AUTOpro
Test drive

PREMIERĂ – Test Drive noua Dacia Spring – Primăvara de la DACIA

PREMIERA Test Drive noua Dacia Spring 2024

Premiera mondială a noii DACIA Spring a avut loc în primăvara acestui an, la Salonul de la Geneva, iar acum AUTOpro a testat-o în premieră. Este noua Spring atât de capabilă încât să „înfrunte” noile taxe ale Comisiei Europene și să convingă consumatorii că merită să rămână cea mai bună ofertă EV a continentului? AUTOpro are toate răspunsurile…

Dan Vardie, Bordeaux , Franța

AUTOpro a zburat la Bordeaux pentru a testa noua DACIA Spring. Pentru autorul acestor rânduri, aflat deja la a doua mașină Spring – după ce a fost primul client de Spring din România – a fost un exercițiu nu doar important, ci și relevant. Să ne amintim, premiera din această primăvară de la Salonul de la Geneva a reprezentat una din cele mai importante noutăți ale expoziției, transformând DACIA – alături de premierele mondiale ale lui Duster și Sandrider – în vedeta celui mai important Salon al lumii! Faptul că între timp elvețienii au anulat ediția de anul viitor și chiar au desființat Fundația care organiza Salonul, este o discuție pe care noi am făcut-o aici la AUTOpro, dar nu diminuează meritele DACIA de vedetă nr. 1 de la ediția din acest an.

Fără să reluăm în detaliu toate marile noutăți ale noului Spring, să amintim că avem o schimbare majoră față de primele iterații. Exteriorul și interiorul este total diferit de ce aveam până acum, dar platforma electrică este identică. Adică avem aceleași motoare de 45 CP și 65 CP și aceeași baterie de 27,4 kWh (26,8 kWh net), care o duce la o autonomie WLTP de 225 km, exact cât are și modelul actual.

Testele independente ECOBEST Challenge realizate de juriul European AUTOBEST au relevat că în „real life, real traffic” Spring are o autonomie de 220 km, fiind cea mai apropiată de testul WLTP care – de regulă, din nou dovedit de ECOBEST Challenge, dar și de realitatea pe care o cunoaștem toti – este mai optimist, după principiul „viața bate filmul”! Mai mult, la peste 8 km / kWh de baterie (indicele EcoC2), Spring rămâne de 3 ani cea mai eficientă energetic mașină electrică a Europei! La noul Spring avem un nou „schimbător” de viteze care introduce în premieră modul „B”, ce permite recuperare mai bună a energiei și reduce sensibil viteza de rulare. Este un sistem care aduce Spring în apropierea conducerii fără frânare.

Am vorbit despre noul look al Spring, mult mai bine conturat pentru o mașină din acest segment, câștigând în consistența unui automobil mic, dar remarcabil. Acum, pentru variantele de 65 CP, avem și jante de 15” (care sunt în standard la versiunea Extreme), care îi dau o perspectivă vizuală cool.

Însă adevărata revoluție este la interior. Avem de-a face cu o transformare care nu mai are legătură cu trecutul. Dacă primele două iterații au venit de la un automobil din China al grupului Renault, acum designerii DACIA și-au făcut treaba folosind noul ADN de design pionierat la nivel de concept de Bigster și realizat practic pe Duster. Aeratoarele sunt inspirate direct de la Duster, iar cele două monitoare au și ele au același soft de la cel mai reprezentativ model DACIA – până în acest moment.

Plasticele folosite la bord, deși intră în categoria „plastice tari”, sunt de o calitate suficientă pentru a oferi o bună experiență vizuală și tactilă. Noul Spring demonstrează că plasticele tari neplăcute sunt de domeniul trecutului, tehnologiile actuale reușind să aducă dezirabilitate pentru ce era aproape nedorit în trecut. Folosirea unor materiale în culori bi-ton este o altă găselniță de design care ridică mult nivelul de calitate percepută la bordul lui Spring. În fine, simpaticul smart „you-clip” vine și pe Spring – devenit al doilea model după Duster – cu trei puncte care permit ancorarea diferitelor sisteme avute la dispoziție. Spațiile de depozitare la interior sunt foarte generoase, ajungând la 33 l – un adevărat record în segmentul A european. La care se adaugă alți 308 l de portbagaj normal, adică cu 4 ocupanți la bord. Versiunea cargo există și la noul Spring, cu o capacitate de 1.085 l și putând căra până la 382 kg. La fel ca la prima iterație cargo Spring, și acum avem doar locurile două din față. Este probabil una din cele mai eficiente soluții de transport marfă din gama „last mile delivery”! 

Indicatoarele de bord acum sunt evoluate digital, liniare, mai intuitive pentru a ști cum să conduci, pentru a economisi energie, ajungând la o autonomie mai mare. Iar testele din Franța ne-au arătat că putem realiza fără probleme consumuri mai mici decât cel anunțat de producător de 13,5 kWh/ 100 km. Concret, la o manieră de conducere alertă, pe un traseu combinat urban / drumuri naționale pe unde am rulat și cu 110 km/h, noi – adică echipa AUTOpro & Europa FM, reprezentată de Radu Constantinescu – am înregistrat un consum mediu de 12,1 kWh/ 100 km.

Consum mediu noua Dacia Spring 2024

Iar pe un alt traseu în care am rulat mai cumpătat, ne-am dus lejer la puțin peste 11 kWh / 100 km. Acestea sunt consumuri imposibile pentru majoritatea (dacă nu toate) EV-urilor de pe piețele europene. Secretul acestei eficiențe energetice este masa redusă a lui Spring. Chiar și pe versiunea Extreme avem o masă de 984 Kg, o cifră imbatabilă, de vreme ce numărăm cel puțin 200 – 250 kg mai puțin decât orice concurență posibilă! 

Ca și la Duster, avem noul sistem de navigație pe un ecran generos de 10”, preluat de la Here. Producătorul afirmă că este un sistem care ține cont de trafic, dar nu am reușit să înțelegem de unde ia aceste date – care sunt cam monopolul lui Google Maps. Și încă ceva: Renault lucrează cu Google și are instalat pe modelele sale direct Google Maps, care se „mișcă” nu doar cu talent, dar și mai repede decât orice Android Auto… Să nu meargă și pe Dacia? În practică Here nu este rău, încearcă să dea indicații la timp, inclusiv la ieșirea din giratoriu – un fel de piatră de încercare la sistemele de navigație. Însă are tendința de rula mai greu „programul” și poate crea confuzii în intersecțiile mai complicate. Concluzia: tot Android Auto este mai bun! Care acum poate fi instalat și rulat wireless pe noul Spring.

O altă schimbare remarcabilă – care nu se vede, dar se simte – este noua direcție asistată electric, care acum permite reglarea pe înălțime a volanului. Volanul este complet nou pe Spring și reprezintă o altă evoluție binevenită – cu un design mai modern și comenzi bine plasate la nivelul oricărui model contemporan. Producătorul ne-a spus că noua direcție a fost tunată pentru o mai bună precizie a manevrelor. Chiar dacă nu putem vorbi de un tuning al suspensiei, am descoperit o mai bună intrare și ieșire din curbe – aici noua direcție are ceva de spus. Apropo, nu doar precizia am remarcat-o la noua direcție, dar și un nivel de rafinament, senzația de „plin”, descoperind o direcție predictibilă, care urmează fidel dorințele celui care conduce.

Denivelările drumului sunt mai puțin resimțite în volan – prin comparație cu actuala generație. Vibrațiile transmise în caroserie au fost bine diminuate, iar izolația termică și acustică a înregistrat o creștere remarcabilă în raport cu primele doua iterații Spring. În fine, trebuie să remarcăm că noul Spring are o rază de bracare de 4,80 m, cea ce îi permite să întoarcă la 180 de grade pe drumuri înguste dintr-o singură manevră. 

Clientul noului Spring este beneficiarul introducerii noul sistem GSR2, care aduce în standard aproape toate sistemele ADAS. Așa se face că – de exemplu lane keeping, lane departure, recunoașterea semnelor de circulație și chiar și a semnelor de oboseală ale celui care conduce – sunt acum la bordul micuțului Spring, care are exact aceeași lungime, de 3,7 m. În timpul testelor din Franța chiar și subsemnatul a avut parte de mesajul în limba română „Avert oboseală. Ia o pauză.”, text însoțit de celebra iconiță cu o cafea – așa cum vedeți în poza alăturată.

Chiar dacă nu era cazul și probabil că senzorii au interpretat greșit comportamentul meu la volan, ideea că un automobil atât de mic și ieftin poate avea o asemenea dotare de siguranță activă este spectaculos. Pe de altă parte, toate aceste avertizări devin la un moment date neplăcute, creând un stres de multe ori la limita nevoii reale. De aceea, producătorul oferă butonul magic cu care se poate face selecția de sisteme ADAS care rămân funcționale și care vor fi decuplate – desigur, pe răspunderea celui de la volan.

Apoi la repornirea mașinii, prin simpla apăsare a acestui buton – poziționat pe consola centrală, sub ecranul digital – mașina este pusă în modul tău personal ADAS. Este o soluție legală, cel puțin pentru moment.  

O altă plăcere – vinovată, recunoaștem – a fost să facem o cafea la „botul” lui Spring. Sistemul V2L permite folosirea bateriei mașinii pentru a alimenta o cafetieră, un grill electric sau orice alt consumator electric de care am putea avea nevoie la o ieșire la iarbă verde.

Pentru că da, Spring are și genomul „outdoor”, pe care îl are orice model din gamă. Este cool și poate că pare simplu să ai acest sistem. Doar că până acum, sunt destul de puține EV-uri cu o asemenea posibilitate. În fine, nu uităm nici de „frunk” de sub capotă.

Apariția noului Spring este mai mult decât binevenită în contextul anunțării de suprataxe pentru mașinile electrice fabricate în China. În cazul lui Spring valoarea supra taxei este de 20,8% (care se adaugă actualei taxe de 10%, inclusă deja în preț). Acum, micuța DACIA electrică este de nerecunoscut față de actuala generație, mult mai capabilă, mai rafinată, mai cool. Are numeroase argumente pentru o eventuală creștere de preț datorată noilor taxe.

Producătorul a anunțat prețurile noului Spring încă de la începutul lui aprilie. Astfel, versiunea de bază, Essential 45, are un preț listă de 16.900 Euro. Cu Porgramul Rabla Plus ajunge la 11.800 Euro. Versiunea de top Extreme 65 – pe care am condus-o în testele noastre din Bordeaux – are prețul de 19.900 Euro, iar cu Rabla Plus ajunge la 14.800 Euro – toate prețurile de mai sus conțin TVA.

Dotari noua Dacia Spring Extreme

În acest moment noul Spring poate fi configurat pe site-ul oficial dacia.ro și veți regăsi prețurile de mai sus. Însă este de așteptat să apară schimbări. Până în acest moment, producătorul nu ne-a oferit un punct de vedere oficial asupra acestui subiect. Însă un lucru va rămâne sigur: noul Spring va rămâne cea mai bună ofertă EV de pe piață!

Articole similare

Noua Dacia Sandero – o evoluție de lăudat

Dan Vardie

Test drive Opel Grandland – Schimbarea la față

Filip Sîrbu

Drive Test Land Rover Defender: Chiar și icon-urile pot fi revoluționate

Dan Vardie