AUTOpro
Generale Interviuri Stiri

EXCLUSIV: Interviu cu Eduardo Ramirez, Director de Design Hyundai Motor Europa: „Designul înseamnă rezolvarea de probleme mai presus de orice”

Cu ocazia Salonului Auto de la München (IAA Mobility), Editorul AUTOpro, Dan Vardie, a realizat un interviu în exclusivitate națională cu Eduardo Ramirez, Director de Design Hyundai Europa.

Interviu de Dan Vardie, München, Germania

Ne-am dorit să descoperim filosofia din spatele evoluției vizuale a mărcii sud-coreene, iar discuția a oferit o perspectivă detaliată asupra ADN-ului Hyundai, viitorului brandului Ioniq, precum și asupra tendințelor în electromobilitate.

Cine este Eduardo Ramirez?

Eduardo Ramirez

Eduardo Ramírez a fost promovat în funcția de șef de design în vara anului 2024. Înainte de asta, el a contribuit la numeroase proiecte de-a lungul carierei sale la Hyundai, de la i20 Coupe, lansat în 2015, până la Hyundai Kona și, mai recent, noul Santa Fe, pe care îl descrie ca o expresie a strategiei de design centrate pe client. „A fost conceput pentru a te conecta cu natura”, ne-a spus el.

Ca în orice domeniu creativ, activitatea lui Eduardo Ramirez a implicat numeroase călătorii pe care interlocutorul nostru le rememorează de fiecare dată cu aceeași plăcere, inclusiv experiențele din America de Sud.

După ce a absolvit Universitatea Coventry și Royal College of Art, și-a desfășurat cariera în principal în Germania, lucrând pentru Mercedes-Benz, Audi și, ulterior, la Opel, în cadrul General Motors. În 2007, s-a alăturat centrului european de design Hyundai din Rüsselsheim, acolo unde activează și astăzi, punându-și amprenta pe look-ul celor mai noi mașini produse de marca asiatică.

ADN-ul Hyundai: surpriză și progres continuu

Sunt pasionați care își doresc să descopere filosofia de design Hyundai. Pentru că, privind în urmă 20-30 de ani, diferența este enormă între ceea ce era atunci și ceea ce este acum în materie de limbaj de design. Rugat să ofere pentru început o perspectivă, un fel de insight în ceea ce privește ADN-ului mărcii, Eduardo Ramirez a explicat că aceasta este strâns legată de cultura coreeană:

„Când începem un proiect nou, ne gândim întotdeauna să surprindem. Fiecare model nou trebuie să fie o declarație clară că evoluăm.” El a subliniat că acest proces nu este doar despre estetică: „Începem întotdeauna prin a studia clientul. Nu este vorba doar de styling, ci de a găsi răspunsul potrivit pentru diferitele tipuri de utilizatori, concentrându-ne pe nevoile și aspirațiile lor. Când începem un proiect nou, ne gândim întotdeauna să surprindem. Mentalitatea noastră este să venim cu ceva surprinzător și nou, iar acesta este mindsetul pe care ni l-am fixat. Dacă te uiți la progresia designului Hyundai, există mereu acest impuls de a ne perfecționa. Fiecare model nou trebuie să fie o declarație clară și puternică a faptului că evoluăm. Privind ceea ce prezentăm astăzi, acest lucru reflectă același mindset. Studierea clientului este primul pas și vrem să facem ceva pentru el. Nu este doar estetic, nu este doar despre styling. Este important și asta, dar e vorba despre a găsi răspunsul potrivit pentru clienți. Există mulți clienți și diferiți, așa că trebuie să ne concentrăm pe nevoile și aspirațiile fiecărui tip de persoană. Așa abordăm fiecare design: foarte țintit, oferind răspunsuri adaptate unui anumit stil de viață”, a spus Eduardo Ramirez.

Concept Three și viitorul Ioniq

Referitor la noutățile prezentate de Hyundai la salonul din München, Eduardo Ramirez a detaliat premierele coreenilor la IAA Mobility 2025.

Concept Three este o viziune. Este un prototip care anticipează intenția noastră de a aduce pe piața europeană un vehicul electric compact sub brandul Ioniq”. Întrebat dacă Ioniq va deveni un brand independent, el a explicat: „Practic, vehiculele noastre electrice le numim Ioniq. În gama europeană avem Ioniq 5, 6 și 9, iar acum prezentăm ceva mai compact”. Legat de diferențele dintre aceste modele și restul gamei Hyundai, Ramirez a spus: „În interior abordăm spațiul ca pe un living, ceea ce reflectă proporțiile exterioare: amprenta lungă a caroseriei și un interior generos. Legătura vizuală dintre modele se realizează prin iluminarea pixel, foarte distinctivă pentru Ioniq. Dacă vezi un automobil cu pixeli, este Ioniq”, a mai precizat Eduardo Ramirez.

Din perspectiva de designer, Ramirez face diferența între gama electrică Ioniq și restul gamei Hyundai, și nu doar pentru că pur și simplu ar trebui să fie diferite. De ce? Răspunsul l-am aflat de la sursă: „La modelele Ioniq, care au o platformă electrică, interiorul oferă mai multe posibilități. Abordăm interiorul ca pe un spațiu de locuit. Aceasta se reflectă și în proporțiile exterioare: amprenta la sol și interiorul generos. De asemenea, există o conexiune vizuală între modele prin blocurile optice Parametric Pixel, foarte distinctivă pentru Ioniq. Dacă vezi o mașină cu pixeli, este un model Ioniq. Dacă nu, înseamnă că alte branduri s-au inspirat de la noi”.

„Mare parte a procesului aerodinamic se face digital, prin simulări”

Dialogul s-a concentrat apoi pe viitorul mobilității electrice și pe factorii care pot diferenția mașinile: „Este important să definești propriile atribute pentru brand. În cazul Ioniq, acestea sunt spațiul interior, amprenta la sol și pixelii – elemente care creează imaginea recognoscibilă a unui model Ioniq”. Ramirez a explicat apoi că aerodinamica joacă un rol crucial la Hyundai: „Concept Three are proporțiile tipice unui EV, cu o capotă joasă, ceea ce îmbunătățește aerodinamica, în timp ce la spate am creat soluții pentru ca aerul să se desprindă fără turbulențe. Aceasta definește formele specifice vehiculelor electrice, pentru eficiență maximă”.

Întrebat despre testele aerodinamice, șeful de design de la Hyundai a precizat: „Mare parte a procesului se face digital, prin simulări, dar facem teste și în tunelul de vânt. Pentru Ioniq 6, principiul de design a fost forma aerodinamică optimizată, ceea ce a dus la valori remarcabile în teste”.

Despre SUV-uri, Ramirez a subliniat limitările fizice cu care se confruntă: „SUV-urile sunt mai înalte, ceea ce crește turbulențele și afectează valorile finale. În plus, așteptările legate de aspectul robust și elementele decorative afectează fluxul aerodinamic. Astfel, un SUV tradițional nu poate atinge eficiența unui Ioniq 6. „Provocat” să spună dacă un SUV clasic poate fi la fel de aerodinamic ca un Ioniq 6, Eduardo Ramirez a răspuns fără ezitare: „Există limitări fizice. Un SUV este mai înalt, ceea ce crește turbulențele și afectează valorile finale. De asemenea, SUV-urile trebuie să aibă un look robust, cu elemente pronunțate, ceea ce influențează fluxul aerodinamic. Așadar, un SUV tradițional nu poate atinge eficiența unui Ioniq 6”, a explicat Eduardo Ramirez.

În același timp, Eduardo Ramirez a precizat că strategia unor producători de a face partea inferioară complet plată poate ajuta cu condiția să reduci distanța față de sol. „Nu e doar suprafața închisă, ci și distanța optimă de la sol. Asta (n.n. – dimensiunea optimă a gărzii la sol) ține de inginerii de aerodinamică. Eu am o idee generală, dar optimizarea o fac specialiștii împreună cu designerii.

Ce sfat are Eduardo Ramirez pentru generațiile viitoare

Revenind la responsabilitățile sale principale, l-am întrebat pe Eduardo Ramirez cum combină culorile, materialele și senzațiile olfactive? El ne-a spus că Definirea materialelor este o știință, iar totul se reflectă în calitatea, textura și mirosul interiorului. „Avem o echipă CMF (n.n. – Culori, Materiale, Finisaje) responsabilă cu definirea personalității interioare a mașinilor Hyundai. Ei colaborează cu furnizorii și sunt implicați, evident, încă de la începutul proiectului, dezvoltând materiale sustenabile, nu doar pentru produsul în sine, ci și pentru procesul de fabricație, reducând emisiile de CO2.

La final, Ramirez a oferit un mesaj inspirațional pentru tinerii pasionați de design auto: „Îi încurajez pe cei tineri cu orice pasiune creativă să exploreze profesia de design auto. Ca designer, influențăm mediul și viețile oamenilor într-un mod pozitiv. Designul înseamnă, mai presus de orice, rezolvarea de probleme”.

Articole similare

Audi prezintă noul RS3 facelift: 400 CP și o viteză maximă de 290 km/h

Mihai Morcovescu

Producătorii de vehicule electrice din China atacă piața europeană cu mașini de 5 stele EuroNCAP

Mihai Morcovescu

Detroit Auto Show 2022 – Mobilitatea aeriană prezentată ca următoarea etapă în transportul personal

Darius Pana