AUTOpro
Generale Industrie Stiri

APIA: Creștere de peste 26,2% pentru piața auto din România în luna iulie

Conform celor mai recente date analizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), luna iulie a adus un reviriment notabil pe piața auto din România în ceea ce privește înmatriculările de autoturisme noi comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Cifrele furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) și prelucrate de specialiștii de la APIA arată că au fost înmatriculate 16.276 de unități, cu 26,2% mai mult decât în perioada similară din 2024.

Acesta este un semnal clar că interesul pentru mașinile noi termice sau hibride convenționale rămâne solid, în ciuda contextului economic incert și al inflației persistente.

APIA raportează o diminuare a înmatriculărilor de peste 15% în primele șapte luni

APIA

Pe de altă parte, segmentul vehiculelor electrice, considerat până de curând motorul transformării industriei auto, continuă să piardă teren. Vânzările de autoturisme electrice au scăzut abrupt cu 17,8%, iar cota de piață a acestora a coborât la doar 3,2%.

Este o tendință care reflectă o schimbare temporară de comportament a consumatorilor, influențată de factori precum suspendarea programului Rabla Plus, incertitudinea legată de infrastructura de încărcare și costurile ridicate ale modelelor electrice raportate la cele pe combustie internă.

„Datele din luna iulie aduc, într-adevăr, o ușoară gură de aer pentru piața auto, însă nu trebuie să ne lăsăm înșelați de această revenire temporară. Creșterea înmatriculărilor de autoturisme noi cu peste +26% față de iulie 2024 este încurajatoare, dar, privită în contextul întregului an, piața rămâne în scădere accentuată — cu un recul de -15,3% după primele șapte luni. Cu alte cuvinte, iulie este doar o excepție într-o evoluție generală descendentă.

Mai mult, în pofida avansului segmentului electrificat — care a atins o cotă de 54% în iulie 2025 — înmatriculările de autoturisme 100% electrice sunt în scădere cu -17.8% în luna iulie si cu -41.3% în primele șapte luni ale anului față de aceeași perioada a anului trecut. Această tendință negativă ar trebui să fie un semnal de alarmă, mai ales în contextul în care România se află deja în zona de coadă a clasamentelor europene la electromobilitate.

Aceste evoluții sunt, în mare parte, consecința directă a suspendării și întârzierii fără precedent a Programului Rabla 2025. Lipsa de coerență și de acțiune din partea autorităților a generat blocaje majore în comportamentul de achiziție al consumatorilor și a destabilizat întregul lanț valoric din industrie”

DAN VARDIE, președinte APIA

Privind retrospectiv, în primele șapte luni ale anului, piața autoturismelor noi a acumulat un volum de 80.615 unități, înregistrând o scădere de 15,3% comparativ cu aceeași perioadă din 2024.

Conform celor mai recente date analizate de APIA, pe baza informațiilor furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), acest recul vine pe fondul unei prime jumătăți de an marcată de incertitudini macroeconomice, modificări legislative și o tendință generală de amânare a achizițiilor majore în rândul populației.

Avans de 26,2% în luna iulie

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 51.9% în creștere cu +38.1%, urmat de Clasa C cu o cotă de 27.9%, în creștere cu +20.8% și Clasa B cu o cotă de 15.8%, în creștere cu +31.3% față de aceeași perioada a anului trecut.

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna iulie a acestui an, față de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de +15.5%, ajungând la o pondere de 39%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de -7.2%, ajungând la o pondere de 7%.

În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează, în luna iulie 2025, o creștere de +29%, ajungând la o pondere de 23.5% din totalul pieței de autoturisme. Este de menționat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 90% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 10% sunt motorizări pe motorină.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate – BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) dețin, în luna iulie a anului 2025, o cotă de piață de 54%, fiind cel mai important segment de pe piața românească, care depășește cu mult cota deținută împreună de motorizările pe benzină și motorină.

Dacia, lider incontestabil pe piața internă

Chiar și în aceste condiții, Dacia continuă să domine autoritar piața auto din România, atât în ceea ce privește volumele totale, cât și prezența în topul celor mai populare modele. În luna iulie, marca românească a vândut 5.106 de mașini, de aproape trei ori mai multe decât următoarea clasată, Toyota (1.757 unități).

Pe următoarele poziții în clasamentul mărcilor preferate de români s-au situat Skoda – 1.259 unități, Hyundai – 1.130 unități, Renault – 976 unități, Volkswagen – 961 unități, Ford – 724 unități, Suzuki – 560 unități, Mercedes-Benz – 517 unități și BMW – 401 unități. Restul mărcilor prezente pe piața locală au cumulat vânzări totale de 2.885 unități în iulie.

În întrecerea pe modele, topul este la fel de clar dominat de Dacia, care ocupă primele trei poziții cu toate modelele sale termice din portofoliu. Logan rămâne cel mai vândut model din România, cu 1.723 de unități înmatriculate în iulie, urmat fiind de Duster, care a bifat 1.473 de unități, și de Sandero, cu 1.116 unități. Remarcabil este faptul că producătorul de la Mioveni reușește să plaseze cinci modele în top 10, ceea ce confirmă fidelitatea consumatorilor locali pentru marca națională și raportul bun între preț, fiabilitate și costuri de întreținere.

În continuare, în top 10 mai apar Toyota Corolla – 711 unități, Skoda Octavia – 492 unități, Hyundai Tucson – 468 unități, Dacia Bigster – 413 unități, Dacia Jogger – 380 unități, Toyota Yaris Cross – 380 unități și Renault Clio – 351 unități.

Electrificarea în recul, dar nu în colaps

Deși vânzările de automobile electrice au înregistrat o scădere semnificativă, nu este vorba de o prăbușire ireversibilă, ci mai degrabă de o recalibrare a pieței.

Mulți analiști auto explică acest recul printr-un cumul de factori, cum ar fi finalizarea perioadelor de leasing operațional pentru flotele corporatiste, reconfigurarea programelor de subvenții guvernamentale și așteptarea noilor generații de vehicule cu emisii zero, care promit o autonomie mai mare la prețuri mai competitive.

În același timp, consumatorii rămân precauți în privința tranziției energetice, mai ales în condițiile unei infrastructuri de încărcare care se dezvoltă lent în afara marilor orașe.

Sursa: APIA

Articole similare

Competiţia „Cel mai 4×4” din România și-a desemnat câștigătorii ediției cu numărul 24

Darius Pana

Audi Activesphere Concept, un off-roader supertehnologizat, care se poate transforma într-un pick-up (cu video)

Mihai Morcovescu

Skoda prezintă noul SUV de clasă mică Kylaq. Pe ce piață va fi disponibil?

Mihai Morcovescu