AUTOpro
Interviuri

Cum funcționează și ce presupune sistemul OnStar

Sistemul OnStar va fi lansat în acest an pe 13 piețe europene, România fiind inclusă într-un val ulterior de implementare, așa că am vrut să aflăm mai multe despre modul în care funcționează. Și cine poate ști mai multe despre OnStar decât un manager dedicat din cadrul GM? Am vorbit cu Catherine Bishop, Global Emergency Services Outreach Manager chiar la București, unde a venit pentru a reprezenta OnStar la conferința Conferinţa Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă.

Îmi puteți spune cum funcționează sistemul OnStar și ce echipamente de natură logistică include?

OnStar va fi oferit în Europa pentru modelele Opel și Vauxhall, iar sistemul va fi integrat în arhitectura sistemului electric al mașinii. Nu este un echipament vizibil, nu poate fi montat ulterior, iar prezența lui presupune și o antenă externă, de asemenea integrată în designul mașinii. Această antenă are rolul de a facilita un semnal mult mai bun, comparativ cu situația în care apelul către OnStar s-ar face prin telefon, din interiorul mașinii. În momentul în care sistemul este activat, fie manual, fie automat, prin rețeaua de telefonie mobilă se va transmite un pachet de date și voce către call-center, concomitent cu transmiterea automată a locației în care se află mașina. Acest call-center este în Luton, Marea Britanie, nu vom avea câte unul pe fiecare piață europeană. În Statele Unite am început cu un singur call-center, iar acum avem patru, cu care acoperim Statele Unite, Canada și Mexic.

Sistemul este personalizat la maxim. Atunci când primim un apel, știm cine este proprietarul automobilului, dar și descrierea completă a mașinii, inclusiv caracteristicile tehnice. De asemenea, avem și datele de contact ale persoanei pe care proprietarul ar vrea să o sune într-o situație de urgență.

Opel-OnStar art1

Sistemul poate fi accesat atât manual, cât și automat? În ce situații?

Șoferul poate apela oricând serviciul manual pentru a raporta o situație de urgență, chiar dacă nu există un accident. În schimb, dacă vorbim despre un impact sever sau chiar moderat, apelul se face automat. Sigur, la o impact ușor, cu viteză redusă, cel mai probabil nu există probleme pentru ocupanții mașinii, așa că apelul nu este realizat automat. Peste un anumit nivel al impactului, apelul se realizează automat și este direcționat către un operator cu pregătire specială în acest gen de situații, care încearcă să afle de la ocupanții mașinii care este starea celor implicați în accident. Dacă nu răspunde nimeni, presupunem ce este mai rău și contactăm imediat serviciile de urgență. În primul rând ambulanța și apoi poliția pentru controlul traficului și securizarea zonei.

Unul dintre motivele pentru care sistemul OnStar este atât de apreciat și suntem mândri de el, ca realizare tehnică, este că putem oferi serviciilor de urgență detalii foarte precise despre mașină și despre impact. Putem spune care a fost severitatea impactului, dacă au fost mai multe impacturi, dacă airbag-urile au fost declanșate, dacă mașina s-a răsturnat, care parte a acesteia a fost lovită. Sunt informații foarte importante. Să presupunem că impactul s-a produs, airbag-urile s-au deschis, pretensionarea centurilor a fost declanșată. Este foarte important să știm dacă impactul inițial a fost urmat de altele, pentru că ocupanții mașinii au rămas fără aceste sisteme de siguranță după primul impact, cele ulterioare putând fi foarte grave la nivelul urmărilor.

Remote Control

Le mai putem spune ceva foarte important celor de la serviciile de urgență și anume ce tip de combustibil folosește motorul mașinii implicate în accident. Astfel, ei își pot face planul de acțiune pe drum spre locul impactului. De exemplu, dacă este vorba despre o mașină electrică, vor ști dinainte că trebuie să decupleze cumva sistemul electric de voltaj mare înainte de a acționa pentru salvarea victimelor.

Unul dintre avantajele faptului că sistemul OnStar este montat în uzină, integrat în arhitectura mașinii, constă în faptul că putem ajuta salvatorii să localizeze rapid mașina. Chiar dacă ei ajung la locul indicat, dar nu o văd, din diverse motive, noi îi putem ajuta. Putem comanda de la distanță aprinderea luminilor și putem claxona. De asemenea, putem comanda din call-center descuierea portierelor.

În Statele Unite sistemul poate fi folosit și la localizarea automobilelor furate. Această funcție va fi disponibilă și în Europa?

Da. Putem oferi locația mașinii forțelor de poliție, dacă autoturismul este raportat ca fiind furat și, mai mult decât atât, avem posibilitatea să impiedicăm repornirea motorului, după ce acesta a fost oprit. Limitările țin de faptul că avem nevoie de semnal GPS pentru localizare, așadar într-o parcare subterană nu mai putem localiza mașina. De asemenea, decuplarea bateriei ne împiedică să mai localizăm mașina sau să intervenim de la distanță asupra ei.

Șoferul mașinii poate decupla sistemul în mod voluntar?

Există un buton care asigură blocarea semnalului, în cazul în care șoferul nu dorește ca noi să știm unde se află. Dar dacă mașina este implicată într-un eveniment rutier, setarea lui va fi anulată și vom putea localiza mașina și în aceste condiții. Este un aspect pe care îl explicăm foarte clar celui care își dorește sistemul OnStar.

Aveți nevoie de o relație specială cu autoritățile române pentru a implementa acest sistem în România sau îi apelați pur și simplu când există o situație raportată de OnStar?

Lucrăm îndeaproape cu autoritățile răspunzătoare de situațiile de urgență, le-am explicat sistemul și protocolul de colaborare și avem deja un acord formal cu autoritățile române. Este foarte important să lucrăm bine și eficient împreună, este important ca ei să trateze cu maxim interes apelurile noastre, iar acesta este unul dintre motivele pentru care sistemul OnStar a avut un atât de mare succes pe piețele unde a fost introdus.

Pe lângă serviciile care țin de siguranță, sistemul OnStar are și alte funcționalități?

Cu datele pe care noi le obținem prin intermediul acestui sistem putem transmite proprietarului mașinii mai multe informații, cum ar fi starea presiunii în pneuri, care ar putea fi o problemă de siguranță, când trebuie făcută revizia, dacă sistemele principale de siguranță funcționează optim. Sunt o mulțime de date prin intermediul cărora noi vrem ca proprietarul mașinii să fie informat, să stea fără griji pentru că noi ne ocupăm nu doar de siguranța lui, ci și de detaliile referitoare la întreținerea mașinii.

O altă funcție ține de orientarea șoferului. Dacă vrea să ajungă la o anumită locație pe care nu o poate introduce singur, din diverse motive, ne poate suna și îi transferăm datele în sistemul de navigație. Și trebuie să vă spun că discuțiile cu operatorii noștri vor fi în limba română. Acesta a fost și un punct important al discuțiilor cu reprezentanții serviciilor de urgență din România. Ne luăm angajamentul să asigurăm suport în limba română, pentru o cât mai eficientă gestionare a tuturor situațiilor.

OnStar Leverages Google Technology for New Mobile App Features

În Statele Unite, OnStar activează din anii ’90. Cât de popular este acest serviciu acum?

Avem un succes extraordinar cu OnStar în America de Nord. La acest moment sunt circa șapte milioane de abonați în Statele Unite, Canada, Mexic și China. În toți acești ani de când lucrez în cadrul GM am avut ocazia să aud multe întâmplări fericite și impresionante datorate OnStar. Una dintre ele m-a marcat profund, pentru că implică și educația în acest sens pe care o fac părinții copiilor. S-a întâmplat în Florida, unde o femeie cu doi copii, o fetiță de șapte ani și una de doar doi ani, a avut o criză de diabet la volan. Era semiconștientă și nu mai putea controla bine mașina. Fetița mai mare și-a dat seama ce se întâmplă, și-a desfăcut centura și a acționat singură butonul de apel OnStar de sub oglinda retrovizoare. A vorbit cu un operator de-al nostru, nu a putut preciza locația exactă, dar noi ne-am dat seama unde este și am anunțat poliția și ambulanța. Mai multe mașini de poliție au ajuns la ea, au flancat automobilul și au reușit să o trezească pe femeia în criză diabetică suficient cât să oprească mașina. Acolo a fost preluată de ambulanță. M-a impresionat întâmplarea pentru că, la doar șapte ani, fetița aceea a știut să folosească sistemul OnStar, mama ei o învățase cum să procedeze într-o situație critică. Fără acest sistem, gândiți-vă care ar fi fost situația. Copilul ar fi trebuit să caute telefonul în geanta mamei și apoi ar fi trebuit să sune la 911, dacă a fost învățat să o facă. Și presupunând că ar fi reușit, cu masina în mișcare, aceasta n-ar fi putut fi localizată cu precizie.

Avem multe întâmplări de acest gen, pentru că gestionăm între patru și cinci mii de apeluri pe lună, acestea fiind doar cele care implică accidente.

Dacă șoferul unei mașini echipate cu sistemul OnStar este martorul unui accident, îl poate raporta operatorilor?

Sigur că da. Putem fi apelați și îi vom face șoferului legătura cu serviciile de urgență, cărora le poate spune ce a văzut. Dacă nu le poate preciza locația celor de la ambulanță sau poliție, o facem noi, pe baza poziției mașinii din care s-a raportat accidentul.

Articole similare

Exclusivitate mondială – Interviu cu fondatorul ZipCharge, inventatorii powerbank-ului pentru automobile electrice

Dan Vardie

Interviu în exclusivitate cu Michael Shu, CEO BYD, episodul 2: „Suntem cel mai bun producător de mașini electrice, care produce și baterii”

Dan Vardie

EVENIMENT Exclusiv AUTOpro. Interviu Jörgen Wulfsberg, director la CEVT: REEV, mai bun decât PHEV

Florin Amariei

Leave a Comment