AUTOpro
Generale Stiri

APIA: Explozie pe piața auto în august – vânzările de mașini noi au urcat cu peste 52%

Potrivit celor mai noi date centralizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) pe baza statisticilor DGPCI, luna august a adus o creștere spectaculoasă pe piața auto românească.

Concret, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 52,6% față de aceeași perioadă a anului precedent. Astfel, au fost livrate 15.043 de unități, un rezultat cu mult peste așteptări, chiar dacă pe ansamblul anului 2025 trendul general rămâne descendent.

APIA raportează o creștere a vehiculelor electrificate de peste 74%

APIA

Vehiculele electrificate au înregistrat cea mai dinamică evoluție, cu un plus de 74,4% și o pondere record de 59,9% în totalul pieței. În ciuda acestor performanțe, bilanțul pentru primele opt luni ale anului indică o scădere de aproape 9% comparativ cu 2024.

Același raport APIA relevă că, pe segmente de motorizare, automobilele mild-hybrid au urcat cu 55% și au ajuns să dețină 24,2% din piață. La rândul lor, modelele full-hybrid au înregistrat aproape o dublare spectaculoasă (+98%), atingând o cotă de 22,8%. Vehiculele plug-in hybrid au crescut cu 71,6% și „controlează” 6,6% din piață, în timp ce mașinile complet electrice au raportat o creștere de 99,6%, ajungând la 6,3% din total.

În clasamentul pe mărci, Dacia continuă să fie lider detașat cu 27% cotă de piață. Producătorul de la Mioveni este urmat de Toyota (11%), Hyundai (10%), Renault (7%) și Skoda (5%). Mergând mai departe, SUV-urile se dovedesc din nou cele mai căutate vehicule în rândul românilor, reprezentând 55,1% din vânzări (+60,6%). Pe pozițiile următoare se situează segmentul C (25,3%, +34,6%) și segmentul B (14,2%, +86,6%).

Segmentul electrificat este în creștere

Și motorizările tradiționale au avut evoluții notabile. Spre exemplu, automobilele echipate cu motorizări pe benzină au urcat cu 27,8%, atingând o cotă de 33,4% din piață. De asemenea, cele diesel au crescut cu 31%, ajungând la 6,7%. În rândul modelelor mild-hybrid, 86% dintre acestea au fost pe benzină și doar 14% pe motorină.

În luna august, autoturismele electrificate (electrice, plug-in hybrid, hibride clasice și mild-hybrid) au atins o cotă de 59,9% din piață, consolidându-și statutul de segment dominant. În același timp, cele 100% electrice au urcat la 6,3% din total față de 5% în 2024, în timp ce hibridele plug-in au atins o pondere de 6,6% comparativ cu 5,9% anul trecut.

Datele APIA aratăcă cele mai populare mașini electrice în primele opt luni ale anului curent au fost Dacia Spring (1.163 unități, -47%), Hyundai Kona (441 unități) și Tesla Model 3 (305 unități). La categoria PHEV, Hyundai Tucson (447 unități, +85%) a devansat principalii rivali Ford Kuga (445 unități) și Toyota RAV4 (361 unități).

În rândul hibridelor clasice, Toyota Corolla continuă să domine segmentul, cu 2.848 unități livrate (+16%). Modelul japonez este urmat de Dacia Duster (2.297 unități) și de Toyota Yaris Cross (1.856 unități).

La categoria mild-hybrid, SUV-ul Duster conduce cu 4.638 unități, urmat fiind de Hyundai Tucson (1.408 unități) și Suzuki S-Cross (1.114 unități), conform datelor statistice publicate de APIA.

„Rezultatele din luna august reprezintă un moment pozitiv pentru întreaga industrie auto, cu o creştere de peste 50% a înmatriculărilor şi cu o cotă de aproape 60% deţinută de motorizările electrificate. Este remarcabil avansul segmentului full-hybrid (+28%) și al plug-in hybrid (+40%). Chiar dacă luna august a adus o dublare a înmatriculărilor de autoturisme 100% electrice, per total acest segment rămâne pe minus (-32%) și păstrează o cotă modestă de circa 6% din piaţă. Această realitate arată că România continuă să aibă dificultăţi majore în accelerarea electromobilităţii. Totuşi, după primele opt luni, piaţa auto per ansamblu rămâne în scădere cu aproape 9%, ceea ce subliniază vulnerabilitatea sectorului în lipsa unor programe guvernamentale coerente şi predictibile”, a explicat Dan Vardie, președintele APIA.

Articole similare

Dacia va prezenta la Salonul Auto de la Geneva 2024 trei premiere mondiale

Mihai Morcovescu

Continental prezintă tehnologia Smart Cockpit HPC. Debutul comercial este preconizat pentru 2025

Mihai Morcovescu

Nissan va reduce costurile cu 2,6 miliarde de dolari printr-o serie de măsuri drastice

Mihai Morcovescu