AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv Comment Industrie

IAA Mobility 2025: Cei mai mari suporteri ai producătorilor chinezi sunt cei germani!

Salonul IAA Mobility 2025 de la Munchen ne-a adus multe revelații pe care puțini le-ar fi bănuit. De la faptul că numărul de producători chinezi a fost mai mare decât cel al europenilor și până la susținerea „oficială” a mărcilor din China, merită analizate și înțelese.

Fiind invitat oficial de XPENG să particip la conferința de presă de la IAA Mobility, am avut un scaun rezervat chiar în primul rând al standului – destul de mic, de altfel. Spre surprinderea mea, la doar câteva scaune de mine, pe același rând, am descoperit-o pe dna Hildegrad Mueller, Președinta VDA – organizația industriei germane de mobilitate, omoloaga APIA de la noi, ambele fac parte din OICA. Dna Mueller a participat activ, aplaudând speech-urile executivilor XPENG și chiar s-a pozat alături de aceștia în fața presei acreditate la IAA Mobility. A fost – cât se poate de clar – o susținere „oficială” a lui XPENG.

IAA Mobility

Uimit fiind de această acțiune fără precedent în Germania, am stat de vorbă cu un fost Președinte VDA dacă un asemenea gest ar fi fost posibil în perioada mandatului acestei persoane. Răspunsul a venit imediat, clar și răspicat: „Nici măcar în vis nu aș fi conceput așa ceva. Dar vremurile s-au schimbat…” ! Este probabil cea mai importantă idee care a dominat salonul IAA Mobility 2025!

XPENG este compania care a vândut acum 2 ani o platformă EV către marca VW – noi am fost primii din lume care am descoperit asta, spre surprinderea celor de la XPENG… La vremea respectivă, a fost un șoc pentru simplul motiv că platforma proprie VW – MEB – era mereu lăudată de nemți. Chiar înainte de acest anunț, VW semnase cu Ford o cooperare pentru EV-uri folosind exact platforma MEB! Vă las pe cei care citiți să comentați cam ce au spus americanii după ce au văzut că până și VW a „trecut” la platforma XPENG… Între timp, au trecut 2 ani și cooperarea s-a extins, nemții începând să investească bani serioși în XPENG! Poate că aici se află o parte din explicația prezenței dnei Muller la conferința de presă XPENG…

Constructorii europeni au fost aproape discreți la IAA Mobility – aici îi excludem pe cei din Germania, pentru că erau pe propriul teritoriu. Din toate cele 14 mărci Stellantis, a fost doar Opel, iar din grupul Renault doar marca Renault, dar nu în parcul expozițional, ci în „bazarul” din centrul orașului. Și da, DACIA nu a participat! Noi am întrebat de ce? Dar nimeni nu a putut oferi vreun răspuns… În schimb, aproape toți player-i chinezi de marcă au fost prezenți, fie în IAA Mobility, fie în centrul orașului, fie „deturnând” presa de la IAA Mobility la Hub-ul propriu – vezi NIO.

Cea mai spectaculoasă conferință de presă a ținut-o Stella Li, Executive VP la BYD, probabil cel mai important top executive din industria auto la nivel mondial!

BYD

Un număr incredibil de participanți au umplut uriașa sală de conferințe pentru Stella, în condițiile în care BYD nici măcar nu a avut modele spectaculoase în premieră mondială, nici anunțuri majore. De exemplu, a fost confirmat că în fabrica din Ungaria se va produce Dolphin Surf și Atto2, dar cei care urmăresc AUTOpro au citit știrea acum câteva luni, când Stella a făcut anunțul în premieră către Juriul AUTOBEST. Însă succesul lui Stella a fost colosal, toată lumea rămânând impresionată de prestația noului star al industriei. BYD nu a avut stand în parcul expozițional, ci doar în oraș. 

Dacă ne uităm la premierele mondiale de la IAA Mobility, trebuie să remarcăm abundența celor de la BMW, Mercedes și grupul VW – chiar dacă EV-urile mici de la nemți pe mărcile VW, SEAT și Skoda vor fi produse în Spania și nu în Germania (costurile își spun cuvântul…) și se vând abia anul viitor, în cel mai bun caz.

Premiera lui Renault Clio reprezintă cea mai „clasică” apariție din Salon

Cu un look atletic, interesant, care pleacă de la formele fluide, senzuale care au caracterizat designul Renault până acum, motorizările noului Clio sunt electrificate, dar fără o versiune EV – Fabrice Cambolive, CEO al mărcii, ne-a răspuns sec că nu este cazul – și nici plug-in hybrid – același executiv ne-a explicat că nu face sens… În contradicție cu Cambolive vine chiar Stella Li, care a declarat pentru AUTOpro că modelul Atto 2 fabricat în Ungaria va veni și cu noul DM-i, denumirea comercială a tehnologiei „extended ranger” (adesea clasificata ca plug-in hybrid).

Dacă este să fim obiectivi, cele mai spectaculoase premiere la IAA Mobility au venit de la XPENG, care a impresionat cu noul P7+, dar și cu noul robot IRON (care seamănă leit cu Optimus de la Tesla…), viitoarea mașină autonomă L4 care va fi lansată anul viitor în China și cu noua mașină zburătoare care va începe operarea comercială – tot în China – anul viitor, când legislația va intra în vigoare (inutil de spus că în Europa nu avem încă legislație nici pentru autonomous driving și nici pentru mașini zburătoare).

Wang Tan, creatorul mașinii zburătoare XPENG declara în exclusivitate pentru AUTOpro că au deja 5.000 de comenzi, iar compania este deja cel mai mare operator de robotaxi aerian din Asia și vrea să devină nr. 1 mondial în 2026! Despre toate acestea, dar și despre alți producători cu mașini interesante, puteți citi pe site-ul nostru unde deja am publicat o serie de articole venite direct și exclusiv de la IAA Mobility. Altele urmează… 

Discutabil, cea mai importantă premieră este noua generație de baterii CATL. Shenxing Pro are două versiuni cu cele mai spectaculoase cifre din industrie. Fie că vorbim de autonomie, timp de încărcare sau protecție la incendiu, noua baterie CATL de generație NP3.0 este de-a dreptul spectaculoasă! Inclusiv cel mai spectaculos interviu este cel cu Robin Zeng, fondatorul CATL, care a stat de vorbă cu AUTOpro în exclusivitate mondială!

Am participat și la inaugurarea oficială alături de Cancelarul Mertz, dar și de Prim ministrul landului Bavaria sau Primarul orașului Munchen. Au fost prezenți foarte mulți oameni din industrie, actuali sau … foști. Ce este de spus dincolo de mesajele / săgețile politice, este susținerea politică fără echivoc pentru industria auto. Iar această susținere nu mai este doar în interiorul Germaniei, ci direct la Comisia Europeană! Cancelarul s-a angajat să o convingă la Ursula von der Layen, să revizuiască momentul 2035 – chiar dacă avem două legi votate în Parlamentul European care stipulează clar ce ar trebui să se întâmple atunci… O asemenea aliniere, din păcate, la noi nu există… Probabil că nu avem încă politicienii care să aibă cum să înțeleagă cât de importantă este lumea mobilității moderne, sustenabile și abordabile! 

În timpul inaugurării oficiale, dna Mueller a anunțat reînnoirea contractului pentru încă trei ediții pentru salonul IAA Mobility la Munchen – erau zvonuri prin presa germană că s-ar întoarce înapoi la Frankfurt… Adică până în 2031 vom avea parte de același concept IAA Mobility, care presupune un salon în interiorul Messe – centru expozițional din Munchen – și un alt salon la exterior în centru orașului. Teoria organizatorilor este că la Messe merg profesioniștii, iar în centru oamenii obișnuiți! Însă cei mai mulți ziariști prezenți aici – inclusiv cei germani – au „protestat”, găsind formula o eroare din multe puncte de vedere. De la faptul că se poate avea totul în interiorul Messe, care este atât de mare încât poți să construiești chiar și un „oraș” dacă se dorește, continuând cu faptul că de la Messe până în oraș faci o jumătate de oră cu mașina (adică vorbim de poluare? nu acum…) și până la faptul că în centrul orașului totul arăta ca un bazar cu mașini ! Iar în ziua inaugurală ploua cu găleata, așa că imaginea era și mai dezolantă! Este de precizat, că această formulă – existentă de 3 ediții – nu a fost preluată de nici un alt Salon auto internațional.

Ca să încheiem pe un ton pozitiv, spre meritul VDA, organizatorul IAA Mobility, la această ediție am avut o participare mai numeroasă și mai interesantă. Realitatea de azi a industriei a fost mai vizibilă decât la alte ediții iar numărul de premiere a fost sensibil mai mare decât la oricare dintre edițiile precedente de la Munchen. Ca sa nu mai spunem că prin dispariția Salonului de la Geneva, în anii impari, IAA Mobility este cel mai redutabil Salon Auto al Europei!

Articole similare

Toyota a publicat prima imagine oficială cu noua generație 4Runner

Mihai Morcovescu

Lucid Gravity, noul SUV electric premium, a fost lansat în Europa

Mihai Morcovescu

Peugeot va renunța la versiunile de performanță PSE pentru a se concentra pe electrificare

Mihai Morcovescu