Mașinile conectate la internet și așa-numitele SDV – Software Defined Vehicle, nu mai reprezintă ceva senzațional. Nicidecum! Mai nou, orice mașină, din orice segment, face parte din cloud, dintr-un ecosistem digital în care primejdiile sunt reale și în care siguranța trebuie asigurată în mod prioritar. Frédéric Vincent ne-a explicat cât este de importantă securitatea cibernetică în cele mai noi modele ale Grupului Renault.
Interviu de Darius Pană, Paris, Franța
Frédéric Vincent s-a alăturat Grupului Renault în 2016 ca Chief Information Officer, pentru ca din 2017 să fie desemnat Președinte al subsidiarei Renault Digital, de atunci fiind responsabil și de tot ce a însemnat transformarea digitală a grupului francez. În 2021 acesta a devenit și membru al Consiliului de Administrație, pentru ca din 2023 să primească funcția de Chief Digital & Information Officer, prin care își exercită și roluri în echipa de conducere.
Am avut ocazia de a sta de vorbă cu Frédéric Vincent cu ocazia Salonului Auto de la Paris 2024 și am aflat o sumedenie de lucruri interesante, pe care le puteți descoperi mai departe.
Așa cum ne-a explicat de la bun început, Frédéric Vincent nu nu se ocupă cu dezvoltarea sistemelor software și hardware de in-car infotainment, aceste atribuții cad în sarcina diviziei de inginerie. În schimb, Frédéric Vincent are o responsabilitate uriașă, având în vedere că el coordonează tot ce înseamnă servicii cloud și infrastructură IT ale întregului Grup Renault. Asta înseamnă tot ce ține de fabrici, de birouri și inclusiv de conectivitatea mașinilor, adică de serviciile bazate pe cloud pe care acestea le accesează.
„Toate mașinile noastre sunt de acum conectate, iar asta reprezintă cea mai mare provocare în fața unor potențiale atacuri cibernetice. În fiecare zi respingem atacuri cibernetice! Prin faptul că avem mașinile conectate în cloud putem avea fel de fel de funcții accesibile de la distanță, precum pornirea, oprirea sau programarea încărcărilor sau a instalației de climatizare, dar asta aduce cu sine și un mare pericol, cel reprezentat de atacurile cibernetice. Iar utilizatorii nu au idee cât de mult ne străduim să le ținem mașinile sigure, să le apărăm constant și eficient în fața unor astfel de atacuri de la distanță. Dar utilizatorii nici măcar nu trebuie să știe că noi ne facem treaba în spate, ei trebuie să se bucure de mașinile lor și de toate funcțiile extraordinare pe care acestea le pot oferi tocmai grație conectivității avansate.”, a deschis discuțiile Frédéric Vincent.
Sarcina de a proteja mașinile în fața unor atacuri cibernetice este esențială pentru Grupul Renault, cu atât mai mult acum, când avem conectate tot mai multe funcții ale automobilului. Nu este vorba doar despre sistemul de infotainment, cel de climatizare sau de alte echipamente de confort, este despre tot ce ține de sistemele avansate de asistență. Iar asta înseamnă că trebuie să asiguri un nivel de securitate fără precedent pentru conexiunea mașinii cu tot ce semnifică cloud-ul.
„Pentru a avea control deplin și a putea proteja mașina de la distanță, avem o dublură, o copie digitală să o numim, a fiecărei mașini conectate în cloud. Astfel, noi vedem mașina ca pe o componentă a rețelei și putem interveni de la distanță atunci când observăm un comportament neobișnuit, atunci când există riscul unui atac cibernetic. Dar noi nu reinventăm roata, cum s-ar spune, pentru că avem tot mai multe dispozitive parte din IoT (Internet of Things) care necesită și ele un grad ridicat de securitate. Așadar, nu doar mașinile noastre trebuie protejate în fața atacurilor cibernetice, ci tot ce înseamnă conexiune la internet, tot ce este parte din cloud.”, a precizat Frédéric Vincent.
„Faptul că tot mai multe dintre mașinile noastre se bazează pe tot mai multe dintre serviciile Google Automotive aș spune că ne aduce un grad de securitate mai ridicat și nu unul mai precar. Gândiți-vă ce s-ar întâmpla dacă v-ar fi spart contul de Gmail, de exemplu, ce ar însemna asta pentru Google. Așa că gigantul american are unele dintre cele mai performante sisteme de protecție, de securitate cibernetică, iar noi în Grupul Renault beneficiem de astfel de servicii, precum și de expertiza specialiștilor Google. Deci a avea un astfel de partener ne aduce mai multă siguranță, fiindcă nu este vorba doar despre sistemul de infotainment. Grupul Renault dezvoltă SDV-uri (Software Defined Vehicle), iar Google ne este partener și aici, așa că avem parteneri dintre cei mai buni, cei mai bine pregătiți.”, ne-a explicat Frédéric Vincent.
„Mașinile noastre sunt din ce în ce mai inteligente, mai dependente de cloud. Imaginați-vă că nu ați avea conexiune la internet pe telefon… Acesta și-ar pierde astfel mult din capacitate, nu ar mai fi atât de smart, nu ai mai avea acces la atât de multe funcții. La fel este și cu ceea ce numim noi SDV. Fără a fi integrat în ecosistem, conectat la cloud, vehiculul tot va putea merge, vei putea conduce mașina, dar multe dintre cele mai avansate funcții s-ar pierde. De aceea este foarte important să avem un ecosistem foarte bine pus la punct, unul în care mașina este tratată ca un endpoint din rețea protejat prin cele mai avansate soluții.”
L-am întrebat pe Frédéric Vincent dacă mașinile sunt din ce în ce mai scumpe și din cauză că acestea sunt mereu conectate în cloud. Acesta a confirmat că a menține vehiculele securizate și actualizate din punct de vedere software înseamnă evident și costuri, care se pot întinde pe mulți ani de la momentul achiziției. Clientul plătește o dată, atunci când primește mașina, dar apoi este nevoie ca aceasta să fie protejată în cloud și va primi update-uri de software și firmware timp de mulți ani. Toate acestea înseamnă cheltuieli suplimentare pentru producătorul auto și astfel prețurile mașinilor trebuie să includă și aceste cheltuieli.
„Electrificarea introduce mai multă tehnologie în interiorul mașinilor. Nu este vorba neapărat despre dorința clienților, ci datorită bateriilor, printre altele, avem nevoie de mult mai multă tehnologie la bord. De exemplu, de acum avem posibilitatea de a furniza curent electric de la mașină către casă, prin sistemele V2L (Vehicle-To-Load). Așa că este nevoie să poți controla de la distanță etapele când dorești ca mașina să se încarce de la casă, dar și când aceasta să furnizeze energie electrică din baterii către locuință.”
În ceea ce privește sistemele de infotainment, Frédéric Vincent consideră că este mai potrivit să le folosești pe cele ale mașinii, decât să utilizezi smartphone-ul. „Sistemul de infotainment integrează atât aplicații precum Google Maps, cât și funcții ale mașinii. Toate sunt interconectate, așa că ai parte de informații dedicate”.
Am fost curioși să aflăm care este următorul pas pentru mașinile conectate, ce vor avea acestea din ce în ce mai des la bord. Frédéric Vincent ne-a spus că „Integrarea Inteligenței Artificiale în vehicule reprezintă viitorul. Aducem tot mai multă tehnologie în interiorul mașinilor, dar utilizatorii nu știu să o folosească. Astfel, vei putea folosi un limbaj natural în interacțiunea cu mașina și nu doar comenzi vocale specifice. Dar AI-ul are nevoie de o putere mare de procesare, din această cauză va fi necesar să avem mașina conectată la internet, spre a folosi atât resursele hardware ale mașinii, cât mai ales pe cele disponibile în cloud, așa-numitul cloud computing.”