dacă vom avea un model clasic cu 7 locuri nu-l vom numi Multipla”.
Legat despre cum este poziționat FIAT în cadrul Stellantis actualmente, Olivier Francois a răspuns cu entuziasm că „brandul italian este marele câștigător din Stellantis. Practic, FIAT în urmă cu doar 2 – 3 ani a plecat de la nimic, iar acum avem o multitudine de modele. Stellantis are încredere în FIAT! Repet, Stellantis are mare încredere în FIAT! Aș spune că Stellantis crede acum în FIAT mai mult decât a crezut vreodată FCA!”