Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) estimează că piața totală a mașinilor noi va rămâne aproape de nivelul anului trecut, cu aproximativ 150.000 de unități vândute, ceea ce ar marca al cincilea an consecutiv de creștere.
În același timp, oficialii asociației au reiterat propunerea de majorare a subvenţiei pentru achiziționarea de maşini electrice la 8.500 de euro pentru a se evita colapsul.
APIA: Piața auto din România va cunoaște o stagnare în 2025

Piața generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creștere anul acesta, așa cum ne obișnuisem în ultimii trei ani. Experții APIA estimează o stagnare, cu o ușoară scădere de 0,4%, cu un număr de 179.000 de unități comercializate.
Deși autoturismele noi vor avea o curbă ușoară de creștere (+0,7%), valoare estimată și pentru categoria HCV+Bus (+0,7%), scăderea pieței va fi indusă de contractarea segmentului vehiculelor comerciale ușoare + minibus. Acesta va înregistra o scădere a numărului de înmatriculări cu 8,3% în 2025.
În schimb, autovehiculele electrificate vor înregistra o creștere de 34,6% față de 2024. Practic, vorbim despre un ritm mult mai intens decât în anii precedenți, bineînțeles fiind direct influențat de viitoarele condiții de subvenționare ce vor fi stabilite prin Programul Rabla 2025.
”APIA continuă să fie un pilon de referință în furnizarea de analize precise și perspective vizionare asupra industriei auto din România, cu o marjă de precizie de până în 1%. Evoluția pieței în 2025 va depinde atât de factori economici și de cererea consumatorilor, cât și de deciziile politice ce pot accelera sau frâna tranziția către electromobilitate. Așa cum am văzut în 2024, reducerea bruscă a subvențiilor pentru mașinile electrice a avut un puternic impact negativ asupra pieței. APIA rămâne și în 2025 un partener activ în dialogul cu autoritățile și susține implementarea unui nou Program Rabla cu subvenții eficiente, de 8.500 euro pentru EV-uri și care să ofere predictibilitate cel puțin până în 2030 și sprijin adevărat creșterii segmentului de vehicule verzi. Milităm pentru măsuri legislative complementare pentru dezvoltarea infrastructurii stațiilor de încărcare și pentru adoptarea unor pași concreți, planificați, în direcția unei mobilități sustenabile în România”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA (foto sus, centru).
Prognoza completă este disponibilă aici:
APIA dorește majorarea subvenției pentru mașinile electrice la 8.500 de euro

Piața auto din România se pregătește pentru schimbări semnificative în acest an, cu o posibilă scădere dramatică a vânzărilor de mașini diesel. De asemenea, modelele hibride (full-hybrid și plug-in hybrid) și cele pur electrice sunt așteptate să înregistreze creșteri semnificative.
Deși înmatriculările de dieseluri noi au crescut în 2024 cu 10%, când a fost depășit pragul de 20.000 de unități, acest avans a fost determinat de o conjunctură specială. Mai exact, reprezentanții APIA spun că ultimele modele Dacia Duster cu motor diesel au atras clienți care și-au dorit o astfel de motorizare înainte să fie retrasă definitiv din ofertă.
Cu toate acestea, pentru anul în curs, APIA prognozează un declin abrupt. Concret, se estimează că vor fi comercializate doar 12.500 de unități diesel, o scădere semnificativă față de anii precedenți. Spre exemplu, comparativ cu 2020, vor fi de trei ori mai puține astfel de mașini vândute în România.






Pe de altă parte, segmentul mașinilor electrificate (hibride și full electrice) continuă să crească. APIA prevede că mașinile pur electrice (BEV-urile) vor ajunge la 12.500 de unități în acest an, o creștere notabilă față de nici 10.000 anul trecut.
Acest avans ar putea fi susținut de o creștere a subvenției oferită prin programul Rabla, după ce în 2024 valoarea acesteia a fost redusă la 5.100 de euro. Ca o consecință firească, s-a înregistrat o scădere a vânzărilor de electrice cu 40% în anul ce a trecut. România a înregistrat o scădere de 32,2% a înmatriculărilor de vehicule electrice, ceea ce a plasat-o pe ultimul loc în UE. De aceea, APIA a propus majorarea acestei subvenții la 8.500 de euro, dar este puțin probabil ca această sumă să fie aprobată integral.
2025 va fi anul mașinilor hibride
În schimb, mașinile hibride vor avea un an 2025 excelent, conform estimărilor APIA. Astfel, acest segment va înregistra un salt de la 21.000 la circa 30.000 de unități pentru modelele full-hybrid, respectiv de la 6.400 la 8.000 pentru cel plug-in hybrid. Această majorare va fi susținută inclusiv de prezența tot mai puternică a mărcii autohtone pe acest segment, datorită prețurilor sale competitive comparativ cu alte mărci de pe piață.
SUV-urile vor rămâne dominante în preferințele cumpărătorilor, reprezentând jumătate din totalul vânzărilor, adică aproximativ 75.000 de unități. Clasa C va totaliza în jur de 44.000 de mașini vândute, în timp ce clasa B va scădea la 18.000 de unități. De asemenea, se estimează o creștere de 12% pentru cele mai mici modele, din clasa A, în contrast cu o scădere de 13,5% la clasa B.
Dintre cele 150.000 de mașini prognozate de APIA că se vor vinde în acest an (+0,7%), circa 37.000 vor fi echipate cu tracțiune integrală, iar creșterea diversității modelelor disponibile pe piață va influența preferințele cumpărătorilor.
În concluzie, 2025 se anunță un an al transformărilor în piața auto românească, cu un declin al dieselului, o consolidare a segmentului hibrid și o revenire a electrificării, în funcție de deciziile privind subvențiile guvernamentale.