AUTOpro
Comment Connected Stiri

Ce știe mașina noastră despre noi?

Mașina devine parte integrantă a IoT (Internet of Things) și astfel are acces la date din ce în ce mai diverse. De către cine și în ce fel sunt folosite aceste informații vom încerca să răspundem cu altă ocazie, deocamdată să vedem ce anume poate afla mașina noastră despre noi.

Sunt ani buni de când constructorii auto au implementat sisteme complexe ce adună informații de telemetrie de la automobilele noastre. Până ce tehnolgia a ajuns să permită ca astfel de date să poată fi transmise la distanță către anumite servere, ele erau doar stocate intern, în ceea ce este cunoscut drept EDR – Event Data Recorder. Din acesta, în cazul producerii unui eveniment care să merite investigații suplimentare, puteau fi extrase date de la majoritatea senzorilor montați pe mașină, pentru a putea afla mai multe informații legate de cauza și desfășurarea evenimentului respectiv.

Acum, însă, pe măsură ce mașinile se transformă (dacă nu au devenit deja) în unele inteligente, datele pe care acestea le au la dispoziție trec la un alt nivel. Nu mai este vorba doar despre ceea ce înregistrează unii senzori, ci despre informații personale ale șoferului și chiar ale pasagerilor.

Cum reușesc mașinile moderne să preia informații personale despre proprietar și unii dintre pasageri? 

Nu este foarte complicat să dăm un răspuns aici. Sistemele de infotainment, tot mai complexe, se conectează la smartphone și ne cer acordul spre a partaja agenda și mesajele, precum și alte informații din diferite aplicații.

Atunci când mașina ne solicită acces la serviciile de date ale telefonului, putem înțelege deja că informații mai mult sau mai puțin personale vor putea fi transmise către anumite servere. Mai există (și nu sunt puține) automobile ce integrează un modem de date prin care se poate comunica de la distanță cu serverele fără a mai fi necesară conexiunea cu un smartphone. 

Cum sistemele de infotainment devin tot mai avansate, cu asistenți virtuali integrați, ce pot prelua comenzi vocale, conectați la servicii de cloud computing, ne putem imagina că suntem ascultați tot timpul. Nu este o exagerare afirmația că ”suntem ascultați tot timpul”, întrucât sunt anumite comenzi vocale ce activează asistentul fără a mai fi nevoie de apăsarea unui buton. Asta înseamnă că asistentul virtual este ”prezent la datorie” non-stop, așteptând în mod continuu comanda magică, fiind gata să execute sarcini mai complicate decât am fi crezut posibil cu numai câțiva ani în urmă.

Mai mult, camere video ce ne monitorizează chipul, spre a decide în baza unor algoritmi software dacă este momentul să luăm o pauză de la condus, ar putea fi integrate în tot ecosistemul ce adună informații despre noi atunci când suntem în mașină.

În principiu, mașina ne cunoaște probabil mai bine decât unele dintre persoanele apropiate nouă.

Având acces la tiparul de conducere, știind dacă suntem de obicei relaxați sau agresivi în trafic, la datele de la navigație, deci la traseul parcurs și locurile pe care le-am vizitat, la agenda, mesajele, informațiile stocate în anumite aplicații și până la discuțiile din mașină, sistemul poate crea un profil de utilizator pe cât se poate de exact. Am putea vorbi chiar despre un profil psihologic.

Pe unii dintre proprietarii de mașini acest aspect nu-i deranjează. Însă, ideal ar fi să avem posibilitatea de a alege dacă suntem de acord cu colectarea informațiilor cu caracter personal și eventual să putem decide ce anume date punem la dispoziția automobilului nostru. Până la acest moment nu știm să existe producător auto care să ne ofere o astfel de opțiune. Suntem pur și simplu așezați în fața unor termeni și condiții de utilizare a centralelor de infotainment, pe care, dacă nu le acceptăm, nu vom putea folosi aceste sisteme pentru care am plătit, în definitiv.

Companiile auto ne asigură că datele preluate de mașini vor fi folosite în interesul nostru, al consumatorilor, dar, în același timp, nu ne oferă toate detaliile despre ce informații sunt colectate, unde și pentru cât timp sunt stocate, cine le folosește, în ce scop și, mai ales, către ce terți sunt transmise, în eventualitatea în care se întâmplă asta.

Sunt deja discuții la nivelul Uniunii Europene pentru a fi stabilite reguli clare și legi stricte după care constructorii auto să se ghideze și pe care să le respecte atunci când vine vorba despre informațiile cu caracter personal pe care le colectează și modul în care le folosesc. Există desigur normele GDPR, dar oficialii UE consideră că este nevoie de o legislație perfect adaptată acestei industrii. 

Pentru moment, putem să sperăm că producătorii auto sunt suficient de adânc ancorați în realitatea actuală spre a lua toate măsurile necesare pentru ca informațiile cu caracter personal să fie corect centralizate, securizate, anonimizate și folosite doar în scopuri legitime, fără a afecta în vreun fel individul de la care au fost colectate.

Articole similare

Lotus Elise – tribut pentru o istorie fabuloasă

administrator_autopromag

Lexus ar putea în sfârșit să prezinte un LS fuel cell

Filip Sîrbu

Chinezii de la BYD au lansat în Europa modelul electric Dolphin: până la 425 km autonomie

Mihai Morcovescu

Leave a Comment