AUTOpro
Test drive AUTO pro Exclusiv Test scurt

Test Drive AION V – Atenție! Congelator la bord!

AUTOpro a condus în premieră națională vârful de lance pe piața europeană al producătorului chinez GAC. AION V este un automobil care îmbină tehnologia EV pe care te aștepți să o găsești cu „ingrediente” neașteptate… gen congelator, de exemplu!

Dan Vardie, München, Germania

Cu ocazia Salonului IAA de la München am stat de vorbă cu câțiva dintre cei mai importanți executivi GAC – Guangzhou Automobile Company – unul din producătorii chinezi cu ambiții europene. Dar care a „ratat” primul val și anunță acum intrarea în forță cu cel puțin două produse pe care AUTOpro le-a testat în premieră chiar la München. Primul model care este lansat deja în Polonia – țară care a fost aleasă ca prima „poartă” de intrare pe continent – este AION V, un SUV compact care vine cu o ofertă destul de surprinzătoare. 

AION V - Test Drive IAA Munchen

Încă de la exterior remarci o linie modernă, un look care bucură ochiul. Este un design lucrat cu grijă de oameni talentați cum aveam – de altfel – să descopăr în interviul exclusiv cu Zhang Fan, Chief Designer GAC la nivel global. Zhang este original din China, dar a făcut școală și a trăit în Europa, având ocazia să înțeleagă și să stăpânească arta designului pe care a integrat-o în cultura sa chineză – puteți descoperi multe detalii în interviul pe care îl vom publica în scurt timp.

Zhang Fan în stânga, Dan Vardie în centru.

Calitatea este altă caracteristică pe care o remarci din prima, fără niciun efort. Se vede la exterior, dar și mai bine la interior. Materialele folosite sunt de cea mai bună calitate. Culorile, texturile și mirosurile sunt foarte bine armonizate pentru a crea un ambient premium în AION V. De altfel, Zhang are o abordare interesantă asupra premium-ului, care spune că nu trebuie să ai preț premium pentru a oferi dotări premium! Scaunele față sunt dotate nu doar cu ventilație, dar și cu masaj. Toate scaunele și bancheta spate se rabatează total, formând un pat confortabil. Și dacă vă gândiți că o mică bucătărie mai lipsește, aflați că vă înșelați! Pentru că sub cotieră avem un spațiu care funcționează de la -15 grade Celsius la +50 grade Celsius! Adică poate funcționa ca frigider, chiar și ca un congelator! Iar atunci când ai nevoie să încălzești ceva ai – iată – și un cuptor la îndemână! Temperatura este reglabilă din buton, nimic mai simplu!

Pentru cei care au tendințe claustrofobice, avem un tavan panoramic foarte mare, care îți oferă cerul noaptea deasupra capului – cum nici măcar acasă nu are nimeni. Ca să nu ai nici o grijă, încărcătorul wireless pentru telefon este chiar pe cotiera centrală (în „fața” congelatorului). Și are o capacitate de 50W, una din cele mai puternice din industrie pe care foarte puține telefoane mobile o pot absorbi.

Ca unul care am un asemenea telefon, vă pot confirma că încărcatul telefonului în AION V a fost spectaculos de rapid! Vorbim de câteva minute chiar și atunci când ai de încărcat fie și jumătate din capacitatea bateriei! Dacă vrei să vezi un film în mașină, monitorul central de 14,6” poate servi drept ecran, iar instalația audio cu un deep subwoofer de 45 Hz oferă cea mai bună experiență audio! 

Atunci când scaunele sunt în poziție normală pentru condus, am remarcat un spațiu excedentar pentru pasagerii din spate. Mulțumită unui ampatament de 2,775 m și a platformei EV, nu avem nici un fel de obstrucție la picioare pentru toți cei trei pasageri din spate. Mai mult, bancheta spate se poate rabata oferind și mai mult confort acestora la drumuri lungi – o altă surpriză foarte plăcută. 

Tot apropo de poziția de condus normală, ecranul central oferă o adevărată experiență IT, cu aproape toate comenzile digitale. Ai nevoie de puțin timp să înveți unde găsești fiecare buton virtual, dar odată familiarizat, lucrurile încep să meargă. Se adaugă și ecranul de 8,88” din AION V pentru instrumentarul de bord, unde găsești informațiile cele mai importante, viteză instantanee, rezervă baterie, etc.

Cu ocazia IAA, producătorul chinez a anunțat că AION V a obținut 5 stele la crash testele EuroNCAP. De altfel, GAC a pionierat noi airbag-uri în forma literei U despre care afirmă că ar fi ultima frontieră în domeniu!

AION V este o mașină pur electrică, care are o baterie LFP de 75,26 kWh. Autonomia WLTP este de 510 km, iar consumul anunțat de producător este de 16,7 kWh/ 100 km. Este un consum remarcabil pentru o mașină care o intuim la 2,2 tone! Producătorul nu ne-a pus la dispoziție masa oficială a mașinii, dar AUTOpro nu a fost contrazisă când am comunicat intuiția noastră.

În regim AC, bateria se încarcă la 11 kW, însă în regim DC Fast Charge poate absorbi până la 180 kW – o altă cifră redutabilă în industrie. Asta înseamnă – afirmă GAC – o încărcare de la 10% la 80% în doar 24 de minute! Sigur, cifrele exacte pentru toate performanțele verzi vor fi măsurate în mod independent odată cu testele ECOBEST Challenge, singurul program european independent certificat Bureau Veritas în acest domeniu.

AION V - Test Drive IAA Munchen

Am condus AION V fiind deja încântați de toate observațiile de mai sus. Încântarea a mers mai departe. Și asta pentru noul model chinez are un drive consistent, agreabil, lin, cu accelerații la dispoziție în funcție de nevoi – producătorul încă nu a anunțat accelerația 0 – 100km/h. Are un propulsor de 201 CP și un cuplu de 210 Nm care oferă o viteză maximă de 160 km/h. Cum testul nostru a inclus și porțiuni de autostradă fără limită de viteză, am ajuns foarte ușor la viteza maximă. Chiar și la această viteză, mașina și-a păstrat agilitatea și condusul de catifea. AION V are tracțiune față și oferă o experiență de condus specifică unui „crossover” urban, fără să clameze veleități de off-road. De altfel, garda la sol de 16,6 cm nici nu ar permite aventuri în natură cu adrenalină…

Chiar în timpul IAA, producătorul a anunțat prețul lui AION V, care va pleca de la 35.990 Euro. La o lungime de 4,6 metri, modelul V este un compact mai lung, care are mulți concurenți pe piață. Gazdele noastre nu s-au sfiit să accepte chiar BYD Atto 3 drept unul dintre aceștia. Modelul Atto 3 nu este încă în vânzare pe piața noastră, dar în Germania pleacă de la 31.990 Euro. Să recunoaștem un preț competitiv față de AION V. Însă gazdele noastre ne-au asigurat că pachetul „near-premium” de la bordul mașinii va cântări mult în decizia de cumpărare.

AION V - Specs

Pentru moment, noul model este lansat în Polonia (de aceea, toate modelele testate erau înregistrate în Polonia), Portugalia și, până la sfârșitul acestui an, Finlanda. Anul viitor urmează marile piețe – Norvegia, Franța, Germania, Olanda etc. România face parte din valul 3, care se întinde până în 2028 – după cum ne-a spus Thomas Schemera, SVP, Global Chief Operating Officer, în cadrul unui interviu în premieră și exclusivitate – care urmează a fi publicat în câteva zile. 

După primul nostru contact cu AION V am rămas cu o frumoasă senzație de model interesant, cu „găselnițe” speciale menite să îl separe de pluton. Un pluton care începe să fie din ce în ce mai plin de producători chinezi care au foarte multe de oferit – de multe ori, sensibil mai mult decât unii producători europeni…

Articole similare

Noul Opel Grandland 2022 – fără X în nume, dar cu multe noutăți

Florin Amariei

EXCLUSIV – Drive contact Geely Radar RD6 Pick-Up – Ceva nou pe Radar…

Dan Vardie

Interviu în exclusivitate cu Michael Shu, CEO BYD, episodul 2: „Suntem cel mai bun producător de mașini electrice, care produce și baterii”

Dan Vardie