AUTOpro
Test drive AUTO pro Exclusiv Teste in premiera

Test Drive în premieră națională cu BYD ATTO 2 – Karaoke !

Test Drive in premiera cu BYD ATTO 2

Cel mai mic SUV BYD în Europa își face debutul cu ambiții speciale, tehnologii nemaiîntâlnite și calitate premium. Are un pachet foarte interesant la prețuri competitive, deși producătorul trebuie să plătească suprataxe de 17,6%! În aceste condiții, va avea succes ATTO 2 ? AUTOpro are răspunsurile!

Dan Vardie, Madrid, Spania

Dan Vardie Test Drive in premiera cu BYD ATTO 2

Pentru că încă sunt mulți care cunosc foarte puține despre producătorul chinez BYD – Build Your Dreams – vor fi probabil surprinși de dimensiunile absolut formidabile ale acestei companii. La sfârșitul anului 2024, BYD a atins cifra de 10 milioane de NEV – New Energy Vehicles – produse în destul de scurta sa existență. NEV este un termen acreditat în China și se referă la EV și Plug-In Hybrid. Anul trecut, BYD a produs 4,272 milioane de NEV, devenind cel mai mare producător din lume în aceste propulsii și fiind unul din Top 5 la orice formă de autoturism produs!

Gigantul chinez are peste 120.000 de angajați în departamentul R & D, care are un buget de 4,4 miliarde Euro! A depus peste 59.000 de patente, iar Centrele de design au peste 13.200 mp! Lupta lui BYD s-a dat cu Tesla – care produce doar EV – și pentru o scurtă perioadă chiar a depășit producătorul american care domină lumea EV de ceva vreme. Cum anul trecut Tesla a scăzut semnificativ pe multe piețe strategice – SUA și Europa – nimeni nu va surprins dacă în 2025 BYD va fi și liderul EV al planetei!

BYD a început de puțin timp – 2 ani – să intre în Europa și o face în stil mare. Are deja 20 de piețe acoperite fie prin companiile sale naționale de vânzări, fie cu importatori independenți. Michael Shu, Președintele BYD Europa, cu care AUTOpro – prin apartenența la Juriul European AUTOBEST – a făcut mai multe interviuri, declara pentru AUTOPro că anul acesta se vor adăuga încă 10 piețe, între care și România! Potrivit executivului BYD, în 2024 vânzările au atins aproape 100.000 de unități. 2024 a fost anul în care modelul BYD Dolphin a devenit campionul Europei, câștigând titlul „AUTOBEST Best Buy Car of Europe”!

AUTOpro a fost singura publicație din România invitată la lansarea lui ATTO 2, considerat primul „Urban E-life smart EV SUV”! Folosește „e-platform 3.0”, o creație 100% BYD și care se dovedește extrem de versatilă de vreme ce toate modelele BYD sunt fabricate pe baza acestei platforme! Mai mult, producătorul chinez pionerează cu ATTO 2 o tehnologie numită „Cell to Body”, care integrează complet bateria cu structura de rezistență a mașinii. Practic partea superioară a bateriei devine podeaua mașinii pe care se așează cabina pasagerilor. Potrivit specialiștilor BYD, cu această construcție, rigiditatea la torsiune crește cu 32%, iar zgomotele și vibrațiile scad cu 62,9%! 

O altă poveste de succes BYD este bateria realizată după tehnologia proprie „Blade Battery”. Celulele sunt puse direct în carcasa bateriei fără a mai fi nevoie să fie mai întâi asamblate în blocuri de celule. În acest fel, mai multe celule au loc în același spațiu ceea ce conduce la o capacitate mai mare, durabilitate și performanță. Este o baterie de 45,1 kWh realizată cu chimie LFP – litiu iron phosphate – fiind mai sigură și durabilă prin comparație cu bateriile clasice Li-Ion. Nu mai folosește nici cobalt și nici nichel – spre deosebire de cele Li-Ion NMS.

BYD Blade Battery

Bateriile LFP sunt mai rezistente la temperaturi extreme, mai puțin sensibile la fluctuațiile de temperatură și pot duce mai multe cicluri încărcare / descărcare fără să piardă din capacitatea de încărcare! Aceste baterii trec prin foarte multe teste specifice Chinei, despre care AUTOpro a scris recent în detaliu. Are un control termic extrem de eficient, reușind a autonomie pe timp de iarnă chiar mai bună decât vara – se știe că celelalte baterii au o pierdere de 15% – 25% din autonomie din cauza frigului. Are o pompă de căldură în standard, care este o raritate pentru o mașină electrică din segmentul B SUV cum este ATTO 2. 

Această baterie îi oferă noului model BYD ATTO 2 o autonomie medie WLTP de 312 km și chiar de 463 km în circuit urban WLTP. Se poate încărca AC la 11 kW – în standard! – în circa 5 ore și jumătate de la 0% la 100%. La o stație DC Fast charging poate prelua doar 65 kW, care duce la o încărcare de la 10% la 80% în 37 minute sau 28 minute de la 30% la 80%.

Test Drive in premiera cu BYD ATTO 2

Pentru un model nou, încărcarea în regim DC este probabil cea mai lentă din industrie – cu excepția noii DACIA Spring, care având o baterie de doar 27 kWh nu are nevoie de puteri mari de încărcare. Actualul „standard” îmbrățișat de cei mai mulți producători este de 100 kW, iar cei mai avansați – gen Tesla, Hyundai, KIA – au trecut de 200 – 250 kW capacitate de încărcare rapidă. Explicația pe care am primit-o este legată de compromisul făcut pentru costuri. ATTO 2 este foarte competitiv în preț, cu multă tehnologie la bord. 

ATTO 2 are o lungime de 4,31 metri, care îl duce în imediata apropiere a segmentului C. Sau cum le place să spună mai tuturor producătorilor „segmentul B-C”. Are 1,83 m lățime, 1,675 m înălțime și un ampatament generos de 2,62 m, care se transformă într-un spațiu interior mare, unde 5 adulți au loc bine merci.

Designul lui ATTO 2 face parte din limbajul de stil BYD care vine cu perspectiva sa în domeniu. Cei care conduc Centrul de design BYD sunt europeni și au reușit să integreze elemente din cultura chineză cu un look modern. De exemplu, stopurile sunt în forma „nodului chinezesc”, în fapt cifra 8 culcată, sau banda lui Mobius. În cultura chineză, această cifră simbolizează „noroc fără limite” și este una din cele mai folosite urări. ATTO 2 arată ca un SUV cu personalitate care place. Sigur, nu este „visul” oricui, dar nici nu polarizează așa cum o face – de exemplu – Nissan Juke.

La interior, lucrurile stau chiar mai spectaculos. Și asta pentru că, așa cum ne declara Michael Shu, s-a ținut cont de consumatorul european. Designul este curat, „eye catchy”, iar materialele folosite sunt premium, bine asamblate și finisate. Scaunele din față sunt excelent configurate, acoperite cu piele vegană, ergonomice și reglabile electric – o raritate în segment. Pentru nivelul superior de echipare, scaunele și volanul sunt încălzite. 

Consola centrală „găzduiește” un schimbător de viteze sofisticat, care pare sculptat din diamant. Nu am putut să nu ne amintim că o asemenea creație am descoperit-o la Range Rover… În jurul schimbătorului, sunt plasate câteva comenzi cum ar fi dezaburirea parbrizului, butonul pentru volumul sunetului sau selectorul pentru modurile de condus: Eco, Normal, Sport și Snow. ATTO 2 are plafon panoramic de sticlă de care BYD este foarte mândru, cum nu prea găsești în segment. Are și cortină de acoperire care să reducă din intensitatea solară. Fără să pretindem că toată lumea trebuie să adere la idee, dar pentru mulți, un plafon panoramic nu este ceva absolut necesar. Sigur, aici este standard, adică „gratis”, deci este binevenit…

Toate versiunile au un ecran de bord digital de 8,8 inch plus un ecran digital central de 10,1 inch pentru versiunea de intrare, Active, în timp ce la versiunea superioară numită Boost, acest ecran are 12,8 inch și are o funcție unică în industrie, se poate roti la 90 grade, cum numai BYD poate oferi. Iar acest ecran găzduiește aplicații precum YouTube, Zoom sau Amazon Muzic, pe lângă clasicul Spotify – aici, BYD punctează interesant față de concurenții europeni. Se poate face update OTA (Over the Air). Evident, Android Auto și Apple Carplay sunt în standard. Mai surprinzător, are porturi USB-C de 60 W, iar versiunea Boost vine cu un încărcător prin inducție de 15W, un adevărat fast charge în domeniu. 

ATTO 2 are un sistem vocal de control foarte sofisticat, care răspunde la comanda „Hi BYD”! Este un sistem care reproduce foarte bine vorbirea umană, mult peste Android Auto, de exemplu. Poate regla ventilația, încălzirea, manevrarea geamurilor. Expertiza BYD în domeniul digital – să nu uităm că BYD se declară ca o companie de tehnologie, cam cum se prezintă și Tesla – are o comandă unică în industrie. Cu trei degete pe ecran mișcate vertical se reglează temperatura, iar pe orizontală se reglează ventilația! Noi am testat funcția și este impresionată, incredibil de simplu de folosit. ATTO 2 are un portbagaj de 400 l, respectiv de 1.340 l cu scaunele spate rabatate total orizontal. Sunt cifre remarcabile pentru segmentul EV.

Șirul surprizelor BYD nu se termină aici. ATTO 2 oferă tehnologie NFC – Near Field Communication – sub forma unui card subțire, smartphone sau un ceas connected. Cu aceste gadget-uri se poate intra în mașină fără a mai avea nevoie de o cheie „clasică”. Este o tehnologie pe care am regăsit-o doar la mărci premium, cum este Jaguar de exemplu. Se poate regla de la distanță, din telefon, temperatura sau încălzirea în scaune. Nici aici nu este vreo minune, dar așa ceva aparține mașinilor premium. 

Însă marea noutate este funcția de karaoke la bordul lui ATTO 2! Prin sistemul audio al mașinii, dezvoltat împreună cu firma Stingray și cu un microfon opțional, ocupanții pot cânta un număr impresionant de cântece internaționale, în diverse limbi, cu posibilitatea de citi versurile pe ecranul central. AUTOpro a scris încă de ceva ani despre pasiunea chinezilor pentru karaoke în mașină, deci ce face acum BYD nu este o surpriză de capabilitate, ci de oportunitate. Va avea consumatorul european vreo pasiune în acest domeniu? Rămâne de văzut. În fine, ATTO 2 are și sistemul V2L – Vehicle to Load – adică posibilitatea de a alimenta de la mașină la 220V și până la max 3,3 kW orice consumator casnic, cum ar fi o cafetieră sau un aspirator. Dacă ne este permisă comparația, Dacia Spring are această funcție în versiunea Extreme, dar, corect, încă puține mașini din segment o fac.  

Încă de când te apropii de mașină ai o apariție care te atrage fie și prin faptul că are un grad de originalitate pe care nu îl putem nega. De îndată ce intri în mașină și începi să descoperi toate tehnologiile speciale pe care BYD le pune în mașină, după care descoperi calitatea execuției și a materialelor folosite, indiscutabil ești impresionat.

Din motive de costuri, ATTO 2 vine doar cu 4 culori: Climbing Grey – în standard, Skiing White, Cosmos Black și Hiking Green, culoarea mașinii pe care am condus-o și noi.

În trafic, ATTO 2 este un automobil remarcabil, agil, cu o direcție precisă, cu un rulaj solid și confortabil. Noi am rulat pe drumuri cu diverse acoperiri și nu avem a ne plânge. ATTO 2 a trecut cu bine peste orice suprafețe asfaltice. Sigur, nu am încercat cu noul SUV BYD să ieșim în afara șoselei, pentru că pretinde că ar fi capabil pe asemenea suprafețe. De altfel, opțiunea 4×4 nu există și nici nu sunt planuri în acest sens. Nu am avut cum să testăm capacitatea reală a bateriei și adevărata eficiență energetică a lui ATTO 2. Este treaba proiectului European independent ECOBEST Challenge, care ne va oferi cele mai corecte și reale cifre.

Noi am descoperit că consumul real a fost ceva mai ridicat decât ne-am așteptat, dar la un condus normal, fără puseuri de temperament rutier, avem o autonomie ok, în linie cu ce declară producătorul. Cu alte cuvinte, nu există senzația că bateria se duce mai repede, dar nici nu pare că ai o autonomie mai mare decât scrie pe ecran.

Test Drive in premiera cu BYD ATTO 2

Însă întregul pachet original cu care vine ATTO 2 îl scoate în fața oricărei concurențe europene! Care producător European s-ar fi putut gândi să introduce karaoke la bordul unui automobil? Că va avea success sau nu, este o discuție ulterioară. Prima impresie, să recunoaștem, rămâne puternică!

Toate acestea vin la un preț de pornire pentru versiunea de start, Active, de 29.990 Euro, preț client fără ecotichet. Versiunea Boost pleacă de la 31.990 Euro. Automobilul vine cu o garanție de 6 ani sau 150.000 Km și 8 ani pentru baterie. La sfârșitul acestui an va fi lansată o versiune cu baterie mai mare – numită Confort – care va ridica autonomia la 420 km, dar și un motor mai puternic. Pe această versiune avem un încărcător prin inducție de 50W – un fel de super-fast charger wireless – plus suport lombar la scaunul șoferului și geamuri fumurii pe spate.

Prețurile anunțate sunt comparabile cu Citroen C3 Aircross sau Opel Frontera, două produse europene care arată ca o concurență directă – chiar dacă Michael Shu, în interviul acordat AUTOBEST, insistă că ATTO 2 nu are concurrent. Este greu să facem o comparație „unu la unu” pentru că ATTO 2 are un pachet unic, mai premium și cu o dezirabilitate diferită de concurenții lui europeni. Strict numeric, Citroen și Opel au prețuri ușor mai mici. Dar dacă ne amintim că BYD plătește o taxă generală de import de 10% – aplicabilă tuturor produselor care vin din afara Europei – plus suprataxa nouă impusă de Comisia Europeană de 17,6%, este de-a dreptul remarcabil prețul.

Dacă aplicăm ipoteza că ATTO 2 ar putea fi produs în noua fabrică BYD din Ungaria, am putea asista la prețuri chiar mai bune. Michael Shu, în interviul acordat, nu a confirmat intrarea în fabricație în Ungaria, dar nici nu a negat-o. Noi credem că ATTO 2 este primul candidat la fabricație pentru că este cel mai „european” produs BYD până în acest moment!

Test Drive in premiera cu BYD ATTO 2

Indiferent de viitorul producției, ATTO 2 va face vânzări pentru BYD. Dacă cele 10 piețe vor intra rapid la treabă, ar fi interesant de prognozat care va fi clasamentul la sfârșitul lui 2025 între C3 Aircross, Frontera și ATTO 2? Noi nu am paria împotriva SUV-ului BYD…

Articole similare

Premieră mondială: Dan Vardie, primul ziarist din lume copilot în Extrem E

Gabi Gogiu

Cum vrea VW să ne facă să renunțăm la Google Maps, Waze și Apple Maps în mașinile lor electrice

Darius Pana

Test Drive: Fiesta continuă, dar nu global!

administrator_autopromag