S-a stins unul din cei mai mari top executivi pe care planeta auto i-a avut. Louis Schweitzer a fost omul care, prin viziunea sa, a schimbat nu doar destinul grupului Renault, dar și pe al altor mărci, începând cu DACIA…
Vă rog să-i permiteți celui care semnează acest rânduri să înceapă printr-o abordare emoțională. Abordare cred îndreptățită având în vedere relația absolut privilegiată pe care am avut-o cu „prietenul meu Louis”- statut care mi l-a acordat spunându-mi „dragul meu prieten Dan”! Este o prietenie care s-a construit în mai multe decade și este ușor de documentat. Primele interviuri cu Louis au fost în anii `90, înainte de privatizarea DACIA. De altfel, prima mea interacțiune pe această temă cu Louis a fost în 1999 când știam de discuțiile purtate cu DACIA, dar încă nu era deloc clar dacă va deveni realitate. Așa că am discutat cu Louis și l-am invitat la SIAB 1999, în care eram implicat la acea vreme în calitate de Director General din partea APIA. Spre uimirea mea, acesta mi-a spus: „Dan, indiferent de rezultatul negocierilor, îți promit că voi veni în România cu ocazia salonului auto!” Din fericire, negocierile au evoluat cu succes și privatizarea DACIA a avut loc exact la timpul prevăzut.
Ca autor al celor două cărți de istorie a mărcii DACIA, am avut privilegiul de face două interviuri în epoci diferite. La prima carte în care era vorba despre primii 10 ani de la preluarea de către Renault, Louis mi-a povestit despre viziunea sa despre o mașină low cost dedicată celor peste 80% din cumpărători care au nevoie de un mijloc de transport decent la preț, dar fiabil, care să ofere esențialul. Marca DACIA a fost exact ce avea nevoie pentru această viziune. Al doilea interviu pentru volumul doi a avut loc mult mai recent, în epoca Luca de Meo și Denis Le Vot, când Louis nu mai avea nici un rol în companie. Cei care au citit aceste cărți își vor aminti că Louis a trebuit să folosească întreaga sa putere de CEO a grupului Renault pentru a impune decizia de achiziție a constructorului român. În comitetul de management de atunci, doar Patrick Le Quément, Directorul de design, a votat în favoarea proiectului, cei mai mulți fiind împotrivă – inclusiv Carlos Ghosn! – sau abținându-se.
Ultimul interviu exclusiv l-am avut în luna mai a lui 2025 și a fost despre situația Nissan și despre șansele de a reuși să iasă din criză. Louis a fost prezent la Gala AUTOBEST 2023, la Rotterdam, Olanda unde a fost primit în AUTOBEST Hall of Fame, Oscarul suprem al tuturor Hall of Fame-urilor din lumea auto.
Doar 4 nume legendare fac parte din această galerie unică la nivel mondial: Wolfgang Porsche, regretatul Ratan Tata, Jean Todt și Louis Schweitzer. De altfel, la primirea lui Louis în Hall of Fame, Jean Todt i-a adresat un bun venit alături de el… Dacă veți urmări acest moment unic în istoria AUTOBEST și a lui Louis – așa cum o spune chiar el, veți înțelege de ce îndrăznesc să am o abordare emoțională.
Louis are o biografie absolut impresionantă pe care o aveți bine sintetizată în speech-ul meu de la primirea sa în AUTOBEST Hall of Fame. A fost un om provenind dintr-o familie de laureați ai premiului Nobel, scriitori celebri și personalități din multe domenii. A avut o carieră în serviciul public care și astăzi este considerată un etalon în domeniu. Când a venit la Renault, grupul francez era într-o situație nu prea fericită, fiind mai degrabă un brand francez decât unul European. Louis este cel care transformat grupul francez, internaționalizându-l la nivel de player european și mondial. În anul în care a cumpărat DACIA pentru 50 mil $ – așa cum îmi spunea chiar el – a cumpărat și Samsung auto din Korea și a luat 43% din Nissan, care era atunci în mari probleme financiare. Louis este cel care a fondat alianța Renault-Nissan și tot el l-a trimis pe Carlos Ghosn să restructureze Nissan. În fine, Louis este cel care l-a numit pe Ghosn în funcția de CEO Renault, după ce el s-a retras.
După retragerea definitivă de la Renault, Louis s-a dedicat multor cauze nobile – mai puțin legate de automobil, dar a rămas un observator fin al industriei auto care adesea era citat de presă – așa cum am făcut-o și noi aici în AUTOpro și AUTOBEST.
Însă dincolo de orice abordare emoțională, geniul unuia din cei mai vizionari oameni pe care i-a avut lumea auto, nu are cum să nu fie evident. Louis a făcut din DACIA, un brand care era în pragul extincției la momentul achiziției, o marcă precum IKEA din lumea mobilei. Louis a fost cel care a pornit procesul, Carlos Ghosn și urmașii lui au păstrat momentul, dar nu au dorit să o dezvolte, iar Luca și Denis au descătușat potențialul uriaș al mărcii. Dacă acum 15 – 16 ani nu era aproape nimeni care să creadă în DACIA, astăzi DACIA Sandero este cel mai bine vândut automobil al Europei! Cine și-ar fi putut închipui că viziunea lui Louis va ajunge atât de departe într-un timp – totuși – atât de scurt! „Nici măcar eu!” după cum îmi spunea chiar Louis, recunoscând cu modestie că el nu ar fi realizat o evoluție mai impresionantă pentru DACIA, recunoscând meritele lui Denis și Luca!
Sigur că evoluția de la Nissan după retragerea sa din toate funcțiile s-a deteriorat și au condus la arestarea lui Ghosn. Louis a fost destul de critic la adresa fostului său protejat, indicând erori de management și abordare greșită a multor direcții pe care fostul CEO Nissan le-a făcut în timp… Astăzi alianța nu mai există „de facto” și reprezintă doar o colaborare pe ici pe colo pe unde se poate… De acest aspect – dispariția alianței – Louis a fost foarte trist. Așa cum mi-a spus, „oamenii fac diferența!”, un adevăr uriaș care poate să ridice sau să îngroape un brand, o companie, iată, o alianță! Iar într-un alt context mi-a spus (a declarat-o ulterior și public) că: „un alt văr îndepărtat al meu, Bob Lutz, a spus că mai bine aruncam pe fundul oceanului miliardele pe care le-am dat pe Nissan….”
La începutul acestui an i-am împărtășit previziunea mea potrivit căreia, în următorii 3 – 5 ani, pachetul de control va fi achiziționat de Geely! Louis m-a privit curios și mi-a spus: „Cred că perspectiva de care vorbești are șanse să devină realitate!” De altfel, în ultimele luni, schimbările de management, dar și întărirea colaborării cu Geely pe mai multe continente pare să confirme evoluția despre care vorbim… Spre deosebire de alți mari lideri din lumea auto pe care am avut șansa să îi cunosc personal, Louis avea modestia omului valoros care ascultă și alte păreri care poate nu corespund cu ale lui. Avea capacitatea de a înțelege lucruri care erau „altfel” decât le vedea el. Era atât de modestm încât era gata să învețe ceva nou indiferent de unde venea. Personal, am avut un moment incredibil cu Louis. La Gala de la Rotterdam, după ce am ținut speech-ul tradițional în calitate de Fondator și Chairman AUTOBEST, Louis m-a felicitat pentru ideile revoluționare pe care le-am lansat de pe scenă și m-a întrebat dacă pot să îi dau speech-ul meu! Toți cei de la masa noastră – Bertrand Blaise, Chief Communication Officer la Stellantins (pe atunci, acum în aceeași funcție la Total Energies), Arnaud Belloni, Global Chief Marketing Officer la Renault, Xavier Martinet, Chief Sales and Marketing la Dacia (astăzi CEO la Hyundai Europa) și Andy Palmer, fost CEO la Aston Martin – au rămas șocați să vadă cum Louis a luat manuscriptul meu, mi-a mulțumit, l-a împăturit și l-a pus în buzunar! A fost unul din cele mai frumoase complimente profesionale din viața mea de peste 3 decenii de media auto!
Unul din cele mai mari regrete este că nu am reușit să îl readuc pe Louis în România. Corespondența noastră din ultimii doi ani dovedește că își dorea la fel de mult ca mine să revină în țara noastră unde îl așteptau numeroși oameni din DACIA care au fost în 1999 alături de Louis când a cumpărat DACIA. Chiar dacă nu mai este printre noi, moștenirea sa – sper – va dăinui. Sper că DACIA va continua să evolueze pe drumul incredibil deschis de Louis și continuat spectaculos de Denis. Astăzi DACIA este cel mai de succes brand auto al Europei și – de altfel – singurul ce are o margine operațională de aproape 15% (este o cifră care nu a fost confirmată, dar nici respinsă de oficialii grupului). Desigur, o cifră realizată în contextul apartenenței la grupul francez. O cifră care a bătut și performanța Tesla în momentele de glorie când realiza recorduri de vânzări pe mai multe continente (sigur, acum nu mai este cazul…)
Louis va rămâne omul care a lansat ideea primului automobil modern de 5000 Euro! Chiar dacă, în final, Logan nu a costat atât de puțin, a fost un succes instantaneu care a pus bazele marilor campioni Sandero și Duster. Louis va rămâne omul care a imaginat un automobil pentru cei mai mulți care nu au resurse pentru mașini scumpe și sofisticate. Este primul din lume care a avut curajul să spună că aceștia reprezintă 80% din cei care au nevoie de mobilitate și care acum 15 – 20 de ani nu-și putea permite decât mașini la mâna a doua. DACIA a devenit prima mașină nouă pentru mulți dintre aceștia și nu a dezamăgit – așa cum Louis a previzionat.
Noi, românii, avem multe motive de mulțumire la adresa lui Louis. Așa cum au și alte nații europene sau de pe alte continente. Viziunea lui Louis, indiferent despre ce marcă a fost vorba, a fost una articulată, care a deschis orizonturi nebănuite cu evoluții – de multe ori – spectaculoase. Louis a pus bazele tuturor acestor dezvoltări. Unele au ajuns referințe istorice, altele mai puțin…. Dar de ultimele, nu mai este răspunzător Louis!





