AUTOpro
Test drive Test scurt

Ford Mondeo – Personalitate distinctă

Modelul aflat în topul gamei europene a lui Ford s-a relansat cu un design și mai reușit decât în trecut, dublat de calități rutiere pe măsură, dar și de o pleiadă de sisteme de siguranță și confort ce-l recomandă ca un concurent de temut în segmentul său.  

Text: Dan Scarlat

FordMondeo-5Door_11

Modelul de clasă medie Mondeo a debutat ca un succes pentru Ford. Prezentat la începutul anilor ‘90 ca înlocuitor al lui Sierra, acesta a câștigat rapid titlul ”European Car of the Year” pentru 1994. Mondeo vine de la latinul ”mundus” care înseamnă ”lume”, sugerând ideea unui automobil global. Totuși, în istoria recentă a lui Ford, acest lucru a fost valabil doar pentru prima generație și, recent, această a patra, un model aproape identic (Fusion) existând la vânzare și în Statele Unite ale Americii. De fapt, chiar a fost prezentat în SUA și nu anul acesta, ci tocmai în 2012, la Salonul Auto de la Detroit. Noul Mondeo a ajuns așadar cu întârziere în Europa, dar este acest lucru în măsură să-i afecteze în vreun fel cariera? Vom vedea pe parcursul acestui prim test, realizat în Spania.

FordMondeo-5Door_14

Design reușit

Este greu să nu-ți placă modul în care s-a metamorfozat designul Ford în ultimul timp. Stilul ”Kinetic”, plin de imaginație și „culoare” a ajuns la maturitate, căpătând o personalitate greu de confundat sau de ignorat. Recent, acest lucru s-a văzut la restilizările lui Fiesta și Focus. Iar noul se poziționează pe drept în vârful gamei, cu atitudinea sa trufașă, superioară. Și o lovitură de maestru: la partea frontală veți recunoaște liniile noului Mustang, chiar dacă într-o notă ceva mai lipsită de agresivitate, căci vorbim totuși de un automobil mult mai familial. În spate, berlina duce mai departe moștenirea genetică a ascendentului său, cu capacul portbagajului profilat deasupra stopurilor ce par rupte dintr-un triunghi, un detaliu uneori controversat, dar încă original. Break-ul este mai conservator, dar chiar și această versiune de caroserie arată foarte bine. Fără îndoială, designul, care reprezintă unul dintre cele mai importante argumente în achiziția unui automobil, este o reușită în cazul lui Mondeo.

 

Habitaclu conservator

FordMondeo-5Door_29

La interior, noul Mondeo se prezintă cu linii ceva mai reținute. Tactil, se simte o creștere în calitate. Vizual însă, vechiul model părea mai avangardist la momentul apariției sale, în 2007. Atmosfera este rafinată, doar plasticul mat de pe consola centrală, părând că nu-și găsește neapărat locul în habitaclul altfel destul de pretențios. Șoferul are la dispoziție nenumărate comenzi și informații, dar fără a se simți asaltat de acestea. Ne-a plăcut organizarea tabloului de bord cu vitezometrul central și grafica modernă a indicatoarelor.

FordMondeo-5Door_44

Din punct de vedere al spațiului, modelul pare în continuare imbatabil. Nimic nu poate fi reproșat aici, fie că vorbim de confortul oferit unui număr de cinci pasageri adulți sau de spațiul pentru bagaje, care urcă la modelul hatchback echipat cu kit de pană la 550 de litri. Apoi, berlina este oferită exclusiv cu hayon (nu există un ”sedan” clasic), ceea ce face ca accesul la portbagaj să fie excelent. Ford a studiat cu atenție și forma anatomică a scaunelor, care s-au dovedit foarte odihnitoare pe parcursul testelor noastre – este adevărat nu exagerat de lungi. În orice caz, ne e greu să credem că un viitor test mai aprofundat în România ne va schimba părerea – interiorul noului Mondeo e un loc relaxant, în care ne-am vedea parcurgând multe sute de kilometri fără probleme. Compromisul ce trebuie făcut este atenția la manevrarea în spații înguste, deoarece lungima caroseriei se apropie de 4,9 m.

 FordMondeo-5Door_46

Motorizări moderne

Cu ocazia acestui test oficialii ne-au pus la dispoziție un break echipat cu motorul de 1,5 litri și 150 CP produs la Craiova, dar și o berlină propulsată de dieselul 2.0 TDCi de 180 CP. În primul caz am descoperit un MAS elastic, cu un cuplu maxim de 240 Nm disponibil încă de la 1500 rpm și o putere maximă de 160 CP – cifre foarte interesante la această cilindree. Motorul se simte plăcut și poate imprima un comportament destul de dinamic automobilului, însă zgomotul său ne-a însoțit în permanență la turații superioare, ceea ce nu e de dorit neapărat la un break familial. Dieselul, pe de altă parte, s-a dovedit ceva mai silențios, chiar și în zona roșie a turometrului, este adevărat mult mai coborâtă decât la un motor pe benzină. Cum frumoasele drumuri virajate din Malaga ne-au îndrumat la un stil de șofat mai puțin atent la consumul de combustibil, nu am reținut cifrele referitoare la acesta de pe computerul de bord, fiind neconcludente în cazul nostru. Ford însă promite un consum combinat de 5,8 l/100 km pentru benzina de 1,5 litri și 4,4 l/100 km pentru dieselul de 180 CP. Vom recomanda așadar pentru Mondeo o motorizare diesel, dar abia așteptăm să testăm mai amănunțit un Focus cu noul motor pe benzină de 1,5 litri, căci în acest caz combinația pare mult mai fericită.

FordMondeo_Wagon_19

Ținuta de drum este foarte sigură, în special în cazul berlinei care are un comportament foarte închegat, ce nu se dă în lături nici de la un tratament mai agresiv – nu că am încuraja asta în cazul unui automobil de categoria lui Mondeo. Break-ul cere ceva mai multă atenție la schimbarea bruscă a maselor pe viraje, probabil din cauza suspensiei spate setate diferit, pentru a suporta sarcini superioare.

Echipamente pe toate gusturile

Mondeo propune o pleiadă de sisteme de siguranță utilizatorilor săi, care culminează cu centuri de siguranță spate cu airbag integrat, cu rolul de a mări suprafața de presiune în cazul unui impact, limitând efectele negative asupra celui protejat. Apoi, există faruri adaptive, asistare la parcarea laterală și frontală, avertizare la părăsirea benzii de circulație cu posibilitatea intevenției asupra direcție și câte altele. Remarcăm și sistemul de infotainment ”Sync 2”, care include acum nenumărate funcții suplimentare, dar mai ales este mai ușor de folosit ca în trecut.

FordMondeo-5Door_05

Articole similare

Test drive Nissan X-Trail e-Power – Locomotiva niponă

Filip Sîrbu

Test drive Citroen Ami – Ami sau a nu mi

Filip Sîrbu

Drive test Dacia Duster 2 facelift – pe calea digitalizării

Florin Amariei

Leave a Comment