AUTOpro
Generale Industrie Stiri

APIA critică felul în care a fost gestionată dezbaterea publică pentru Rabla 2025

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) își exprimă profunda nemulțumire față de modul în care a fost gestionată dezbaterea publică pentru programul Rabla 2025.

Reprezentanții asociației spun că valoarea ecotichetului pentru vehiculele electrice ar fi trebuit să fie mai mare.

APIA consideră că ecotichetul pentru vehicule electrice ar fi trebuit să fie mai mare

APIA
Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor Auto

„Deși procesul de consultare trebuia să fie un mecanism real de integrare a expertizei industriei în politica publică, în realitate, acesta s-a dovedit a fi doar un exercițiu formal, fără consecințe practice. În ciuda numeroaselor observații transmise în scris, a documentelor tehnice fundamentate și a discuțiilor purtate în cadrul consultării oficiale, niciuna dintre propunerile de fond nu a fost preluată”, se arată în comunicatul transmis de APIA.

De asemenea, oficialii APIA au avut și o întâlnire directă cu doamna Ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, în cadrul căreia a prezentat argumente detaliate și soluții concrete, inclusiv necesitatea majorării ecotichetului pentru vehiculele electrice la 27.500 de lei.

„Ministerul a ales să păstreze nivelul ecotichetului pentru vehicule electrice la 18.500 de lei. Pe hârtie, asta ar însemna că, din cele 120 de milioane de lei alocate, s-ar putea finanța un număr mai mare de mașini. În realitate însă, experiența ultimului an este clară: cererea a fost slabă, bugetul a rămas neconsumat, iar electromobilitatea a stagnat”, notează APIA.

Un program „de formă” care riscă să eșueze din nou

Ministerul Mediului a ales să păstreze nivelul ecotichetului pentru vehicule electrice la 18.500 de lei. APIA spune că, pe hârtie, asta ar însemna că, dintre cele 120 de milioane de lei alocate, s-ar putea finanța un număr mai mare de mașini. În realitate însă, experiența ultimului an este clară: cererea a fost slabă, bugetul a rămas neconsumat, iar electromobilitatea a stagnat.

APIA atrage atenția că menținerea aceluiași nivel de sprijin va conduce, inevitabil, la același rezultat – bani blocați în conturi, în loc de mașini electrice noi pe șosele. De aici apare întrebarea legitimă: se dorește un program de succes sau doar bifarea unui exercițiu birocratic?

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a publicat noul Ghid de finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, dedicat persoanelor fizice

Propunerea APIA – o soluție realistă pentru redresare

Industria auto a venit cu o propunere clară și fundamentată, și anume majorarea ecotichetului la 27.500 lei pentru vehicule electrice și pe hidrogen.

De asemenea, APIA a propus repartizarea a 70% din buget (140 milioane de lei) pentru automobile electrice și plug-in hibride, iar restul de 60 milioane lei pentru celelalte tehnologii.

Suntem conștienți că nici în acest scenariu nu s-ar fi consumat integral bugetul. Însă, diferența majoră este că, printr-un sprijin mai puternic, penetrarea pieței ar fi fost net superioară, iar electromobilitatea ar fi primit șansa de a intra pe o traiectorie de creștere”, mai precizează APIA în comunicatul oficial.

De asemenea, reprezentanții asociației au cerut ca programul Rabla să fie predictibil pe termen mediu și lung. Doar printr-un calendar clar și stabil consumatorii și companiile își pot planifica investițiile, iar industria își poate adapta strategiile.

Ministerul a fost de acord, în principiu, că predictibilitatea este esențială și a promis discuții viitoare dedicate acestui subiect. Totuși, dacă aceste promisiuni nu se vor transforma în măsuri concrete, încrederea industriei în dialogul cu autoritățile va fi grav afectată.

„România are nevoie de un program RABLA care să fie un instrument real de transformare, nu o schemă care repetă greșelile trecutului. APIA cere un program eficient, echilibrat și curajos, care să pună electromobilitatea acolo unde îi este locul: în centrul politicilor de mediu și de transport ale României”, conchide APIA.

Articole similare

Jaguar F-Type la încălzire

administrator_autopromag

Chinezii de la Zeekr au dezvoltat o baterie care se poate încărca până la 80% în doar zece minute (VIDEO)

Mihai Morcovescu

Tungsram revine pe piața sistemelor de iluminat auto din România

Dan Damian