În 32 de ani, ducele de Richmond, Charles March, a construit un eveniment unic, care nu a cucerit doar Marea Britanie ci o lume întreagă: Goodwood Festival of Speed. Care să fie secretul ducelui? AUTOpro a fost la Goodwood și încearcă câteva răspunsuri.
Cititorii noștri cei mai statornici își vor aminti că AUTOpro a mai fost invitată la Goodwood Festival of Speed de unde a venit cu reportaje în premieră pentru presa auto românească de atunci… Anul acesta am revenit cu o mare curiozitate pentru a vedea ce s-a schimbat, cum a modificat pandemia „fața” acestui mare eveniment, cum mai arată oamenii care vin acolo, care sunt mărcile prezente azi față de cele de ieri, ce alte „trucuri” a mai inventat Ducele pentru a face cât mai mulți să plătească biletele tot mai scumpe…
Dan Vardie, Goodwood, Marea Britanie
Lume bună la Goodwood Festival of Speed 2025

Ca să avem o idee clară, cel mai ieftin bilet de intrare este 80 de lire sterline adică aproape 90 de euro! Un bilet la „grandstand” mai adaugă 50 sterline. Iar la VIP hospitality prețul pleacă de la 589 de lire sterline (680 de euro), evident, de persoană. Este la latitudinea fiecăruia să considere cum vrea aceste prețuri în care intră doar intrarea pe marele domeniu al ducelui. În prima zi s-a depășit orice record, nu mai puțin de 200.000 de vizitatori au fost prezenți pentru a vizita numeroasele standuri și atracții la o temperatură care a ajuns la 38 de grade Celsius! Sunt atât de multe atracții încât odată ajuns acolo nici nu știi la ce să te uiți în primul rând.
La expoziția de mașini de epocă patronată de Cartier cu mașini care au fost vândute la licitația organizată de Bonhams? Sau la toate mașinile reprezentative aduse pentru a sărbători 75 de ani de F1? Sau la numeroasele monposturi din Formula E? Apropo de F1, TAG Heur a devenit și „time keeping” la Goodwood Festival of Speed unde a lansat o serie limitată Carrera Chrongraph dedicată evenimentului.
Pentru noi cea mai importantă „secțiune” rămâne cea rezervată mărcilor auto care au ales acest eveniment pentru multe premiere mondiale în detrimentul Saloanelor auto. Apropo, în septembrie avem Salonul IAA de la Munchen, unde se anunță foarte puține mărci participante! AUTOpro va fi acolo cu impresii în direct.
































Revenind la Goodwood, am văzut Renault, Apline, dar nu și Dacia, care a fost anul trecut cu prototipul Sandrider cu care a concurat și la celebrul „hill climb”. Aston Martin, Ferarri, Lamborghini, Koenigseg, Pagani, McLaren, Bentley și Rolls Royce nu au lipsit. Nici Mercedes-Benz, Audi, BMW, Porsche sau alte mărci populare precum Honda, Toyota, MINI, Ford, care a prezentat și noul Puma Electric Gen-E fabricat la Craiova, Hyundai. Chiar și mărci care au multe probleme existențiale, precum Maserati sau Lotus, au găsit ceva „bănuți” prin portofel să fie prezenți aici în lumea bună.
Nu am putut să nu remarcăm apariția „big time” a producătorilor chinezi. MG, DENZA, noul brand premium al lui BYD, Jaeco și Omodo, mărci premium ale lui Cherry – care tocmai a fost lansat și în România – au fost prezente cu standuri impresionante și concepte care au concurat la „hill climb”.
Însă, pentru noi, cea mai impresionantă apariție a fost cea care se numește astăzi „House of Brands: Range Rover, Defender, Discovery și Jaguar”. Mărcile JLR au căpătat statut de mărci independente care se dezvoltă în propriul univers. Defender are o dezvoltare de-a dreptul spectaculoasă. Dacă în vechea versiune care se bucura de statutul de icon al off-road-ului vindea 10.000 de bucăți pe an, acum vinde tot 10.000 de unități, dar în (fiecare) lună a anului!
Două premiere JLR importante la Goodwood 2025

La Goodwood a a vut loc premiera lui Defender Octa Black Edition pe care am și condus-o în condiții de off-road și chiar am avut o mică etapă de rally ride pentru a simți cam cum este să îți facă sângele ca borsecul cu un bolid care are 635 CP! -revenim separat cu acest material.
Executivii Defender ne-au prezentat noul proiect Defender Trophy, o reinventare a spiritului „Camel Trophy” care va include 74 de țări -inclusiv România- de unde se pot înscrie concurenții. După cum ne declara în exclusivitate Andy Hunt Cooke, Directorul de comunicare Defender, „este un proiect care în afară de explorare are și un scop. Acela de proteja viața animalelor în pericol și a comunităților din Africa”. Un material exclusiv la nivel mondial il veți citi tot la noi în zilele următoare. Goodwood Festival of Speed a fost locul unde noul vehicul Defender Trophy oficial a fost prezentat.


Range Rover Sport a avut premiera lui SV Black Edition, o altă creație super elegantă, super sport luxury! Pentru AUTOpro, compania a dezvăluit faptul că în toamnă se va lansa și „Carbon Edition”, o versiune premium la Black Edition – dacă vă puteți închipui – însă ne-au rugat să nu spunem nimănui ca să fie o surpriză (sîc!). În Anglia, prețul la RRSport SV Black Edition pleacă de la 150.000 de lire sterline.
Tot o premieră importantă o reprezintă prima apariție europeană cu public a conceptului Jaguar 00 (foto sus), despre care s-a scris și s-a comentat foarte mult. Versiunea prezentată la Goodwood a fost una într-o nuanță de albastru cu totul specială.

AUTOpro a stat de vorbă pe larg cu Nick White (foto), Directorul de comunicare al noii mărci Jaguar pentru a înțelege cum va arăta primul Jag, când va veni, cât va costa, ce tip de caroserie, propulsie , etc. A fost o discuție profundă așa că urmăriți AUTOpro în zilele care urmează pentru a citi un material în exclusivitate mondială despre adevăratul viitor al lui Jaguar și nu cel romanțat pe care l-am putut citi în multe materiale de presă de pe tot globul.
Trei zile de show total pe patru și pe două roți
Goodwood nu se rezumă, însă, doar la patru roți și găsești foarte multe vehicule pe două roți care sunt extrem de diverse și atractive. Apropo de două roți, există pistă off-road pentru cele mai spectaculoase evoluții moto după cum este o alta pentru mașini off-road. Mai mult, destui vizitatori s-au dus într-o altă zonă pentru o probă de raliu în pădure. Copii au avut o diversitate de motive de distracție astfel încât nimeni nu este uitat.
Am menționat celebrul „hil climb” la care, de altfel, am participat și noi chiar într-un Defender Octa Black Edition. Este practic o foarte scurtă șosea pentru o probă de viteză în coastă, plasată pe domeniul Ducelui, unde de-a lungul celor 32 de ani s-au întrecut toți marii piloți ai lumii, indiferent de sportul cu motor unde s-au afirmat, alături de multe celebrități, jurnaliști, miliardari sau norocoși care au ajuns în această foarte fericită situație.
Chiar dacă se cronometrează, „hill climb” este o cursă pentru fan și mai puțin pentru timpul realizat. La start s-au aliniat și bolizi F1 sau Formula E, dar și mașini pe benzină sau chiar diesel alături de mașini pur electrice. Pe EV-uri le recunoșteam ușor după lipsa de zgomot, cumva în discrepanță cu spirtul „petrol-heads” care încă domină Goodwood.
Pentru trei zile, domeniul Ducelui este călcat – literalmente – în picioare de sute de mii de oameni. Frumosul gazon se transformă în praf – după prima zi, era deja această situație. Organizarea este impecabilă, de-a dreptul uriașă pentru că alături de toate cele prezentate mai devreme sunt sute de „street food truck”, cu multe surse de apă potabilă la liber, mii de hectolitri de bere, sute de toalete și corturi deschise unde te poți adăposti de soarele arzător. Este o super afacere pentru Charles March. care oferă un eveniment unic cum numai în Anglia poate avea loc.
Oricât de tentant ar fi pentru alții, rețeta Goodwood Festival of Speed este aplicabilă doar la Goodwood! Iar faptul că după peste trei decenii a rămas (aproape) același fenomen unic în lume nu face decât să-i mărească „apeal”-ul în fiecare an!