Într-un interviu acordat în exclusivitate revistei AUTO Pro, Wang Tan, co-fondator și designer șef XPENG, a detaliat planurile pentru vehiculul zburător „Land Aircraft Carrier”, încastrate coerent în filosofia de design a companiei.
Interviu de Dan Vardie, Munchen, Germania
La IAA Mobility München 2025, standul XPENG a atras atenția nu doar prin SUV-urile și berlina sportivă Next P7, ci mai ales prin ambiția companiei de a transforma mobilitatea urbană și aeriană. „Este prima mașină zburătoare produsă în serie din lume. Va fi disponibilă în China anul viitor și avem deja 5.000 de comenzi. Nu este doar un prototip sau demonstrație”, explică Wang Tan, subliniind că XPENG nu urmărește doar inovația tehnologică, ci și realizarea comercială a proiectului.
Vehiculul modular, care poate circula pe șosea și decola atunci când traficul se aglomerează, îmbină propulsia electrică cu tehnologia aeriană, punând siguranța pe primul loc. „Avem șase elice și două ventilatoare tip ‘duck’. Chiar dacă pierzi puterea unei elice, vehiculul rămâne stabil în aer. Sistemul de control în zbor are trei niveluri, iar conexiunile de joasă tensiune sunt redundante pentru a asigura certificarea necesară. Toată această redundanță este gândită să respecte cerințele stricte ale industriei aeriene”, detaliază Wang Tan.
Vehiculul poate transporta două persoane – fie pilot și pasager, fie doi pasageri în modul autonom. „Este sigur, foarte sigur. Eu l-am pilotat și este stabil și silențios. Comparativ cu un elicopter, acest vehicul electric este mult mai liniștit și mai ușor de pilotat. Pentru a învăța să-l pilotezi ai nevoie doar de trei până la cinci minute, deși este necesară licența de pilot ușor sportiv”, explică designerul șef, evidențiind experiența sa personală de pilot de elicopter.
Wang Tan subliniază că noua mașină zburătoare nu este gândită doar pentru transportul direct de la punctul A la punctul B, ci și pentru experiențe recreative și turism: „Strategia noastră nu este să facem transport de la punctul A la punctul B ca o mașină normală, ci să oferim o experiență complet diferită, pentru turism și demonstrații. În China există o economie la joasă altitudine, iar guvernul încurajează acest tip de mobilitate. Totul se face legal – avem zone de zbor autorizate, ‘flying camps’, unde vehiculul poate fi folosit, iar GPS-ul împiedică decolarea în afara acestor zone.”
Designul mașinii zburătoare reflectă filozofia de inovație XPENG. „Am vrut să distingem designul vehiculului zburător de cel al automobilelor obișnuite. Am folosit limbajul formelor care nu poate fi aplicat într-un design clasic. Vehiculul are un aer inspirat de roverele lunare, cu suprafețe curate și funcționale, dar cu senzație futuristă”, spune Wang Tan. Această filozofie se regăsește și în berlina sportivă Next P7, proiectată pentru tineri și pentru cei care împărtășesc mentalitatea XPENG: orientați spre inovație și pregătiți să fie pionieri. „Brandul nostru se adresează celor care iubesc inovația și pot fi pionieri. Aceasta este filosofia noastră – Totemul nostru. Am încercat să aducem o nouă filozofie de design, care să se distingă de modelele existente pe piață”, explică designerul.
Tehnologia din spatele vehiculului zburător integrează multiple sisteme redundante: „Dacă o elice sau un sistem de propulsie se oprește, celelalte pot menține zborul stabil. De asemenea, pentru controlul în zbor avem trei sisteme diferite, iar toate componentele sunt proiectate să respecte certificările aeriene. Aceasta este viziunea noastră pentru mobilitatea viitorului – combinația între inovație, siguranță și experiență.”
Wang Tan vorbește și despre viziunea internațională a XPENG: „Primul pas este demonstrația în Dubai, în octombrie, iar treptat vom extinde și pe alte piețe. Echipa noastră va avea până în 2026 aproximativ 400 de oameni, internaționali, nu doar chinezi, americani sau japonezi. Vrem cei mai buni designeri, pasionați, care să contribuie la o experiență unitară și spectaculoasă.”
În ceea ce privește prețul și modul de vânzare, Wang Tan precizează: „Intenția noastră este ca clienții să achiziționeze un combo – ‘land aircraft carrier’ cu vehiculul electric integrat. În China, prețul este de aproximativ 300.000 de dolari, iar investiția R&D a fost de 2 milioane USD. În prezent suntem pioneri în Asia pe nișa mașinilor zburătoare. Avem o echipă bine structurată și am obținut finanțări B1 și B2 pentru dezvoltarea internațională. Strategia noastră este clară și vizionară: nu ne concentrăm doar pe transportul convențional, ci pe mobilitate aeriană, cu vehicule sigure, inovatoare și integrate în ecosistemul XPENG”.„Acesta este doar primul pas. Vom continua să dezvoltăm vehicule zburătoare, să integrăm tehnologia și să oferim experiențe unice. Aceasta este viziunea noastră pentru viitorul mobilității!”, concluzionează Wang Tan.