AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv Autonomous Connected Interviuri

„Noi numim mașinile noastre Robocar, fiindcă sunt complet diferite!” – Interviu cu Xia (Joe) Yiping, CEO JIDU Auto și Frank Wu, VP, Head of Design JIDU

Ji Yue 07

JIDU Auto este un joint-venture format din Baidu, care deține majoritatea acțiunilor, și Geely, marele grup auto despre care nu credem că mai trebuie aduse informații la ora actuală. Despre Baidu, în schimb, ar fi corect să facem mențiunea că este un gigant tech pe care îl putem numi un „Google de China” fără a fi deloc departe de adevăr. Dan Vardie, în calitate de Fondator și Președinte AUTOBEST, a fost prezent la Salonul Auto din Beijing unde a avut ocazia de a discuta cu Xia (Joe) Yiping, CEO al companiei JIDU, precum și cu Frank Wu, VP, Head of Design JIDU de la care am aflat de ce modelele Ji Yue sunt numite Robocar.

Interviu de Dan Vardie, Beijing, China

Dan Vardie si Xia (Joe) Yiping in Beijing, China discuta despre Robocar

Xia (Joe) Yiping – JIDU Auto este o companie tech care a luat naștere prin investițiile făcute de Baidu și Geely. JIDU Auto adoptă mare parte din tehnologiile Baidu, de la recunoașterea vocală, cu modele lingvistice de tipul Chat GPT și până la tehnologii de conducere autonomă. Noi am trecut de nivelul L2, suntem de fapt la L4. Dezvoltăm această tehnologie și suntem aproape de implementare. Va fi lansată în curând și imediat va putea fi folosită. Mașinile noastre sunt complet diferite de ceea ce știți, de aceea noi le numim Robocar. Chiar dacă la exterior nu arată cu mult diferite, înăuntru se observă marile deosebiri.

JiYue 01 (6)

De la arhitectura electronică, deci ca hardware, și până la software, cu integrarea AI, totul este diferit în Robocar. Esența mașinii este total diferită și astfel experiența este total diferită. Mașina așa cum o cunoaștem nu s-a schimbat major de mai bine de 100 de ani. Doar că acum, cu apariția AI și cu integrarea acesteia putem transforma mașina dintr-un simplu mijloc de transport într-o experiență complet diferită. Credem că în următorii 5 ani industria auto se va schimba major. Și nu vorbim despre trecerea de la combustia internă la EV, fiindcă acolo este vorba doar despre schimbarea sursei de energie, de putere. Dar cu AI este altceva. Vorbim despre un „game changer”, despre industria auto în era 3.0.

Cu modelul Ji Yue 01 am reușit deja să parcurgem în mod complet autonom, un Robocar, un traseu de circa o oră prin Beijing, pe o rută complet aleatoare aleasă de un membru media. Și nu vorbim despre o mașină cu un software custom, ci cu cel de serie, pe care îl va primi orice client. Și este valabil și în Shanghai, Huangzhou, Guangzhou și Shenzhen. Deci funcționează în 5 mari orașe, dar de luna viitoare (n.n. din mai) ne vom extinde în 100 de orașe. Peste alte trei luni ne vom extinde în 300 de orașe, iar până la sfârșit de an vom avea o versiune de software care va permite rularea autonomă la nivel național în China, oriunde.

De ce numim mașinile noastre Robocar? Pentru că noi nu am luat o mașină convențională și am vrut să o transformăm. Nu, noi am dezvoltat de la zero și nu doar cu gândul de a reinventa mașinile, ci cu gândul la viitorul roboticii. Și aici mă refer tocmai la autonomie la modul general. Deci nu doar la mașini, la Robocar, care vor trebui să circule alături de oameni, ci la roboți care vor locui împreună cu oamenii. Mă refer la mașinării care vor trebui să se „poarte” natural.

Tocmai de aceea limbajul nostru AI din robocar este mai natural, pentru ca utilizatorul să nu fie nevoit să-și amintească anumite comenzi, ci să poarte discuții naturale. Și asta vrem să facem, să-i dăm posibilitatea utilizatorului să poarte discuții naturale cu mașina. Nu trebuie să rețină comenzi, ci doar să vorbească natural. Datorită acestui fapt noi avem în China o varietate foarte largă de clienți, de toate vârstele, cu utilizatori și de 75 de ani!

Baidu este singura companie care are în China robotaxiuri complet autonome, cu autonomie de nivel 4 – L4. Sunt peste 1.000 de astfel de vehicule autonome – Robocar, care operează deja în China, deci nu sunt mașini de demonstrație. Iar Ji Yue folosește întocmai această tehnologie pentru condus autonom de la Baidu. Dar conform reglementărilor din China, Ji Yue nu își poate numi mașinile autonome de nivel L3, ci doar de L2. Dar capabilitățile mașinilor Ji Yue sunt deja de nivel L3, însă este doar o chestiune de reglementare, de autorizare. De exemplu, în China la acest moment nu pot fi autorizate vehicule autonome de nivel L4 decât punctul, pentru fiecare caz în parte. Nu se pot emite autorizații pentru un producător, pentru un model.

Ji Yue este singura companie din China care folosește, la fel ca Tesla, sisteme bazate pe video pentru deplasarea autonomă, fără senzori Lidar.

Dan Vardie – Un robocar, de fapt un robotaxi Baidu are volan, pedale, poate fi condus de oameni?

Xia (Joe) Yiping – Un robocar Baidu, un robotaxi Baidu este fără șofer. De fapt, dacă mergeți în Wuhan puteți instala o aplicație și puteți solicita un robotaxi Baidu, care va veni fără șofer. Este cumva ca la Waymo, în San Francisco, doar că flota Baidu este mult mai vastă, cu peste 500 de vehicule.

Dan Vardie – Am înțeles că un robocar Ji Yue se bazează doar pe camere video și alți senzori, nu și pe sisteme Lidar. Cât de sigură este această abordare? Cum va reacționa mașina în modul autonom când afară plouă, când este noapte, când este vizibilitate scăzută, în esență?

Xia (Joe) Yiping – De ce folosim camere? Pentru că aceste camere ne oferă mai multe informații decât senzorii Lidar. Să vă dau un exemplu: dacă aș folosi un Lidar să scanez această cameră, aș afla câți oameni sunt în cameră. Dar nu aș ști cine ești, ce culoare are tricoul tău. Dar cu camera aș afla mult mai multe informații. Aș vedea culoarea părului tău, aș ști chiar și dacă zâmbești sau nu. Așadar, imaginea conține mult mai multă informație decât ceea ce poate genera un Lidar.

Cum „vede” un robocar Ji Yue lumea din jurul său cu ajutorul camerelor și sistemelor de detecție.

Sistemul bazat pe camere dintr-un robocar Ji Yue este întocmai ca ochiul uman. Așadar are aceleași limitări ca ochiul uman. Deci va fi limitat la cât de departe „vede” și la cât de întuneric este. Dacă vorbim despre scenarii în care este foarte întuneric, atunci sistemul nostru de conducere autonomă va ruga șoferul să intervină. Dar dacă este întuneric complet atunci și șoferul va avea probleme…

Dan Vardie – Care este proporția, care este mixul între cât folosește mașina Robocar informațiile de la camerele video și pe cele de la cartografiere, de la hărți? Aveți un mare avantaj că puteți folosi cartografierea făcută deja de Baidu…

Xia (Joe) Yiping – Deci, deși Tesla spune că folosește un sistem bazat pe camere, de fapt folosește și hărțile pe care le-a creat. Dar în China cartografierea este reglementată, așa că atunci când Tesla a vrut să activeze FSD (Full Self Driving) care folosește și hărțile, a trebuit să apeleze la Baidu. Așa că toată lumea are nevoie de hărți, pentru ca mașina să înțeleagă mai bine structura drumului, deci și noi facem asta. Doar că la început foloseam hărți de tip HD, care consumă resurse imense, iar acum am trecut la ceea ce numim „No HD map”, care este mult mai apropiat de ceea ce face și Tesla.

Dan Vardie – Ați menționat că veți exporta și către Abu Dhabi. Care este strategia acolo, cum va funcționa rularea autonomă acolo, unde nu există aceste hărți?

Xia (Joe) Yiping – Vom folosi tot datele furnizate de Baidu, fiindcă Baidu este o companie cu prezență internațională. Puteți descărca Baidu oriunde și folosi hărțile la nivel internațional.

La întrebarea dacă brandul Ji Yue urmează să ajungă și pe alte piețe, în afara Chinei, Xia (Joe) Yiping a recunoscut că pentru asta este nevoie ca mașinile să respecte toate reglementările din țările respective. Inițial, modelele Ji Yue de tip Robocar ar putea fi exportate spre Orientul Mijlociu, dar nu sunt excluse piețele din Europa și, de ce nu, dacă vor fi acceptați, chiar și în SUA.

Întrebat despre numărul de angajați, Xia (Joe) Yiping a răspuns că pe 2 martie 2021, când compania a fost înființată, era doar trei angajați, iar acum, la puțin peste 3 ani distanță, sunt peste 5.000 de angajați în total.

Frank Wu, VP, Head of Design JIDU Auto – În cadrul departamentului de design al brandului Ji Yue, ne punem întrebarea: cum trebuie să adaptăm designul în noua era AI? Cum simplificăm designul, cum abordăm limbajul „less is more” – mai puțin este mai mult? Așa am ajuns la „design driven by technology” și așa am schimbat paradigma în ceea ce privește designul unei mașini. Deci noi vorbim despre tehnologie când ne referim la desing.

Frank Wu, VP, HEad of Design JIDU Auto
Frank Wu, VP, Head of Design JIDU Auto

Știți care e problema cu concept car-urile? Că sunt doar niște concepte, o expresie artistică ce nu se va manifesta și în mașina de serie. Iar noi asta vrem să schimbăm: să luăm acea viziune a unui concept car și să o transformăm în realitate.

Astfel, designul interior are la bază Inteligența Artificială. Folosind limbajul natural în conversația, în interacțiunea cu mașina, poți elimina straturi de plastic, poți elimina butoane, rotițe, leviere… Deci putem simplifica totul creând mai degrabă un „spațiu inteligent”, ceva mai degrabă ca livingul inteligent de acasă. Asta ne dorim și în mașină, în Robocar.

Și mai avem partea emoțională, cu un AI care învață continuu, care evoluează în așa fel încât să servească utilizatorul cât mai corect, cât mai natural.

Articole similare

Volkswagen a publicat noi imagini cu viitorul Transporter T7. Debutul este programat în 2025 (VIDEO)

Mihai Morcovescu

Porsche a dezvăluit noul Macan electric: până la 639 CP și 613 km de autonomie (VIDEO)

Mihai Morcovescu

Fisker Ronin va oferi 1.000 CP și o autonomie de 900 km. Debutul a fost fixat pentru 2025

Mihai Morcovescu