AUTOpro
Generale

Trimestrul I 2014 – pozitiv chiar și fără volumele din Programului “Rabla”

Pe ansamblul pieţei livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), înregistrează în Trimestrul I din 2014 o creștere de 21,7% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. În interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 19,1%. Este pentru prima dată din 2009 până acum când în Trim. I se înregistrează o creștere față de anul precedent și cea mai mare creștere pe această perioadă din 2007 până în prezent (a mai existat doar în 2008, dar numai de 17%).

Si pe plan european se remarcă o evoluție pozitivă, principalele țări europene înregistrând creșteri destul de importante (Franța 3,3%, Germania 5,6%, Italia 6%, Spania 11,8%, UK 13,7%).

In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (84% din volumulul total înregistrat pe Trim. I din 2014).

Pe de altă parte, un aspect ce merită semnalat, este faptul că înmatricularile de autoturisme rulate au scăzut cu 11,6% față de trim. I 2013. Cu toate acestea, volumul lor (46.800 unități în T1 2014) rămâne ridicat comparativ cu cu cel al autoturismelor noi (cca. 3,5 ori mai mare), deși în scădere față de situația din Trim. I 2013 (când au fost 4,7 rulate la unul nou).

Analiza sectorială

I. Producţia naţională.

Trimestrul I 2014 consemnează un volum total al producției de 107.575 de autovehicule, cu 0,1% mai puține decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 89.352 unități (83%) sunt produse de către Dacia, 18.221 (18,9%) de către Ford si 2 de către Roman Brașov. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (35.156 unități), urmată de Dacia Logan (30.007 unități), Ford B-MAX (18.221 unități), Dacia Sandero (13.856 unități) și Dacia Logan MCV (10.333 unități).

II. Exportul.

Au fost exportate în luna martie 2014 un număr de 36.741 unități (similar cu martie 2013), ceea ce face ca după trei luni din 2014 să consemnăm un volum total de 98.034 unităţi exportate, adică o creștere de 9,3% față de perioada similară din 2013.

Cel mai exportat model în luna martie 2014 a fost Dacia Duster (13.219 unităţi), urmat de Dacia Logan (10.618 unități) și Ford B-MAX (6.015 unităţi), top-ul fiind același și în ceea ce privește analiza pe ansamblul Trim. I (Duster 31.994 unităţi, Logan 26.174 unități și B-MAX 18.176 unităţi.

III. Vânzările.

Cu un volum total de 8.021 unități vândute în luna martie, consemnăm față de luna februarie o creștere de 31%, ceea ce face ca după trei luni din 2014 să se înregistreze o creștere față de aceeași perioadă din 2013 de 21,7%, situație datorată în special autoturismelor, care au înregistrat +19,1% (+29% cele autohtone și +15,6% cele din import).

La autoturisme, top-ul pe mărci după două luni din 2014 este condus de către Dacia, cu 4.723 unităţi vândute (30,8% din total), urmată de Volkswagen (1.533 unități / 10%), Skoda (1.522 unităţi / 9,9%), Ford (1.150 unităţi / 7,5%), Renault (787 unităţi / 5,1%) și Opel (642 unităţi / 4,2%).

Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna martie (dar și după trei luni din 2014), urmat de Sandero, Skoda Octavia, Dacia Duster (locul 3 după trei luni), și Volkswagen Golf.

Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că după trei luni din 2014, majoritatea segmentelor înregistrează creșteri, importante chiar la clasele de volum (B +32%, C 26% și SUV 5,5%), scăderi consemnându-se pe segementele cu volume reduse, precum Executive – 2,2% și Monovolum – 25% și Sport – 34%. In funcţie de tipul de combustibil, creșterea vânzărilor de autoturisme cu motoare diesel se consolidează, ponderea acestora ajungând după 3 luni din 2014 la 61% (față de 59% cât era în T1 2013), 8 mărci și respectiv 8 modele din primele 10 având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie.

Concluzie

Cu datele înregistrate în Trim. I 2014, consemnăm un al treilea trimestru consecutiv de creștere față de perioada similară a anului anterior, ceea ce la o primă analiză, arată o consolidare a evoluției pozitive remarcată în primele 2 luni din 2014. Dar, deși sunt sunt practic 9 luni de creștere continuă comparativ cu lunile similare din anul anterior, trebuie avut totuși în vedere faptul că în T3 si T4 din 2013 am avut efectul pozitiv al Programului “Rabla”, iar pe de altă parte, că în Trim. I din 2013 vânzările au avut de suferit de așteptarea indusă în piață de demararea târzie a Programului “Rabla” (produsă abia în Iunie). Totuși, este o situație cu care nu ne-am mai întâlnit în ultimii 5 ani și ea merită consemnată ca atare, mai ales că, odată cu demararea Programului “Rabla” ce a avut loc în aprilie, este de așteptat ca și volumele să crească semnificativ în următoarele 3 luni, dacă avem în vedere interesul destul de mare manifestat la startul Programului (pentru a facilita celor interesați în contactarea „producătorilor validați”, aceștia sunt grupați pe site-ul APIA în secțiunea dedicată Programului, în funcție de marca cu care s-au înscris).

Articole similare

Alfredo Altavilla, șeful FCA EMEA, a părăsit grupul italian

Filip Sîrbu

Ford Otosan a demarat producția modelelor Transit Courier și Tourneo Courier la Craiova

Mihai Morcovescu

Renault Twingo a împlinit 30 de ani. Conceptul care va prefigura noua generație va fi desenat de fanii mărcii

Mihai Morcovescu