Așteptarea a luat sfârșit. După nenumărate randări și zvonuri, urmate de câteva „scurgeri de informații din interior”, noul BMW Seria 4 a fost dezvăluit oficial. Și, la cum arată noul coupe de clasă medie a constructorului bavarez, am spune că a meritat așteptarea.
Pentru cei care încă nu au aflat, BMW a decis să delimiteze modele coupe și cabrio de berlinele din care au fost derivate, folosind cifre pare pentru denumirea acestora. Astfel, după modelul Seriei 6, noul Seria 3 Coupe devine Seria 4, iar viitoarea Serie 1 coupe va fi botezată Seria 2.
Pentru început, noua Serie 4 va fi disponibilă în trei versiuni de motorizare, două pe benzină – 428i și 435i, plus dieselul 420d. Ambele versiuni pe benzină pot fi echipate cu sistemul de tracțiune integrală xDrive, iar în ceea ce privește transmisiile, se poate opta atât pentru o cutie de viteze manuală cu șase trepte, cât și pentru excelenta automată Steptronic cu opt rapoarte.
Asemenea Seriei 3, 428i va fi propulsat de un turbo de 2,0 litri cu patru cilindri în linie, capabil de 245 CP între 5.000 și 6.500 rpm, la care se adaugă un cuplu maxim de 350 Nm, constant pe o plajă de turație cuprinsă între 1.250 și 4.800 rpm. Remarcabil prin compactitate și masa redusă, acest propulsor reușește un timp de 5,9 secunde pentru accelerația 0-100 km/h, cerând la schimb în jur de 6,6 l/100 km și eliberând în atmosferă doar 147 g CO2 pe fiecare kilometru parcurs. Asemenea fratelui mai mare 435i, 428i poate atinge o viteză maximă de 250 km/h, unde intervine limitatorul electronic.
Pentru moment, vârful de gamă va fi reprezentat de 335i, materializat printr-un șase-în-linie de 3,0 litri, care livrează 306 CP și 400 Nm (disponibil între 1.200 și 5.000 rpm). Acesta promite o accelerație de la 0 la 100 km/h în 5,4 secunde (ce poate scădea până la 4,9 secunde dacă se optează pentru un xDrive) și poate realiza un consum mediu de 7,3 l/100 km și un nivel al emisiil de carbon de 169 g/km – valori impresionante raportate la performanțele mașinii.
Însă cel mai eficient propulsor rămâne dieselul de 2,0 litri de pe 420d – capabil de 184 CP și 380 Nm (disponibil între 1.750 și 2.750 rpm) – care bifează sprintul de la 0 la 100 km/h în 7,5 secunde și îți continuă avântul până la 240 km/h, mulțumindu-se în schimb cu doar 4,7 litri de motorină la fiecare 100 de kilometri parcurși. De asemenea, nici emisiile de carbon nu au fost neglijate, 420d reușind să genereze doar 124 g CO2/km, devenind astfel unul dintre cele mai ecologice dieseluri din segment.
Designul exterior își arată clar originile derivate din berlina de clasă medie a bavarezilor, dar reușește să desăvârșească mult mai clar senzația de sportivitate și dinamism pronunțat, chiar și când seducătorul coupe stă pe loc. Însă cifrele sunt cele care demonstrează cât de diferită este noua Serie 4 de o Serie 3 obișnuită, acesta câștigând 26 mm în lungime, dar scăzând cu 16 mm în înălțime, pentru a desăvârși proporțiile unui coupe autentic. Însă cea mai mare diferență o face lungimea ampatamentului, care a câștigat 50 mm peste cel al berlinei, scurând astfel consolele și oferind un interior mai spațios, care compensează linia descendentă a plafonului, cu trimiteri clare către măreața Serie 6.
BMW va oferi trei variante de echipare pentru Seria 4 Coupe -Luxury, Sport și M Sport. Asemenea Seriei 3, linia Luxury se focalizează pe dotările generale și pe o tendință ușor opulentă, în timp ce Sport și M Sport au fost concepute pentru a oferi o experiență concentrată pe un condus dinamic, orientare confirmată și de exteriorul mai agresiv. Pentru toate modele sunt disponibile jante de 18” și 19”, iar gama M Sport va oferi o suspensie mai fermă și un sistem de frânare mai serios, pentru a face întreaga experiență de condus mai incitantă. În mare, habitaclul nu diferă prea mult de cel al Seriei 3, încorporând același amalgam de gadgeturi și sisteme menite să-ți facă viața mai ușoară. Și mai frumoasă, desigur.
Noua Serie 4 va ajunge în showroom-uri la sfârșitul verii, urmând ca spre sfârșitul anului să fie anunțate noi opțiuni de motorizare – printre care și monstruosul diesel 435d, ce va catapulta Coupe-ul german până la 100/h în mai puțin de cinci secunde. Iar dacă acesta este nivelul la care a ajuns un diesel, undeva la orizont, nu foarte departe, se deslușește un M3 zdrobitor. Care merită așteptat cu răbdare.
Text: Alin Ionescu
Foto: BMW