Primul plug- in pe best seller-ul Explorer își propune să fie nu doar un exercițiu de electrifcare ci și un SUV capabil să livreze cifre redutabile, tehnologii utile, chiar un bolid redutabil cu accelerații și viteze amețitoare. Reușește? AUTOpro are toate răspunsurile…
Ford Explorer este unul din SUV-urile iconice ale producătorului american. În 6 generații s-au vândut peste 8 mil de exemplare, o cifră impresionantă. Și în România, Explorer a fost un SUV remarcabil importat de Romcar, reprezentantul Ford din anii ”90 și 2000. Era o epocă cu foarte puțin SUV-uri, care erau privite în Europa și România – pe atunci- drept mașini de teren, doar dacă ai nevoie să mergi pe vreun șantier sau ești pasionat de off-road. Practic, după ce Ford a decis să retragă toate SUV-urile din Europa- poate una din cele mai mari greșeli luate de producătorul american în ultimii 30 de ani!- Explorer a dispărut de pe piața noastră, mai bine de 10-15 ani în urmă… Păcat, pentru că devenise un succes pe piața românească!
Însă astăzi lucrurile s-au schimbat dramatic și SUV-urile nu numai că au revenit dar și domină mai toate piețele Europei, inclusiv România. Avem nu mai puțin de 40% din vânzările la nivel continental sunt ocupate de SUV-uri iar dacă ne referim la segmentul lui Explorer – E SUV sau J-M/L în clasificarea Ford- acesta are 6% din toate aceste segmente ocupate de SUV-uri. Ford Europa afirmă ca azi sunt 800.000 de unități în total dar această cifră va crește la 1 mil în următorii 7 ani.
Lansarea în Europa doar a versiunii plung-in hybrid a lui Explorer reprezintă cea mai bună alegere pe care Ford Europa putea să o facă. Este un SUV de mari dimensiuni cu 7 locuri și un portbagaj impresionant – de 1137 l, cu ultimul rând de scaune pliat- pe măsura domensiunilor și renumelui Explorer. Apropo de renume, Explorer este realizat pe platforma lui Lincoln –marca premium a producătorului american- Aviator considerat unul din SUV-urile de referință pe piața SUA. Explorer plug-in are un grup propulsor de 457 CP din care motorul electric vine cu circa 100 CP- și un cuplu total de 825 Nm- din care 555 Nm provin doar de la motorul pe benzină, un 3.0l Ecoboost. Cu acest grup benzină – EV, noul Explorer atinge prima 100 km/h în 6,03 sec și are un consum de 3,1 l/ 100 km și o emisie de doar 71 gCO2/ km. Ne grăbim însă să precizăm, sunt cifrele doar pe prima 100 km unde intervine autonomia EV. Pentru că dacă mașina care rulează în continuare, lucrurile stau cu totul altfel…
Pentru a simplifica lucrurile, Ford Europa a optat pentru (doar) două versiuni. ST Line reprezintă versiunea sport, orientată pe putere, dimamică, agilitate și dorință de exprima forță și eleganță de felină. Pentru cei care vor o expresie mai degrabă în zona de lux, Ford propune versiunea Platinum unde accentele de design satinat sunt definitorii și crează un „mood” propriu acestui tip de clientelă. Sunt nuanțe pe care producătorul american le-a introdus pentru a satisface gusturile diferite ale unei clientele care va avea de plătit o notă consistentă.
Diferența față de concurență o face tocmai sistemul plug-in hybrid. Avem 4 moduri EV care pleacă de la „EV Auto„ când soft-ul mașinii alege cele mai eficiente energetic momente pentru condusul pur EV, continuă cu „EV now”, adică mașina va rula eminamente electric, urmează „EV Later”, oferind posibilitatea de rula electric mai tărziu când este nevoie și terminând cu modul „EV Charge” care încarcă bateria în timpul rulării. Experiența noastră după 2 zile de condus ne arată că Ford nu are chiar cel mai eficient sistem de „colectare” a energiei din rularea automobilului. Cu alte cuvinte, dacă nu setezi pe „EV Charge” mașina nu încarcă deloc bateria chiar dacă aceasta este pe zero! Ori asta nu este o treabă prea inteligentă… Explicația oferită de Ford se referă la faptul că plug-in hybrid-ul lui Explorer este orientat spre performanță și nu spre economisire sau recuperare de energie. Spre deosebire de plug in-ul serial al lui Kuga care este proiectat pentru salvare și recuperare de energie.
Este un sistem PHEV Parallel Hybrid, cutie automata cu 10 trepte de viteze și o capacitate de tractare de 2.500kg. Capacitatea bateriei este 13,6 kWh din care energia utilizabila este de 10,3 kWh. Timpii de incarcare la Wallbox / Statii publice este de 4h:23 min iar la o priză domestică este de 6 ore! Sunt cifre descurajante, prea mari pentru o baterie atât de mică. Însă este o problemă generală a mașinilor plug-in hybrid care nu au posibiliătăți „fast charge” care ar fi încărcat o materie de asemenea capacitate în 10-12 min! Autonomia medie EV în ciclu WLTP este de 42 km în timp ce în ciclu urban WLTP ajunge la 44 km! Consumul energetic mediu indicat de producăptor este de 21,54 kWh / 100km.
Noi am făcut un test de consum în regim EV într-o zonă montană –împrejurimile orașului Wisla, celebru pentru sporturi de iarnă- cu diferențe de nivel care nu sunt deloc favorabile unor autonomii prea mari. Mai mult,în prima parte a circuitului, aflat mai mult în „deal” am asistat la o scădere aproape dramtică a autonomiei bateriei, adică nr de km de „baterie” consumați fiind sensibil mai mari decât cei parcurși în realitate. După ce făcusem nici 10 km în realitate, bateria ajunsese la sub 10 km autonomie rămasă! Însă după ce am trecut de punctul cel mai ridicat al circuitului și am început să coborâm ușor – în total, nu am avut o mare diferență de nivel- s-a produs un miracol și autonomia bateriei a crescut spectaculos, parcurgând mai mulți km în realitate decât consumam din baterie. În total, am parcurs 51,3 km în regim doar EV ,rămânând o autonomie de 571 km pe benzină! Este un record care depășește ciclul WLTP și care a reprezentat nu doar o surpriză plăcută dar și cel mai important rezultat al acestui test. Sigur, orice rezultat este conjunctural și trebuie luat ca atare. Dar recordul rămâne și trebuie să felicităm Ford pentru acest rezultat, având în vedere că este o tehnologie în care producătorul american nu prea are experiență. Ne-am propus să refacem împreună cu Ford România acest test EV în regim urban în București, de îndată ce mașina va ajunge și la noi. La final, după ce modul „EV Charge” a fost setat pentru restul cursei și aproape 150 km parcurși, am ajuns la total rulat EV de 55,5 km, un consum de benzină de 6,8 l/ 100 km, rămânând cu 11 km de autonomie în baterie și 558 km în „rezervor”. Sunt cifre absolut remarcabile pentru un automobil de asemnea dimesiuni!
S-a dovedit că plug-in hybrid-ul lui Explorer este o soluție viabilă, mult mai bună decât alte modele similare chiar de la producători premium. Este știut în lumea tehnică, această soluție nu este una bună dpdv energetic. Fiind două sisteme în paralel, asta duce la mase mari și ineficiență energetică. Dacă consumul pentru prima 100 km este spectaculos, când se trece la următorele sute de km doar pe baza motorului termic, consumul și emissile cresc spectaculos iar producătorii nu vorbesc nimic despre asta, nefiind obligatoriu. Explicația folosită de toți constructorii – inclusiv de Ford- este că acest tip de automobil a fost proiectat pentru a fi încărcat zilnic la priză, util în naveta zilnică și doar în mod excepțional pentru distanțe lungi. Testul nostru a arătat că are o autonomie EV redutabilă și dacă ai o navetă zilnică sub 50 km, practic vei rula doar pe bază de energie electrică. Însă dacă ai nevoie să mergi distanțe mai lungi, Explorer se prezintă ca un SUV prietenos la consumuri în ciuda faptului ca are o masă de 2,6 t – în care am intrat și eu și copilotul meu!
Probabil partea cea mai interesantă este prețul anunțat de Ford România. ST-Line costă 77.950 Euro. Oferta de lansare este însă mult mai prietenoasă, incluzând 9 650 € (Suport Ford), 4 150 € (Rabla +) și 1 350 € (Prima de casare). Prețul final ajunge la 62.800 Euro (cu TVA). Versiunea Platinum costă €79 050 dar benficiază de 9 650€ (Suport Ford), 4 150 € (Rabla +), 1 350 € (Prima de casare). Astfel prețul coboară la 63.900 Euro. În ambele versiuni, avem o garanție complexă pentru elemente mecanice si de înaltă tensiune de 2+6 ani /160 000 km. Sigur că acest eco-bonus Ford surprinde prin dimensiunile ultra-mega generoase –chiar și prin comparație cu prima Rabla+, cea mai mare din Europa! Andrei Bunescu, Directorul Ford România pentru autotursime care ne-a însoțit în acest test din Polonia, ne-a explicat că este o decizie a NSC-ului din România, pentru a încuraja trecerea accelerată la electrificare. Inclusiv cifra de 9.650 Euro a fost decisă la nivel local. Pentru cei care doresc achiziționarea în leasing, Ford are un pachet oferit de Unicredit Leasing. Pentru ST Line, dobanda este 3,99%, avans 50% și un termen de 60 luni. Rata lunară este de 461 Euro/ lună. După un exercițiu similar, versiunea Premium ajunge la 462 Euro/ lună.
Noul Explorer plug-in hybrid este o ofertă foarte interesantă. Deocamdată nu prea are concurenți direcți. Ford acceptă ca o concurență directă VW Tuareg și eventual SUV-urile mari din zona premium. Noi am adauga și Land Rover Defender. Însă nici unul nu are încă o electrificare atât de elaborată pe moment- însă vine foarte repede. Din acest punct de vedere, noul Explorer are un avantaj pe moment care va trebui să-l exploateze rapid. Este însă de spus că Ford Europa nu are ambiții exagerate pentru acest model. La testele din Polonia am aflat că anul viitor se speră vânzarea a 5.000 de unități pe tot continentul, o cifră mică dar realistă în raport segmentul SUV. Din această perspectivă, ne așteptăm ca vânzările din România să targeteze zeci de unități. Este un target pe care Ford îl poate obține, credem noi, fără prea mari eforturi. Până la urmă, Explorer este un ambasador Ford și nu best seller-ul de odinioară. O misiune pe care estimăm că și-o va onora cu succes. Greul vânzărilor SUV atârnă pe Ecosport și Puma, ambele fabricate la Craiova…
Multe alte detalii foarte intereseante legate de introducerea Ford Pass App sau cele 7 moduri de conducere și Ford 360 le puteți citi în exclusivitate doar în urmatorul nr al revistei AUTOpro.