AUTOpro
Generale Green car Stiri Tehnologie

Stellantis lansează prototipul IBIS – baterie mai ușoară și mai eficientă pentru EV-uri

Gigantul auto Stellantis a prezentat un prototip de vehicul electric echipat cu o baterie revoluționară, car este mai ușoară, mai accesibilă ca preț și capabilă de încărcare mai rapidă.

Potrivit oficialilor companiei, noul acumulator elimină complet necesitatea unui invertor și a unui încărcător separat. Această inovație ar putea reprezenta un pas esențial în accelerarea tranziției către mobilitatea electrică și în eliminarea unor obstacole majore ce au împiedicat până acum adoptarea pe scară largă a mașinilor electrice.

Stellantis a dezvoltat noua baterie în parteneriat cu Saft

Stellantis

Noua tehnologie, denumită IBIS (Intelligent Battery Integrated System), a fost dezvoltată de Stellantis în parteneriat cu Saft, o companie parte a grupului Total Energies. Aceasta este recunoscută pentru experiența sa în domeniul stocării energiei și al soluțiilor inovatoare pentru baterii.

Potrivit constructorului auto, sistemul reprezintă una dintre primele soluții de acest tip din lume și aduce beneficii importante. Mai exact, reduce greutatea vehiculului, eliberează spațiu în structura acestuia și simplifică procesul de întreținere.

De asemenea, Stellantis afirmă că noua tehnologie IBIS oferă o eficiență energetică cu 10% mai mare comparativ cu cea a unui vehicul electric echipat cu o baterie de dimensiuni comparabile. În plus, timpul de încărcare este redus cu aproximativ o oră, un aspect deosebit de important, având în vedere că una dintre principalele critici aduse mașinilor electrice este durata prea mare de alimentare.

Obstacolele actuale ale industriei EV

Până acum, două probleme majore au împiedicat adoptarea rapidă a mobilității electrice: prețul ridicat al modelelor disponibile și timpul lung necesar pentru încărcare.

Mulți potențiali cumpărători au ezitat să facă tranziția către un vehicul electric tocmai din aceste motive. Prin noua baterie IBIS, Stellantis încearcă să ofere o soluție concretă pentru ambele provocări.

Interesul pentru astfel de inovații nu este singular. Producătorul german Porsche lucrează la un concept asemănător, numit „inverter modular pe mai multe niveluri”, menit să integreze mai multe componente electrice separate într-o singură unitate compactă.

Această abordare ar putea deschide drumul către o standardizare a soluțiilor menite să reducă dimensiunea, costurile și complexitatea mașinilor electrice de nouă generație.

Testele în condiții reale

Bateria IBIS nu este doar un proiect pe hârtie. Potrivit Stellantis, prototipul este deja testat pe șosea, fiind instalat pe un model Peugeot e-3008. Testele au rolul de a evalua performanța, fiabilitatea și avantajele concrete în condiții reale de trafic.

„Această etapă marchează un progres semnificativ în procesul de electrificare a aplicațiilor energetice mobile și staționare”, a transmis grupul auto într-un comunicat oficial.

Conform estimărilor, tehnologia ar putea fi integrată în vehicule de serie până la finalul acestui deceniu, ceea ce ar putea transforma fundamental portofoliul Stellantis și ar oferi companiei un avantaj competitiv important într-o piață extrem de dinamică.

Cum funcționează sistemul IBIS

În prezent, majoritatea vehiculelor electrice moderne sunt echipate cu un invertor, dispozitiv care transformă curentul continuu (DC) stocat în baterie în curent alternativ (AC) necesar pentru alimentarea motorului electric. La încărcare, procesul funcționează invers: curentul alternativ din rețeaua electrică este convertit în curent continuu pentru baterie.

În sistemul IBIS, Stellantis a integrat aceste funcții direct în baterie, printr-un mecanism de control electronic care utilizează aproximativ 200 de tranzistori. Această arhitectură elimină nevoia unor componente externe voluminoase și costisitoare, aducând mai multe avantaje:

  • Eficiență și performanță: Îmbunătățire a eficienței energetice de până la 10% (ciclul WLTC) și câștig de putere de 15% (172 kW față de 150 kW) cu aceeași dimensiune a bateriei;
  • Economie de greutate și spațiu: Reduce greutatea vehiculului cu aproximativ 40 kg și eliberează până la 17 litri de volum, permițând o aerodinamică mai bună și flexibilitate în design;
  • Întreținere simplificată: Întreținere mai ușoară și potențial sporit pentru reutilizarea bateriilor într-o a doua viață, atât în ​​aplicații auto, cât și în cele staționare;
  • Încărcare mai rapidă: Primele rezultate arată o reducere cu 15% a timpului de încărcare (de exemplu, de la 7 la 6 ore cu un încărcător de curent alternativ de 7 kW), împreună cu o economie de energie de 10%. 

Implicații pentru industrie

Adoptarea pe scară largă a unor baterii integrate, precum IBIS, ar putea rescrie regulile în industria auto. Vehiculele electrice ar deveni mai ieftine, deoarece ar necesita mai puține componente externe și mai puține operațiuni de asamblare. În același timp, acestea ar fi mai ușoare și mai eficiente, ceea ce ar crește autonomia fără să fie nevoie de baterii supradimensionate.

De asemenea, eliminarea unor piese precum invertorul și încărcătorul separat ar putea reduce numărul de defecțiuni posibile, simplificând întreținerea și scăzând costurile post-vânzare pentru clienți. Dacă testele cu prototipul Peugeot e-3008 se vor dovedi un succes, Stellantis ar putea extinde rapid aplicarea bateriei IBIS pe alte modele ale grupului. Integrarea într-o gamă variată de vehicule, de la mașini compacte urbane până la SUV-uri și vehicule comerciale, ar accelera adoptarea și ar demonstra versatilitatea sistemului.

Pe termen lung, această tehnologie ar putea fi utilizată nu doar pe automobile, ci și în aplicații energetice staționare. Ne referim aici la stocarea energiei în rețele sau în infrastructura casnică, ceea ce contribuie la tranziția energetică globală.

Grupul Stellantis, format prin fuziunea dintre PSA (Peugeot-Citroën) și Fiat Chrysler Automobiles, este unul dintre cei mai mari constructori auto din lume, cu branduri precum Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep și Maserati. Investițiile în baterii inovatoare sunt parte din strategia sa de a deveni un lider global în domeniul mobilității electrice. Prin IBIS, compania transmite un semnal clar: dorește să depășească barierele tehnologice care au frânat dezvoltarea pieței EV și să ofere o alternativă competitivă față de rivalii săi – atât cei tradiționali, cât și noii jucători, cum este Tesla.

Sursa: Stellantis

Articole similare

Genesis a prezentat noul GV80 facelift. SUV-ul coreean este disponibil acum și într-o versiune Coupe

Mihai Morcovescu

Maserati Levante Hybrid a ajuns în România

Gabi Gogiu

Porsche Macan, lansat oficial la salonul auto de la Los Angeles 2013