AUTOpro
Generale

JaguarLandRover lucrează la un sistem care citeşte gândurile şoferului

Dacă vi se părea prea mult faptul că maşinile devin în mod alert capabile să se conducă singure, atunci pregătiţi-vă să dezarmaţi complet faţă de maşinile care vă vor citi undele cerebrale.

Text: Alex Buţu

80593jlr_LowRes

Într-adevăr sună de parcă maşinile preiau controlul aupra oamenilor. Dar motivaţia inginerilor JaguarLandRover este depistarea şi măsurarea nivelului de stres, oboseală şi neatenţie. Acestea sunt cauze majore ale accidentelor rutiere. Iar britanicii au anunţat că sunt în curs de dezvoltare a unor sistemele care oferă soluţii pentru aceste probleme.

Una dintre tehnologii se numeşte Mind Sense şi se bazează pe faptul că omul emite circa 4-5 unde cerebrale simultan, care citite corect pot indica dacă şoferul se simte somnoros, sau dacă visează cu ochii deschişi. JaguarLandRover testează soluţii de măsurare utilizate deja de NASA şi de echipa de bob a Statelor Unite pentru îmbunătăţirea atenţiei. Mai exact, în loc de benzi care măsoară undele fiind înfăşurate în jurul capului, se folosesc senzori implementaţi în volan. Astfel, undele sunt percepute prin braţele şoferului. Munca sistemului este de a sorta undele şi intensitatea lor. Dacă se observă că şoferul este lipsit de focus, atunci sunt trimise vibraţii prin volan sau pedale şi sunt emise semnale vizuale sau sonore. Iar în cazul în care şoferul nu răspunde la acestea, avertizările sunt repetate, pentru ca acesta să redevină atent. JaguarLandRover este în stadiul de colectare a informaţiilor în urma unor asemenea teste şi apoi le va analiza cu ajutorul unor specialişti în neurologie.

JLR_Technology_Showcase_2015_058_LowRes

Totodată grupul britanic cercetează implementarea unor senzori care până acum au fost utilizaţi doar în spitale pentru măsurarea unor parametri precum pulsul şi respiraţia. Aceşti senzori ar fi instalaţi în scaun. JaguarLandRover îşi imaginează scenariul în care senzorii vor detecta că şoferul nu este în stare potrivită pentru condus, sau că nu este atent. Iar atunci sistemele de condus autonom nu îi vor ceda controlul înainte de a încerca să îl facă alert pe şofer.

JLR_Technology_Showcase_2015_056

Din acelaşi program denumit „Al şaselea simţ”, fac parte încă două sisteme care eficientizează interacţiunea cu interfaţa multimedia a maşinii. Camere video din habitaclu vor sesiza mişcările mâinilor şoferului astfel că va preconiza ce buton doreşte să apese acesta. În acest caz apăsarea butonului de pe ecranul tactil are loc în aer, fără a mai fi nevoie să se atingă ecranul. Testele de până acum au arătat că astfel se reduce cu până la 22% timpul până la selectarea unui buton, ceea ce asigură faptul că şoferul va petrece mai puţin timp luând privirea de la sensul de mers sau mâna de pe volan. Sistemul poate da senzaţia de atingere chiar în aer, fără ca degetul să atingă ecranul multifuncţional din planşa de bord. Practic se emit ultrasunete care sunt percepute ca atingere sau chiar o mică gâdilare a buricului degetului. Drept urmare, şoferul va avea confirmarea că a avut loc comanda dorită.

JLR_Technology_Showcase_2015_050

JaguarLandRover dezvoltă şi pedale care stimulează simţul tactil. De exemplu, pedala de acceleraţie vibrează sau opune rezistenţă dacă maşina sesizează depăşirea vitezei legale sau pericolul unui impact, cum sunt cele în traficul “bară la bară” din oraşe.

Nu este anunţat un termen pentru implementarea în producţia de serie a acestor sisteme, dar este clar că vor deveni realitate.

Articole similare

Chinezii de la Leapmotor pătrund pe piața din România cu modelele electrice C10 și T03

Mihai Morcovescu

Volvo tatonează luxul

Suzuki a lansat oficial noul Swift în România

Filip Sîrbu

Leave a Comment