AUTOpro
Test scurt

Test de consum: Citroën C-Elysee, compromis excelent

Citroen C-Elysee este un sedan elegant, spațios, dar dintr-o zonă de preț foarte „prietenoasă”. Cea mai economică motorizare este și singurul diesel din ofertă, cunoscutul 1,6 HDi, aici în versiunea de 92 CP.

 

C-Elysee (2)

Text: Dan Scarlat

Fiind în România, este greu să te referi la Citroen C-Elysee (sau la ”fratele său” Peugeot 301) fără să faci nicio paralelă cu Dacia Logan. Este evident că francezii au proiectat aceste modele ca o reacție mai pretențioasă la automobilul produs la Colibași. Desigur, PSA Peugeot Citroen a ales să abordeze puțin diferit ideea de automobil pentru piețele emergente, în sensul că nu a creat doar o mașină ieftină și atât așa cum a fost cel puțin prima generația a lui Logan.

C-Elysee (1)

Francezii au reușit o să creeze o siluetă destul de curată și echilibrată, fiind evident faptul că mașina a fost gândită din start în trei volume. Scopul designului nu este să iasă în evidență, spre deosebire de alte modele ale lui Citroen, dar în niciun caz nu vorbim de un design banal, ci foarte plăcut, ba am putea spune chiar specific unui model mai scump. Dimensiunile caroseriei sunt măricele, ducând modelul, din acest punct de vedere, spre zona sedanurilor compacte. Garda la sol este destul de coborâtă, probabil din rațiuni aerodinamice, însă acest lucru cere ceva atenție la rularea pe drumuri neasfaltate.

C-Elysee (5)

La interior mașina oferă cinci locuri reale. Există foarte mult spațiu la genunchi, dar și la cap, inclusiv în spate. Scaunele frontale sunt comode, cu spătare bine profilate. Bancheta este destul de puțin profilată, nepunând probleme celui de-al treilea pasager pe locul din mijloc. Volanul nu se reglează în profunzime, ceea ce limitează posibilitățile de configurare ale postului de conducere. Habitaclul nu abundă în spații de depozitare, dar portbagajul compensează orice lipsă, cu al său volum de 506 litri, care poate fi extins prin rabatarea banchetei.

La realizarea interiorului, Citroen a folosit materiale de buget. În general vorbim de zone de plastic tare, însă combinația acestora este foarte bună, astfel că atmosfera nu pare deloc ieftină. Planșa de bord arată foarte bine, doar unele detalii – ca lipsa unui display color, în trend acum – ne arată de fapt categoria din care C-Elysee face parte.

C-Elysee (4)

Dar cel mai mare avantaj al mașinii este motorul, căruia nu-i putem reproșa decât o ușoară lipsă de chef la turații mici. După 2000 rpm însă, acesta prinde viață și este foarte vioi, putându-te baza pe el în orice situație, dar mai ales fără mari cerințe la consum. Propulsorul de 1,6 litri și 92 CP este conectat la o transmisie manuală cu numai cinci viteze, cu o timonerie puțin ambiguă, tipică modelelor mai vechi de la PSA. Treptele sunt însă bine etajate, o a șasea nefiind absolut necesară în acest caz, din punct de vedere al performanțelor sau al consumului. Poate doar confortul acustic să aibă de suferit în lipsa acesteia, pentru că mașina devine relativ zgomotoasă la viteze de autostradă.

C-Elysee (7)

Consumul urban se situează între 5 și 7 l/100 km, în funcție mai ales de trafic, căci C-Elysee nu oferă nici opțional o funcție Start-Stop pentru motor. Ieșind la drum, C-Elysee va parcurge un traseu interurban compus exclusiv din drumuri naționale cu un consum de circa 4-5 litri, în condițiile unui șofat normal și a respectării limitelor de viteză. La 60 km/h, cu cruise control-ul activat, modelul nostru se mulțumește cu circa 3 l/100 km, în timp ce la 90 km, cifra nu depășește 4 l/100 km. La rularea pe autostradă consumul crește, după cum era de așteptat, destul de mult. La 130 km/h (viteză afișată de indicatorul de bord), motorul funcționează în treapta a cincea la o turație de 2600 rpm, consumul prezentat de computerul de bord fiind de 6,5 l/100 km. Zece km/h mai sus, turometrul urcă la 2800 rpm iar consumul până aproape de 8 l/100 km.

În final, putem spune că rezervorul de 48 de litri este capabil să asigure o autonomie de circa 800 km în regim combinat, ceea ce face din C-Elysee 1.6 HDi un model foarte prietenos cu portofelul proprietarului.

Concurență

Dacia Logan Laureate 1,5 dci 90 CP

PREŢ: de la 11.500 euro, cu TVA • MOTOR: 1461 cm3, 4 cil., 90 CP/4000 rpm, 220 Nm/1.750 rpm • TRANSMISIE: M5, tracţiune față • DATE: 12,1 s. 0-100 km/h, 173 km/h • CONSUM (u/e/m) 4,3/3,5/3,8 l/100 km, 99 g CO2/km • DIMENSIUNI (Lxlxh) 4347 x 1733 x 1517 mm • AMPATAMENT 2.634 mm • PORTBAGAJ 510 l • MASĂ 1059 kg.

Peugeot 301 1.6 HDi 92 CP

PREŢ: de la 12.008 euro, cu TVA • MOTOR: 1560 cm3, 4 cil., 92 CP/4200 rpm, 230 Nm/1750 rpm • TRANSMISIE: M5, tracţiune faţă • DATE: 11,2 s. 0-100 km/h, 180 km/h • CONSUM (u/e/m) 4,8/3,7/4,1 l/100 km, 108 g CO2/km • DIMENSIUNI (Lxlxh) 4442 x 1748 x 1466 mm • AMPATAMENT 2652 mm • PORTBAGAJ 506 l • MASĂ 1225 kg.

Skoda Rapid Active 1.6 tdi 105 CP

PREŢ: de la 14.613 euro, cu TVA • MOTOR: 1598 cm3, 4 cil., 105 CP/4400 rpm, 250 Nm/1500-2000 rpm • TRANSMISIE: M5, tracţiune față • DATE: 10,6 s. 0-100 km/h, 190 km/h • CONSUM (u/e/m) 5,6/3,7/4,4 l/100 km, 114 g CO2/km • DIMENSIUNI (Lxlxh) 4483 x 1706 x 1461 mm • AMPATAMENT 2602 mm • PORTBAGAJ 530 l • MASĂ 1265 kg

 

(Articol publicat în numărul 31 – octombrie 2014 – al revistei AUTO pro)

Articole similare

TEST Skoda Fabia – Tornado Fabia!

administrator_autopromag

TEST Volkswagen Passat – Ucigașul de piețe

Stan Robert

TEST Renault Captur X-Mod – Veleități extinse

administrator_autopromag

Leave a Comment