Cea de-a 84-a ediție a Salonului Auto de la Geneva a debutat în forță cu o avalanșă de premiere, iar noi am fost acolo pentru a surprinde fiecare moment. Cu conferințe de presă care s-au succedat și la intervale de numai 5 minute, fiecare producător a încercat să capteze atenția publicului cu modele extrem de interesante, ce prefigurează o revenire puternică a industriei auto.
Ford Focus Facelift
Pe măsură ce toate celelalte modele ale mărcii au adoptat noul limbaj de design al constructorului american, Focus începuse să-și arate vârsta. Însă putem spune că așteptarea a meritat din plin, pentru că Ford a adus la Geneva un Focus redesenat intensiv, care să poată duce mai departe povestea de succes.
Adoptând noua grilă a mărcii cu trimiteri evidente către stilul Aston Martin, noul Focus arată indubitabil mult mai bine. Și blocurile optice frontale au fost revizuite, modelele de top dispunând de tehnologie bixenon și de sistem de iluminare adaptiv. În spate, modificările nu sunt la fel de evidente, stopurile primind doar o tentă închisă, fără a avea însă un alt dispersor.
În interior își face debutul cea de-a doua generație a sistemului de infotainment Ford Sync, care se dorește a fi mult mai intuitiv. Ford promite comenzi vocale „dintr-o singură frază”, care ușurează mult accesul la sistemul de navigație integrat în Sync 2.
Audi TT Quattro Sport Concept
Cea de-a treia generație a lui Audi TT a fost prefigurată de unul dintre cele mai frumoase concepte prezentate de constructorul german în ultimul deceniu. Denumit TT Quattro Sport Concept, acesta dispune de un propulsor de 2,0 litri pe benzină capabil de 420 CP (da, 210 CP/l) și promite performanțe năucitoare: 0-100 km/h în 3,7 secunde.
Mazda Hazumi Concept
Mazda s-a prezentat la Geneva cu un concept care anunță viitorul model de clasă mică 2. Desenat în același stil incitant cu care ne-au impresionat și surorile mai mari 3 și 6, conceptul introduce și un nou motor Skyactiv-D de 1,5 litri. Încă nu au fosta date publicității datele tehnice ale noului propulsor, însă este de așteptat ca eficiența energetică să fie cap de listă în caietul de sarcini al inginerilor japonezi.
Jeep Renegate
Una dintre cele mai mari surprize ale Salonului Auto de la Geneva a venit de unde ne așteptam mai puțin. Denumit Renegate, micul SUV Jeep este răspunsul americanilor la modele Nissan Juke sau Kia Soul – într-un segment care câștigă noi și noi adepți. Pare un nume foarte impunător pentru o mașină atât de mică, însă ambițiile grupului Chrysler-Fiat sunt mari, iar Renegate este doar primul dintr-o listă lungă de modele noi care vor urma în viitorul apropiat.
Maserati Alfieri
Poate cea mai frumoasă premieră dezvelită în acest an la Geneva, Alfieri este un concept de Grand Tourer care prefigurează urmașul gamei GranTurismo. Desenat de Lorenzo Ramaciotti – fost designer șef la Pininfarina, responsabil de schițarea Quattroporte – acest studiu dispune de un V8 aspirat de 4,7 litri, care trimite 460 CP punții spate printr-o transmisie secvențială cu șase rapoarte. Prezentat ca o uşă deschisă către viitorul Maserati, Alfieri este cu 23 de cm mai scurt decât actualul GranTurismo, așa că este de așteptat ca viitorul GT al mărcii să fie mai agil și implicit mai sportiv.
Nissan Juke Facelift
Micul SUV cu design controversat al japonezilor a primit un prim facelift după aproape 4 ani de la debut. Adoptând noua grilă „V” prezentă pe toate modelele Nissan lansate în ultimul timp, Juke abordează un design mai angular și mai sportiv. Farurile au fost redesenate, fiind asortate cu stopurile cu formă de bumerang, iar indicatoarele direcționale au fost integrate în carcasele oglinzilor. În interior, schimbările nu sunt la fel de dramatice, ținând mai mult de culori și materiale, fără a aduce însă o revizuire a designului planșei de bord.
Versiunea restilizată a lui Juke va dispune de un propulsor supraalimentat 1.2 DIG-S, care oferă 115 CP și 190 Nm. În plus, inginerii au ținut cont de reclamațiile venite de la clienți legat de volumul portbagajului, așa că noul model va oferi un spațiu pentru bagaje majorat până la 354 litri.
Mercedes-Benz Clasa S Coupe
Renașterea stilistă a celor de la Mercedes-Benz atinge un nou apogeu odată cu lansarea Clasei S Coupe. Dezvelirea din cadrul Salonului Auto de la Geneva a confirmat toate așteptările, noul model demonstrând că un designul autentic Mercedes-Benz poate învălui forme uluitoare, fără a-și pierde însă substanța. Mecanica este preluată integral de la Clasa S limuzină, iar interiorul oferă același nivel de confort imbatabil, cu câteva accente discrete către sportivitate, pentru a sugera caracterul dinamic al maiestuosului GT german.
Analiză Generală
Chiar dacă nu are o premieră mondială, Dacia are nu doar un stand remarcabil dar a devenit performeră financiară a industriei auto europene. Sergio Marchionne, Preşedintele Fiat Chrysler Autmobili, remarca că anul trecut industria europeană a avut pierderi financiare de peste 8 miliarde de Euro. Același executiv ne spunea că grupul Renault a evitat o asemenea pierdere datorită „vânzărilor Dacia care sunt foarte profitabile!” Salonul de la Geneva este dominat de premierele maşinilor mici, într-unul din puținele segmente în creștere. Tripleții lui Peugeot, Citroen și Toyota impresionează alături de noul Twingo, primul Renault dezvoltat în comun cu Mercedes.
Tehnologiile verzi sunt remarcate aproape în toate standurile, fiind o prezență obligatorie astăzi într-o legislație extrem de restrictivă. Toată lumea vorbește de „autonomus car”. Însă drumul până la momentul în care vom putea dormi liniștiți pe bancheta din spate în timp ce pilotul automat are grijă de noi, este mult mai lung decât următorii 10 ani. Chiar și Nissan care a anunțat prima mașină autonomă în 2020, afirmă că șoferul va fi în control și responsabil pentru tot ce se întâmplă.
O altă tendinţă foarte importantă este „connected car” ce presupune ca mașina să devină cea mai mare tabletă. Apropo, Apple a anunțat colaborarea directă cu Volvo, Mercedes și Ferrari! Cel de la volan urmează să fie inundat în informații de toate felurile putând fi chiar distras de la condus. Din fericire, toți producătorii prezenți aici afirmă că vom asista la un proces evolutiv, unde informațiile puse la dispoziția celui de volan nu vor duce la nici un fel de accidente, mai degrabă ajutând la luarea celor mai bune decizii de drum. Însă tableta există deja și o găsim chiar la bordul lui Tesla Model S. Și este chiar mai mare decât oricare model de pe piață.