Unul dintre cele mai iubite modele sportive din clasa compactă, Honda Civic Type R, se pregătește de o transformare majoră.
Într-un context în care reglementările europene privind emisiile devin tot mai stricte, iar electrificarea câștigă teren pe toate segmentele, Type R ar putea renunța definitiv la motorul termic.
Honda Civic Type R va fi menținut în Europa, dar ca model 100% electric

Conform unor declarații recente ale unui oficial Honda, următoarea generație a modelului de performanță japonez ar putea fi complet electrică. Decizia vine într-un moment de tranziție accelerată în industria auto. Actuala generație Civic Type R, apreciată pentru comportamentul său dinamic și motorul turbo de 2,0 litri, va fi retrasă din Europa până la sfârșitul acestui an. Motivul? Incompatibilitatea cu noile norme de emisii CO₂ impuse de Uniunea Europeană.
Pentru a marca acest moment, Honda a lansat o ediție specială, denumită Civic Type R Ultimate Edition, care va fi produsă în doar 40 de exemplare, destinată colecționarilor și pasionaților autentici ai mărcii.
Totuși, retragerea nu înseamnă și dispariția completă a siglei Type R de pe piețele europene. Într-un interviu acordat publicației britanice Auto Express, Tomoyuki Yamagami, liderul de proiect al viitorului Honda Prelude, a oferit indicii clare despre planurile companiei. „Type R poate fi orice în viitor, în funcție de ceea ce va cere piața”. El a mai subliniat că spiritul Type R nu este legat neapărat de un motor turbo, ci de experiența de condus.





Actuala generație Civic va fi produsă în continuare
Aceeași direcție este susținută și de Toshihiro Akiwa, directorul diviziei Honda dedicată dezvoltării modelelor electrice. În cadrul Consumer Electronics Show (CES) din luna ianuarie, acesta a punctat faptul că electrificarea nu trebuie să însemne pierderea plăcerii de a conduce.
„O baterie și un motor electric nu oferă aceleași senzații ca un motor clasic. Însă, plăcerea condusului nu este dată doar de putere, ci și de sunet, vibrație, accelerație și de conexiunea cu mașina. Nu am renunțat la ideea de a le integra pe toate într-un viitor model electric”, a spus Akiwa.
Această viziune deschide drumul pentru un posibil Civic Type R pur electric care, în ciuda renunțării la motorul termic, să continue tradiția performanței. Rămâne de văzut cum va reuși Honda să transpună caracterul visceral al actualului Type R într-o formulă alimentată cu baterii, fără a compromite identitatea modelului.
Actuala generație Civic, lansată în 2021, rămâne în producție, însă nu există deocamdată un calendar clar pentru debutul succesorului. Având în vedere direcția generală a pieței și eforturile Honda de a reduce amprenta de carbon, este foarte probabil ca următoarea generație Civic Type R să fie una complet nouă, nu doar din punct de vedere al motorizării, ci și al filosofiei de design și al interacțiunii cu șoferul.