AUTOpro
Test drive

Tărie de caracter

La prima vedere BMW R 1200 R pare o motocicleta cuminte, ascultătoare, destul de impunătoare din punct de vedere stilistic și în ansamblu docilă. Dar îndată ce motorul boxer se trezește, iar manșonul de accelerație suferă din ce în ce mai multe abuzuri, totul capătă un nou înțeles.  

Privind modelul R 1200 R nu mai există nici un dubiu în privința faptului că acest BMW este o motocicletă frumoasă, ce a fost construită cu stil și care dispune de finisaje de calitate. Fiecare detaliu este bine realizat și impunător pornind cu farul și cu suspensia față și terminând cu bascula monobraț și cu șaua fabricată dintr-o singură bucată.

Frumusețea motocicletei, din fericire, nu se termină aici, adevărata strălucire arătându-și înfățișarea odată ce motorul boxer în patru timpi răcit cu aer începe să cânte în tonul său gros și smucind încet rezervorul de 18 litri. Propulsorul de 1.170 cmc este plin de caracter și energie, acesta înclinând ușor cele 223 de kilograme la plin ale motocicletei spre partea dreaptă la fiecare rotire a manșonului de accelerație când R 1200 R staționează la semafor. Cei 110 CP disponibili la 7.500 rpm sunt ușor de gestionat chiar și cu sistemul ASC (Automatic Stability Control) decuplat, în timp ce cuplul maxim de 119 Nm disponibil la 6.000 rpm poate cu ușurință să ridice roata față a motocicletei în primele două trepte ale cutiei de viteze doar din accelerație.

Ambreiajul este uscat și acționat mecanic, iar transmisia finală se realizează prin cardan, aceste două aspecte adăugând o notă în plus de personalitate motocicletei.

27052013 134
Distracția nu lipsește din ingredientele cu ajutorul cărora a fost conceput BMW R 1200 R

Sistemul de frânare este alcătuit din două discuri cu diametrul de 320 mm și etriere cu doi cilindri pentru față, în timp ce pentru spate este disponibil un disc de frână cu diametru de 265 mm și etrier cu doi cilindri. Sistemul ABS nu poate fi decuplat, frânarea realizându-se progresiv și cu suficientă forță ca să oprească naked-ul german într-un timp foarte scurt chiar dacă viteza este destul de mare.

Grație furcii față BMW Motorrad Telelever ce beneficiază de un arc central, transferul maselor aproape că nu se simte și împreună cu suspensia spate BMW Motorrad Paralever ce dispune de un amortizor monoshock cu pre-tensionare reglabilă hidraulic manual și cu reglaj al reculului, BMW R 1200 R reușește să rămână foarte stabil pe viraje pastrându-și trasa indiferent de unghiul de înclinare. Frâna de motor este puternică, retrogradarea rapidă a treptelor de viteză punând puțin în dificultate roata spate care își exprimă nemulțumirile printr-un scârțâit scurt.

Cu toate că R 1200 R cântărește 223 de kilograme, schimbarea de direcție se realizează cu foarte multă ușurință, comportamentul fiind foarte apropiat de o motocicletă de 600 cmc.

Suspensia beneficiază de sistemul ESA (Electronic Suspension Adjustment) ce prezintă trei moduri – Confort, Normal și Sport. Acestea pot fi selectate și din mers, schimbarea comportamentului fiind instantă. Astfel, modul Confort absoarbe mai eficient denivelările din asfalt, în timp ce prin selectarea Sport suspensia devine mai fermă pentru a oferi o stabilitate sporită pe viraje. Pe lângă aceste aspecte, sistemul ESA oferă reglaje și pentru un singur pasager, doi pasageri, un pasager cu bagaje sau doi pasageri cu bagaje.

27052013 104

Ghidonul este prevăzut cu manșoane echipate cu un sistem de încălzire ce prezintă două trepte de putere, în timp ce șaua are o înălțime de 800 mm ce permite unui motociclist de 1.72 cm înălțime să atingă solul complet cu ambele picioare.

Poziția pe motocicletă este confortabilă, ghidonul fiind montat într-un unghi ce nu solicită umerii motociclistului și care nu îl forțează să fie aplecat pe față, în timp ce scărițele sunt poziționate optim astfel încât picioarele rămân relativ flexate.

Protecția la vânt oferită de către parbriz este destul de bună ținând cont de faptul că motocicleta este din clasa naked, în timp ce design-ul bordului prezintă un aspect clasic datorită celor două ceasuri rotunde. Motocicleta disponibilă pentru test este o versiune aniversară BMW Motorrad 90 Years care sărbătorește 90 de ani de la fabricarea primului model bavarez. R 1200 R are un preț de bază de 12.800 euro cu TVA, versiunea disponibilă pentru test având o serie de opționale, prețul ajungând astfel la 14.683 euro.

Drept concluzie, BMW R 1200 R este o motocicletă plină de caracter și în același timp ascultătoare.

Text: Cosmin Voicu

Foto: Elena Hîrțan

 

Date tehnice:

 

BMW R 1200 R

 

MOTOR boxer, 4 timpi, răcit cu aer, două axe cu came şi 4 valve per cilindru, ax central pentru echilibrare, 1170 cmc

PUTERE 110 CP/7500 rpm

CUPLU 119 Nm/6000 rpm

TRANSMISIE ambreiaj uscat acționat mecanic, cutie de viteze cu șase trepte, finală prin cardan

PERFORMANȚE 200 km/h

CONSUM mixt 5.5 l/100 km

SUSPENSII față BMW Motorrad Telelever, jambe de Ø 41 mm, arc central, spate BMW Motorrad Paralever, arc central

FRÂNE față două discuri de frână, diametru 320 mm, etrier fixat cu 2 cilindri, spate disc de frână, diametru 265 mm, etrier fixat cu 2 cilindrii

MASĂ PROPRIE 203 kg la gol, 227 kg la plin

DIMENSIUNI (Lxlxh) 2145x906x1273 mm, înălțime șa 800 mm (şa joasă 750 mm), volum rezervor 18 litri, rezervă 3 litri

 

 

Articole similare

Test drive Audi Q8 e-tron – Aspirații elevate

Filip Sîrbu

PREMIERĂ – Test Drive noua Dacia Spring – Primăvara de la DACIA

Dan Vardie

Test Ford Focus: Un facelift cât o nouă generație

Stan Robert