AUTOpro
Test drive Test scurt

Factorul-surpriză Cadillac CTS

Noul Cadillac CTS ne-a adus nu doar un impact vizual atletic genuine, dar și o surpriză tehnologică remarcabilă, un drive rafinat și un confort absolut, comparabil cu orice teuton. Dacă ne uităm și la exclusivitate, și la preț, chiar că ar putea să pună pe gânduri multă lume bună…

Cadillac CTS (1)

Text: Dan Vardie

Cadillac a avut și zile mai bune. A fost  o perioadă când ideea de lux în industria auto pornea de la Cadillac. Mai toți Președinții SUA folosesc Cadillac – inclusiv Barack Obama – dar și mulți miliardari americani. Însă, dacă este să ne uităm în ultimele decade, producătorii premium germani și chiar și cei japonezi – mai ales Lexus – au dat mari bătăi de cap GM. Mai mulți Președinți ai – vechiului și al noului – GM au tot încercat să revigoreze marca, în dorința de a recupera măcar piața americană. Însă – să o recunoaștem – niciodată nu s-a reușit mare lucru. Dacă are vreo importanță – ne gândim la orgoliul american – nici Ford nu reușește mare lucru cu Lincoln… Iar schimbările introduse de Mary Barra abia încep…

Până una-alta, noul CTS a fost lansat și în Europa, desigur pe o serie de piețe mari, unde Cadillac ar putea avea și rezultate. Inutil de spus, România nu are cum să figureze în acest portofoliu. Este cea mai nouă expresie a noului Cadillac, un plan care a fost proiectat în urmă cu ani pe vremea altor Președinți GM. Nu mai puțin adevărat, Mary era „țarul” de produs, așa că ceva implicare a avut. Și, am zice că se vede.

Cea de-a treia generație CTS vine cu statement de design impresionant. Folosind cu succes un limbaj de design unic în industrie, dominat de cuvinte și forme „crisp and crest”, noul model are o personalitate care nu are cum să te lase indiferent. Celebra grilă este mai mare, mai bine și mai în detaliu definită, ca o expresie de voință serioasă. Linia verticală a farurilor este și mai accentuată, acum LED-urile sunt mai atent elaborate spre ideea de claritate high-tech cristal. Este mai lung – 4,966 m -, mai scund, dar mai atletic. Este un stil tehno atent elaborat, pentru a fi grandios într-un stil propriu. Are alura unui sportiv bine antrenat, dar îmbrăcat la un smoking tailor made. Apropo de LED-uri, s-au „generalizat”, regăsindu-le peste tot, de la mânerele ușilor, interior și până la cea de-a treia lampă de stop.

2015-Cadillac-CTS-021

Constructorul a umblat și la structură și a reușit o scădere remarcabilă de 128 kg față de vechea generație. Acum avem mai multe panouri – capotă, uși – din aluminiu, la care se adaugă unele părți din body frame din același material ușor. Masa totală la versiunea AWD pe care am condus-o în Elveția ajunge la 1834 kg – unde am inclus masa standard a șoferului, plus bagaje de 75 kg. Este o masă foarte mică la un automobil de asemenea dimensiuni. Cu atât mai mult cu cât vorbim de o limuzină clasică americană! O altă performanță remarcabilă este echilibrul perfect 50/50 al maselor. Iar această realizare are un impact asupra modului cum se conduce.

2015-Cadillac-CTS-008

Noul CTS are pentru Europa doar un singur propulsor de 2.0 l turbo de 276 CP și un cuplu de 400 Nm, ambele performanțe fiind apelabile la turații destul de înalte. Producătorul nu oferă prea multe detalii legate de evoluția cuplului în raport cu turațiile joase – știm că ajunge la 400 Nm la 3000 rpm -, dar testele ne-au relevat o agilitate destul de bună pentru această limo. În schimb, Cadillac afirmă că este unul din cele mai capabile motoare benzină în 4 cilindri din segment. Există o singură cutie de viteze, automată în 6 trepte, corectă, chiar dacă fără pretenții de lider mondial. Cadillac a extins în standard suspensia Magnetic Ride Control, care oferă o monitorizare a drumului la nivel de milisecundă pe fiecare roată.

Americanii sunt printre primii care au înțeles rolul infotainment-ului la bord. Așa că noul CTS are câteva premiere agreabile. Ecranul tactil central – ce recunoaște și gesturi de proximitate și multi-touch – are noul CUE (Cadillac User Experience), ce face un pas mai departe în a deveni mai prietenos cu utilizatorul. Este mai intuitiv decât același sistem pe care AUTO pro l-a testat pe ATS, găsește mai repede adresele pentru navigație și reacționează mai rapid. Însă marea impresie o face noul ecran central de 12,3” multiconfigurabil, plasat în zona clasicelor vitezometru și turometru. Sunt patru moduri de configurare digitală, de la un clasic până la racing. Sigur, nu eşti doctor în configurare din prima. Dar dacă ai puțină răbdare, îl înveți și ajungi să-ți pui pe ecran chiar toate informațiile pe care le dorești. Noi am exersat și am rămas impresionați de culori, claritatea HD și modul impresionant de afișare a tot felul de date – în primul rând a navigației. Acest ecran se oferă doar pe versiunea condusă, Premium – topul dotărilor noului CTS. Un head up display full color este disponibil. Noi l-am îndrăgit și ne-a fost de folos chiar și pe timp de zi.

Cadillac CTS (2)

Scaunele ajung la reglaje după 20 de dimensiuni, avem nu mai puțin de 10 airbag-uri pentru pasageri, dar și o capotă care se ridică în cazul impactului cu un pieton, ferindu-l de o lovitură puternică cu motorul. Sistemul audio Bose este în standard. Evident, avem sistemele de asistență devenite clasice la mașinile premium: alertă la coliziunea frontală, pregătire pentru frânare iminentă, atenționare la ieșirea din bandă, atenționare la traficul lateral, la ieșirea cu spatele din parcare, parcare asistată în spații paralele etc. Un sumum de dotări corecte, fără a fi spectaculoase. Pentru că dacă ne uităm nu mai departe de un VW Passat, vom descoperi multe din aceste sisteme și chiar mai multe care nu sunt pe CTS.

Elveția este o țară unde lumea conduce atent, potolit, politicos. Am făcut-o și noi. Iar pentru un asemenea stil, noul CTS este perfect. Are un demaraj foarte bun – 6,9 sec.! – pe care nu l-ai bănui, dar este cât se poate de real – că ne-am năpustit peste pedala de gaz să-l încercăm mai pe înserat, când nu prea era trafic … Însă stilul Cadillac oferă performanțe dinamice la cerere, dar nu o face ca o formă de „existență”. Lui CTS îi place să ruleze la drum lung, așezat, o autostradă dreaptă, liniștită. În astfel de condiții, confortul este perfect, chiar rivalizează cu orice altă limuzină premium, germană sau japoneză. Merge și pe curbe, unde stă bine, păstrând confortul. Dar nu are veleități sport, cum nici nu pretinde. Consumul mediu dat de constructor este 9,1 l/100 km. Noi am rulat câteva sute de kilometri și am ajuns la 12,1 l/100 km, în condițiile în care am condus totuși cu grijă… Putem argumenta că este destul de mult în epoca actuală, chiar și pentru asemenea dimensiuni de automobil.

2015-Cadillac-CTS-009

Noul CTS are multe calități prin comparație cu vechea generație și chiar cu celelalte modele din gamă. Este ultimul simbol al unor schimbări accelerate. Pentru un european care-și dorește o anumită exclusivitate, noua limo CTS este exact ce-i trebuie. Dacă se uită după un automobil cu personalitate, care nu se inspiră, nu copiază, nu „trage cu ochiul la alții”, atunci CTS este de luat. Iar dacă vorbim de preț, poate fi argumentul final. Versiunea condusă, Premium AWD, are de toate – inclusiv fibră de carbon la interior – 50.294 euro (fără TVA). Mașina noastră, un White Diamond Tricoat care mai adaugă 1.023 Euro. Dar cam asta este tot. La acești bani cumperi toată tehnologia de care vorbim. Plus exclusivitatea!

Contrargumentele sunt însă destule. Din păcate, noul CTS are o benzină bună, dar niciun diesel. Ori este un segment unde dieselul face jocurile. Iar aici Cadillac tot promite ca „ia măsuri”, dar nu prea livrează… Se poate discuta dacă nu cumva tehnologia de la bord nu este cam modestă prin comparație cu ceilalți giganți premium și dacă la capitolul infotainment nu este ușor rămas în urmă. Nu are nici vreo agilitate comparabilă cu BMW și nici – nu încă – clasa unui Mercedes. Nu are nici versiunea break, un alt segment pe care îl ratează. Iată că și obiectiv, noul CTS nu poate juca un rol remarcabil în Europa noastră cosmopolită, unde, pe lângă teutoni, toți ceilalți jucători au prestații de volume marginale. Bizar este că a fi premium înseamnă – totuși – mai exclusiv, că nu toți vecinii tăi au tot una la fel ca tine și că vrei să te simți cumva un unicat. De unde! Astăzi teutonii vând mai bine decât Dacia și Škoda la un loc – modele presupuse a fi populare, bune pentru orice buget.

(Articol publicat în numărul 32 – noiembrie 2014 – al revistei AUTO pro)

 Cele mai noi aparitii din revista AUTO pro și de pe site-ul autopro.ro le puteți găsi accesând pagina noastră de Facebook

Articole similare

Test drive BMW X1 – Mezinul răzvrătit

Filip Sîrbu

Test drive Kia Sportage PHEV – Cameleon oriental

Filip Sîrbu

Mercedes-Benz CLS – Formă cu fond

Stan Robert

Leave a Comment