AUTOpro
Generale Stiri Test drive

Premieră națională: Test-drive Opel Grandland – Opel goes Grand!

AUTOpro a fost invitată la primele teste cu noul SUV compact Grandland, ultima creație a celor de la Opel. Este cea mai mare mașină din gama constructorului german în fabricație, plină de tehnologii remarcabile.

Este și prima expresie a noii tendințe în design pionierată de conceptul Experimental. Are însă tot ce îi trebuie pentru a deveni lider în cel mai aglomerat segment european? Aveți aici toate argumentele.

Dan Vardie, Ruselsheim, Germania

Noul Opel Grandland este cu 17,3 cm mai lung comparativ cu actuala generație

Opel

Conceptul Experimental a fost expus în premieră la Salonul IAA de la Munchen de anul trecut. Era expresia unui nou limbaj de design, menit să dea o nouă perspectivă unui brand care va deveni pur electric într-un orizont de timp – pe atunci- scurt, adică până în 2030. Numai că între timp evoluția către BEV a înregistrat o scădere a ritmului iar producătorul a reiterat flexibilitatea sa legată de capabilitatea multi-platforme.

Grupul Stellantis a pionierat posibilitatea ca pe aceiași linie de fabricație să poți produce și mașini pur electrice dar și plug-in hybride sau hybride sau simple ICE. Până la urmă, orice producător trebuie să se adapteze vremurilor, cerințelor și tendințelor. Chiar dacă Exprimental avea un alt tip de caroserie, noul Grandland preia din liniile conceptului dar și din tehnologiile pe care acesta le prefigura.

Acum cunoscutul Opel Vizor este iluminat cu LED-uri și în 3D. Este un exercițiu deopotrivă de design dar și de capabilitate tehnică care oferă un look unic noului Grandland- primul Opel cu acest Vizor 3D Opel Biltz logo iluminat. Un cârcotaș ar putea argumenta că aproape același efect îl obține și noua Dacia Bigster cu noua mască realizată din materiale plastice, rezistente la impactul intemperiilor de pe drum și fără să fie iluminat.

Vedeți, aceasta este frumusețea vremurilor pe care le trăim în lume auto. Fiecare producător are propria formă de exprimare și poți să admiri ambele versiuni de logo! De altfel, pentru a fi consistent, Grandland folosește aceiași tehnologie 3D și la spatele mașinii.

Opel a mers pe „Grand” când a decis ca noul său model de SUV compact să fie cu 17,3 cm mai lung decât actuala generație, ajungând la 4,65 m. În felul acesta, noul SUV Frontera se „așează” frumos între Mokka și Grandland, Crossland depărând din gamă. Lățimea a ajuns la 2,1 m (cu oglinzile laterale în poziție) o altă dimensiune redutabilă. Dacă adăugăm și o înălțime ce ajunge la 1,66 m avem dimensiunile de gabarit ale unui automobil vizibil, remarcabil pe orice șosea. Evident că și ampatamentul este din aceeași „zonă”, ajungând la 2,795 m pentru versiunea electrică.

Opel, lider în domeniul farurilor

Noul Opel Grandland este realizat pe noua platformă STLA-Medium, exact cea folosită și la noul Peugeot e-3008. Să ne amintim , în primăvară scriam despre această platformă că a fost proiectată de la început să fie EV dar să poată găzdui și un plug-in hybrid și chiar un full hybrid. Spuneam atunci că este exact invers față de perioada de început a electrificării când unii producători adaptau platformele ICE cu motoare electrice.

Din nou, un cârcotaș ar putea spune văzând platforma folosită de noul Grandland că este identică cu cea de la Peugeot și ar putea pune sub semnul întrebării identitatea noului Opel. Ei bine, nu este nimic greșit să folosești aceiași platformă atâta timp cât mașina are propria personalitate de marcă. Iar noul Grandland este Opel 100% fără să aducă deloc a Peugeot. Apropo de platformă, toate mărcile din grupul Stellantis o vor folosi – și sunt vreo 14. Cu mulți ani în urmă, VW a pionierat această idee care astăzi este normă în industrie.

Dacă vreți încă o dovadă de „OPEL- ness” vă spunem că Grandland are noile faruri Intelli-Lux HD cu 52.000 pixeli care atunci când pornesc fac mai întâi un joc de lumini pentru ca la final de „show” să poată ilumina incredibil la distanțe de sute de m în față fără să orbească traficul din sens invers sau pe cei din mașinile din față. Mai mult, specialiștii constructorului ne-au spus că au pus la punct tehnologia inclusiv să nu facă reflexii neplăcute ochiului celui de la volan la semnele de circulație! Opel afirmă că „aduce ziua pe timp de noapte”!

Dacă ne uităm la ce a făcut Opel în acest domeniu în ultimii 10 ani , trebuie să recunoaștem că este un lider în domeniu – de altfel, pentru această tehnologie la prima iterație a primit și prestigiosul premiu „SAFETYBEST” oferit de Juriul european AUTOBEST.

Noul Grandland oferă clienților ChatGPT

O altă dovadă de ADN Opel sunt scaunele. Producătorul german a pionierat o certificare de scaune ergonomice oferită de un institut specializat. Și acest nou model are scaune certificate AGR. Aceste scaune în versiune GS sunt din piele Nappa și ventilație plus răcire. În fine, Opel a lansat cu ceva timp în urmă strategia verde numită „Greenovation”.Acum Grandland folosește foarte multe materiale reciclate din PET-uri folosite la interior ( și nu numai)- care arată high-tech- care ajung la aproape 500 kg din toată masa mașinii. Cromul a fost eliminat definitiv. 95% din noul Grandland este recuperabil și 85% este reciclabil!

Noul Grandland are un portbagaj de 550 l cu o lățime de 1,03 m. Alți 36 l îi regăsim în cabină în diverse locuri plasate la îndemâna pasagerilor – inclusiv într-o cotieră frigorifică. Interiorul este dominat de noua planșă bord, din nou, o expresie a noului limbaj de design Opel. Este după ideea de „cockpit” cu doua ecrane tactile HD. Tabloul de bord poate ajunge la 10 inch în timp ce ecranul central ajunge la 16 inch!

Opel are preocupări pentru ceea ce este esențial pentru clienții săi. Se numește „Detox”. O expresie a acestei tendințe este reducerea comenzilor la esențial în „Pure Mode”. Are chiar și butonul pionierat de Dacia Duster în care utilizatorul își setează sistemele ADAS așa cum dorește fiind apelabile la apăsarea unui simplu buton. Chiar dacă mașina condusă nu avea, noul Grandland are ChatGPT – așa cum are și DS și Peugeot. De atlfel, spre deosebire de VW și Mercedes care au anunțat primii că vor avea ChatGPT la bord, Stellantis a fost primul care l-a implementat.

Am descoperit o nouă generație infotainment cu conectivitate „over the air”, un „trip planner” pentru versiunea electrică și un nou Head-up display care acum conține detaliile sistemului de navigație – cu tot cu hartă – direct în câmpul vizual al celui care conduce. În timpul testelor noastre din regiunea Taunus atât de repede ne-am obișnuit cu acesta, încât atunci când nu l-am avut, parcă am „pierdut” ceva, deși pe ecranul central aveam sistemul de navigație în toată splendoarea lui!

Apropo de navigație, am condus versiunea din fabrică și a fost ok, însă nu putem spune că ne-am îndrăgostit. Ce a fost simpatic este că însuși producătorul, la el acasă, pentru o parte a traseului parcurs a apelat la Android Auto! Pe șleau, chiar și Opel admite indirect că Google maps și Waze sunt superioare oricărui alt sistem de navigație. Evident, și Apple CarPlay este în „dotare”.

Coeficient aerodinamic de invidiat

La capitolul propulsii, noul Grandland este în linie cu politica companiei de oferi o versiune EV. Este și versiunea pe care am condus-o cu mare plăcere în frumosul peisaj ales de gazdele noastre. Versiunea condusă avea o baterie de 73 kWh dar există și o versiune de 82 kWh. Prima are o autonomie WLTP de 523 km iar a doua de 582 km. Inginerii Opel ne-au spus că în curând vine și o versiune de 97kWh care va oferi o autonomie mai aproape de 700 km, un deziderat la care Opel aspiră să ajungă.

Avem un motor electric de 213 CP și 345 Nm. Deocamdată este 4×2 dar am fost asigurați că versiunea 4×4 este pe „drum”. Bateria poate fi încărcată la 160 kW DC fast charge într-un timp de 30 min până la 80%. În AC se încarcă cu 11 kW dar și opțiunea pentru 22 kW.

Viteza maximă este limitată la 170 km/h o viteză pe care nu am putut-o atinge nici măcar pe porțiunile de autostradă fără limită de viteză pe care am rulat. Și asta pentru că în ziua de azi, traficul este atât de dens încât nu prea mai poți să rulezi cu peste 150 km/h decât dacă ești chiar norocos și doar pe poțiuni mici la ore în care sunt puțini parteneri de trafic. Are o accelerație la 100 km/h în 9 sec, o valoare care nu denotă o atitudine sportivă. Și așa și este, deși are „zvâc” ca orice mașină electrică nu te împinge cu capul în tetieră – în modul sport este ceva mai…sportivă.

Noul Grandland nu are ambiții sportive „a la Tesla”, ci doar rulează foarte plăcut, cu o ținută impecabilă. Este confortabilă, cu o direcție precisă, „plină” care nu te lasă să greșești direcția ideală în curbe. Iar în linie dreaptă, sistemele GSR2 te ajută să rămâi în bandă, fără să mai vreo grijă. Este de bine de menționat rolul suspensiei ce folosește suspensia „frequency selective damping”. Tot în dreptul inginerilor germani merită menționată și aerodinamica remarcabilă, noul Grandland având un Cx=0,28, o valoare remarcabil de mică pentru un SUV atât de mare – la propriu, cântărește 2,120 tone.

Inginerii Opel ne-au spus că este prima baterie ACC fabricată în Europa ce echipează un Opel. Am fost asigurați că celule folosite sunt proiectate și fabricate la Douvrin, în Franța. Spre mândria lui Opel, este chiar prima baterie de mai mică dimensiune folosită pe un automobile Stellantis! Peugeot e-3008 a fost primul care a primit asemenea baterie dar doar în versiunea mare.

Motorizare plug-in Hybrid de 195 CP și 350 Nm

Evident că testul efectuat în Germania nu ne-a oferit posibilitatea de verfica dacă bateria oferă autonomia pe care o pretinde testul WLTP. Practica proiectului European ECOBEST Challenge demonstrează că nu, de regulă autonomia reală este mai mică decât cea oferită de WLTP. Noul Grandland este pe lista testelor EcoC 2025 și atunci vom putea judeca nu doar autonomia reală dar și toate celelalte caracteristici, de la rezerva finală a bateriei și până la timpi reali de încărcare.

Observația noastră la testul făcut a fost că la un km real parcurs am consumat 1,44 km de baterie – ne referim la indicația oferită de tabloul de bord. Adică am consumat mai mult în realitate decât scria inițial pe bord ca autonomie teoretică a bateriei. Însă este doar o observație care nu poate fi ridicată la rang de rezultat de consum.

Grandland este oferit și în versiunea Plug-in Hybrid de 195 CP și 350 Nm. Are un motor turbo pe benzină de 150 CP cuplat cu un motor electric de 125 CP. Cu o asemenea propulsie puternică Grandland rulează mai rapid – accelerație 0-100 km/h în 7,8 sec – și poate atinge 220 km/h viteză maximă. Poate rula până la 87 km în regim EV mulțumită unei baterii de 17,9 kWh. Nu are capacitate de încărcare în regim DC.

În fine, Grandland este oferit și în versiunea hybrid pe o tehnologie de 48 V, cu un motor turbo benzină 1,2l care oferă 136 CP și 230Nm. Are un mic motor electric de 28 CP și oferă o accelrație modică de 10,2 sec. Acest hybrid are emisii de CO2 în zona 124 g/km cea ce corespunde unui consum WLTP de 5,5- 5,6l/ 100 km. Spre comparație, versiunea plug-in hybrid are o emisie de CO2 de 19-21 g/km în ciclul WLTP. Consumul electric al acestei versiuni este de 21,9- 23,4 kWh/ 100 km, substanțial mai mult decât versiunea pur electrică dată la 16,9 – 18,5 kWh/ 100 km și evident cu emisii zero de CO2.

Deși nimeni nu mai vorbește de emisii poluante, poate nu este rău să amintim că versiunea EV are zero emisii poluante. În timp ce celelalte versiuni se înscriu în ultimele norme de poluare valabile în Europa- care , după cum se vede, încă mai discută dacă și când să intre în vigoare standardul Euro7. Nu am condus nici una din aceste versiuni așa că nu putem să oferim impresii dinamice.

Opel are mândria că noul Grandland a fost proiectat în Ruselsheim, casa producătorului german. Mașina este produsă în fabrica de la Eisenach unde a fost instalată o fermă de panouri solare pentru a reduce impactul consumului din rețeaua publică, încă un semn de responsabilitate pentru a produce cu cât mai mult energie verde. Și încă o dovadă că atunci când se dorește se și poate și nu este deloc complicat…

Noul Grandland pleacă de la 36.400 Euro în versiunea Hybrid, de la 40.150 Euro în versiunea Plug -in Hybrid și de la 46.750 Euro , versiunea EV. Sunt prețurile din Germania. Prețuirile pe România le vom ști până la sfârșitul acestei luni dar nu este de așteptat o mare diferență. Sunt prețuri competitive, în linie cu poziționarea Opel pe piață. Dacă este să facem o comparație cu noua DACIA Bigster versiunea full hybrid, Grandland are din start 7.000 Euro în plus. Fiecare cumpărător însă își va alege ce crede că i se potrivește mai bine și dacă această diferență de preț poate să facă …diferența.

Articole similare

Lamborghini Urus a fost lansat oficial în România

Filip Sîrbu

Parisul va interzice închirierea de trotinete electrice începând din toamnă

Mihai Morcovescu

Arta automobilistică a lui Fabian Oefner: nașterea și distrugerea