Într-o lume auto aflată la granița dintre tradiție și viitor, fiecare nou model lansat devine mai mult decât o simplă mașină, fiind o declarație de intenție. Așa stau lucrurile și în cazul lui Chery Tiggo 8 Super Hybrid.
Modelul chinezesc, lansat în vară pe piața din România, nu se mulțumește să fie doar un simplu SUV de familie, ci își propune să aducă liniștea condusului electric și siguranța unui motor clasic într-un singur pachet. Cu linii moderne, tehnologie de ultimă generație, materiale și finisaje de top, dar și cu promisiunea unei autonomii generoase, Tiggo 8 poate fi o alternativă demnă de luat în seamă în detrimentul unor nume mari europene.
Ce își propune Chery cu noul Tiggo 8 Super Hybrid
Pentru cei care nu au auzit niciodată de brandul Chery – deși credem că sunt foarte puțini – acesta este cel mai recent producător chinez care a intrat pe piața din România. Chiar și așa, nu este un nume nou în industria auto, fiind al doilea cel mai vechi constructor din China. Numele mărcii nu este deloc întâmplător. Este, dacă vreți, o greșeală deliberată de scriere a cuvântului „cheery” (n.n. – vesel, fericit), care are darul de a ne sugera într-un mod inedit că acest brand este despre „găsirea fericirii”.
Chery este grupul deține brandurile Jaecoo și Omoda, alte două mărci care au pătruns recent în Europa și care vor ajunge în octombrie și în România, unde vor lansa câte două SUV-uri. Lansat și pe piața locală alături de Tiggo 7, „fratele” său mai mic, Tiggo 8 este un SUV ce poate oferi până la șapte locuri, care își propune să concureze cu KGM Rexton, KIA Sorento, Peugeot 5008 și Skoda Kodiaq. O misiune dificilă, însă, dacă ne uităm pe calculul hârtiei, perspectivele par promițătoare.
Până nu demult, alegerea unui SUV cu 7 locuri presupunea compromisuri, și anume mai mult spațiu, tehnologie hibridă sau un preț accesibil, astfel că era destul de greu să găsești toate acestea într-un singur model.















Ei bine, regulile jocului s-au schimbat între timp, iar Chery Tiggo 8 Super Hybrid este acea mașină care îți oferă nu doar un spațiu generos pentru tine și familia ta, ci și un sistem de propulsie plug-in hybrid, tehnologie de ultimă generație la bord și, mai ales, un preț competitiv. Acesta dă deja mari bătăi de cap concurenței europene, pornind de la 31.990 de euro cu TVA inclus (versiunea termică) și de la 39.490 de euro cu TVA inclus (versiunea plug-in hybrid, cea din testul nostru). Toate prețurile și dotările le puteți găsi aici.
Tiggo 8 este încă un SUV chinezesc care ajunge pe piața românească, unde cu siguranță își va găsi mulți cumpărători. Atuurile sale sunt designul modern, tehnologia la bord și mai ales prețul atractiv. De altfel, acestea sunt ingredientele pe care pariază toți producătorii chinezi în războiul de la distanță cu mărcile europene consacrate și care i-a ajutat până acum să câștige cotă de piață importantă și să fie din ce în ce mai vizibili pe toate piețele europene unde activează.
Însă, nu puțini sunt cei care se întreabă cum stau lucrurile în realitate. Oare va reuși Chery Tiggo 8 să se ridice la nivelul celor mai bune SUV-uri din segmentul său? Pentru a afla răspunsul la această întrebare am scos la plimbare modelul asiatic în versiunea cu 5 locuri într-un test de trei zile care ne-a edificat asupra.
Spațiu generos la interior

Designul exterior al noului Tiggo 8 diferă de la versiunea termică pe benzină la opțiunea sa hibridă plug-in. Totuși, deosebirile estetice nu sunt nici foarte multe, nici majore și constau în elemente obișnuite pe care le vedem de obicei pe variantele cu facelift. Ne referim aici la farurile LED și luminile diurne cu design nou, dar mai ales la grila mai elegantă. Din păcate, aceasta din urmă este stricată de sigla mărcii, o dublură nefericită a logo-ului Infiniti.
Mașina poate fi comandată în patru nuanțe: Khaki White (cea a modelului din test), Carbon Crystal Black, Aurora Green și Bamboo Gray. La exterior au fost adăugate mânere încastrate în uși, care se deschid la un capăt atunci când se apasă, la fel ca la noile modele electrice KIA, precum EV6 și EV3. Deși arată foarte bine, în realitate, acestea nu sunt deloc practice pentru cei care încearcă să deschidă ușile în timp ce țin în mâini sacoșele cu cumpărături și îi ajută pe copiii mici să urce în mașină.
Ca gabarit, Tiggo 8 Super Hybrid are o lungime de 4.724 mm, o lățime de 1.860 mm, o înălțime de 1.705 mm, la un ampatament de 2.710 mm. Portbagajul în configurația cu 5 locuri, cea testată de noi, are 494 de litri, care este mai mic decât cel al lui Peugeot 5008. Asta, pentru că locul de depozitare de sub podea este ocupat de sistemul hibrid. Accesul la portbagaj este facilitat de un hayon acționat electric.
În ceea ce privește spațiul pe locurile din spate, acesta este foarte generos mai ales la picioare, în timp ce ocupanții locurilor din față au la dispoziție mult spațiu atât la picioare, cât și la cap și la umeri. Dacă pe banchetă vor lua loc trei persoane, acestea vor putea sta una lângă alta fără probleme, deoarece există suficient spațiu la nivelul umerilor pentru a sta confortabil. Chiar dacă locul din mijloc este ușor ridicat, există destul loc la cap, inclusiv pentru persoanele mai înalte, de peste 1,80 m.

















Materiale, finisaje și dotări premium
Spre deosebire de Tiggo 8 termic, varianta Plug-In Hybrid este oferită în doar două variante de echipare: Urban și Ultimate. Versiunea de bază Urban vine cu un panou de bord digital de 10,25 inch, un ecran de infotainment de 15,6 inch compatibil Apple CarPlay și Android Auto (cu fir și wireless), precum și o zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil.
Interiorul este oferit cu piele neagră sau maro, iar materialele sunt surprinzător de plăcute la atingere, în timp ce finisajele sunt premium. În habitaclu nu există plastice dure, iar pielea sintetică, combinată cu iluminarea ambientală și cu un panou subtil gri cu efect de lemn de pe bord, îi conferă o notă reală de eleganță. De asemenea, pielea artificială are o senzație mai asemănătoare cu cea de Alcantara și pare că nu se va uza în timp. Bancheta este destul de fermă, ceea ce s-ar putea să nu fie confortabil în cazul călătoriilor pe distanțe lungi.
Clienții vor regăsi un sistem audio Sony cu 10 difuzoare, scaune din piele sintetică, iluminare ambientală, scaun șofer reglabil electric în șase direcții, o cameră video cu vedere la 360 de grade și jante din aliaj de 19 inch. Vârful de gamă Ultimate adaugă o trapă panoramică acționată electric, un hayon de asemenea electric, scaune față încălzite și ventilate, geamuri fumurii spate, un afișaj head-up și boxă în tetiera șoferului.
Totodată, există două suporturi pentru pahare și spațiu pentru sticle în uși. În plus, există un port USB-A, un port USB-C și o priză de 12V. Mașina oferă și un compartiment adânc în consola centrală și un torpedo de dimensiuni generoase, precum și un spațiu de depozitare sub consola centrală, care este iedeal pentru a depozita gustări, mâncare la pachet sau chiar o geantă de mici dimensiuni. În spate sunt încă două suporturi pentru pahare în cotiera centrală și porturi USB-A și C.
Cum se pornește noul Tiggo 8 Super Hybrid

O mențiune specială pentru display-ul multimedia, care are o grafică excelentă, cu o calitate aproape similară cu cea a unui televizor. Însă, nu pot trece foarte ușor pentru faptul că este destul de dificil de utilizat și, de asemenea, că nu are o organizare foarte logică. Eu, unul, nu am reușit să mă obișnuiesc cu meniul. M-am „pierdut” de mai multe ori în căutarea anumitor funcții, iar lipsa unui buton de „back” face ca singura soluție să fie revenirea constantă la meniul principal pentru a o lua de la capăt.
De asemenea, trebuie să fii destul de delicat și mai ales atent atunci când interacționezi cu tableta. Nu poți „butona” la întâmplare fără să privești, ceea ce îl face greu de utilizat în timpul mersului. Cu riscul de a părea cârcotaș, trebuie să spun că m-aș fi așteptat ca sistemul audio Sony să sune mai bine. Selectorul rotund pentru modurile de condus, care este amplasat pe consola centrală și care permite alegerea între Eco, Normal sau Sport, răspunde cu întârziere.
Spre deosebire de Tiggo 7, comenzile pentru încălzire și climatizare sunt integrate în ecranul de infotainment, o tendință care începe să devină mai mult decât neplăcută. Aceste comenzi pot fi accesate fie prin meniul principal, fie rapid, prin atingerea pictogramelor pentru temperatură sau ventilator din partea de jos a tabletei. În schimb, asistentul vocal este un punct forte al acestei mașini. Folosind comanda „Hello Chery”, îi poți cere acestuia să îndeplinească sarcini de bază, precum ajustarea climatizării sau deschiderea și închiderea parasolarului și a trapei electrice.
Ciudat este modul în care se pornește Tiggo 8 Super Hybrid. În loc de un buton clasic de „On/Off”, mașina prinde viață doar dacă ții piciorul pe frână și cuplezi în „Drive” folosind maneta schimbătorului aflată la volan, în partea dreaptă. Modul de pornire funcționează doar dacă centura de siguranță este cuplată. Trebuie să spunem că există și un buton de „Off” în meniul de infotainment, ca soluție de rezervă. Tot mai mulți producători adoptă acest sistem, însă senzația este că vorbim doar despre o „inovație” de dragul… inovației.
Ce se află sub capota noului Tiggo 8 Super Hybrid
Tiggo 8 Super Hybrid folosește un sistem de propulsie hibrid plug-in, cunoscut sub numele de Chery Super Hybrid (CSH). Acesta este alcătuit dintr-un motor turbo pe benzină cu patru cilindri de 1,5 litri, care produce o putere de 105 kW și un cuplu de 215 Nm.
Acesta este cuplat cu o transmisie hibridă dedicată (CVT), care încorporează un motor electric de 150 kW și 310 Nm, alimentat de o baterie litiu-fier fosfat de 18,3 kWh, care poate fi încărcată atât pe curent continuu, cât și pe curent alternativ, ceea ce este rar pentru un plug-in. Este același sistem hibrid care se regăsește și pe noul Tiggo 7 Super Hybrid cu cinci locuri.
La încărcătoarele de curent continuu mai rapide, Tiggo 8 plug-in hybrid este capabil să se încarce la o rată maximă de 40 kW pentru o repriză de încărcare de 30%-80% de doar 20 de minute. Autonomia combinată, folosind un rezervor plin de combustibil și o încărcare completă a acumulatorului, poate face ca vehiculul să parcurgă până la 1.200 km. În modul pur electric, Tiggo 8 Super Hybrid poate parcurge până la 95 km, conform ciclului NEDC, care este mai permisiv. Valoarea este puțin mai mare decât în cazul lui 5008 PHEV, dar mai mică decât Kodiaq, care poate rula EV peste 110 km.
În timpul testului, computerul de bord a indicat un consum mediu de aproximativ 5,8 litri/100 km. Poate părea un consum puțin ridicat, însă să nu uităm că Chery estimează că 6,0 litri/100 km este o valoare realistă pentru condiții de condus aproape exclusiv urban. În ceea ce privește consumul de energie, am înregistrat valori de 15,4-15,6 kWh/100 km.
Cum se conduce Chery Tiggo 8 Super Hybrid

Lăsând deoparte motorizarea, am fost impresionat de calitatea confortului la rulare. Adevărata atracție, care marchează poate și o revenire în forță a unui brand chinezesc la acest capitol, este cât de confortabilă este Tiggo 8 mai ales la viteze mari. Și nu mă refer neapărat la modul în care absoarbe denivelările, pentru că nu o face cu o eleganță remarcabilă, ci de abilitatea de a atenua șocurile mai mari la gropile și denivelările întâlnite în afara asfaltului.
Rezultatul este o experiență de condus foarte plăcută, iar suspensia bine calibrată face din Tiggo 8 un companion ideal pentru drumurile pe distanțe lungi. După câteva ore petrecute la volanul acestei mașini nu te vei simți obosit. Trebuie spus că plăcerea la condus nu vine în detrimentul stabilității, deoarece SUV-ul chinezesc este bine așezată pe drum și este nevoie de un șoc semnificativ pentru a-l destabiliza. Direcția, însă, este prea ușoară la viteze mici, în timp ce, la viteze mari, nu se întărește suficient, ceea ce dă o senzație de instabilitate pe virajele largi. O actualizare software a servodirecției electrice ar putea să o corecteze.
La drum întins, pe autostradă, chiar și pe distanțe mici, Tiggo 8 se descurcă foarte bine cu sistemul de Cruise Control adaptiv, menținând direcția și urmărind curbele drumului. Chiar și cu radarul dezactivat, funcția pasivă de menținere a benzii intervine doar atunci când ești pe punctul de a depăși marcajul rutier, corectând ferm. La fel, sistemul de monitorizare a unghiului mort este eficient și de încredere. În ceea ce privește recunoașterea limitelor de viteză, avertizarea sonoră pentru depășirea lor este setată implicit pe modul silențios. Singurul mic inconvenient este sistemul de monitorizare a șoferului, care îți atrage atenția dacă privești prea mult spre ecranul central sau spre oglinzile laterale. Acesta poate fi totuși dezactivat din meniu.

Sistemul Super Hybrid impresionează prin funcționarea sa lină. Trecerea de la propulsia electrică la cea pe benzină este aproape insesizabilă, în timp ce livrarea puterii este previzibilă și plăcută, similară cu cea a unui hibrid clasic. SUV-ul răspunde prompt la plecarea de pe loc, grație cuplului instantaneu al motorului electric. Poți selecta modul de rulare exclusiv electric, dar acesta revine automat pe benzină la viteze de peste 120 km/h sau atunci când nivelul bateriei scade sub 25%.
Cele trei moduri de condus – Eco, Normal și Sport – își fac treaba conform așteptărilor, adaptând caracterul mașinii la diferite situații. În modul Sport, pedala de accelerație devine mult prea sensibilă, iar o apăsare bruscă la ieșirea dintr-un viraj va suprasolicita anvelopele din față.
Această mașină păstrează peste 20% din capacitatea totală a bateriei ca rezervă, pentru a avea un buffer consistent din care să se alimenteze în modul hibrid și astfel să asigure o experiență de condus electrică lină. Acest lucru oferă mai mult spațiu pentru a stoca energia regenerată din perioadele de staționare sau din frânare, comparativ cu un hibrid clasic, fără încărcare la priză. În practică, rulează ca un vehicul electric cea mai mare parte a timpului, deși nu dispune de un mod veritabil de condus „one pedal”, chiar dacă are trei niveluri de frânare regenerativă.
Habitaclul este bine antifonat, mai ales la viteze reduse, iar geamurile acustice standard țin la distanță mare parte din zgomotele exterioare deranjante. Totuși, la viteze de peste 80 km/h, zgomotul de rulare începe să pătrundă în interior. Există modele din acest segment care oferă un echilibru mai bun între dinamică de condus, manevrabilitate și confort, însă Tiggo 8 Super Hybrid se adresează în special cumpărătorilor de SUV-uri de familie orientați spre confort, liniște și eficiență în consum.
Concluzie
Noul Chery Tiggo 8 Plug-in Hybrid se prezintă ca o opțiune atractivă în segmentul SUV-urilor electrificate de mari dimensiuni, oferind un echilibru între performanță, autonomie și dotări de top. Cu un preț competitiv și cu o echipare generoasă, SUV-ul chinezesc reprezintă o alegere interesantă pentru familiile care doresc să adopte un vehicul mai ecologic, fără a renunța la spațiu și performanță. Iar dacă mai punem la socoteală și faptul că poate fi comandat într-o configurație cu 7 locuri, atunci aveam imaginea unui model care va avea un cuvânt greu de spus în fața rivalilor europeni.