Ford Ranger PHEV și-a făcut debutul în țara noastră la mijloc de 2025, iar noi am avut ocazia de a testa acest pick-up care are succes chiar înainte de a ajunge efectiv la clienți. Ce înseamnă asta și cum s-a prezentat Ranger Plug-In Hybrid în primele teste organizate în țara noastră, puteți afla din rândurile următoare.
Foto: Dragoș Savu
Electrificarea completă a modelelor Ford continuă, chiar dacă ultimele informații sugerează că procesul ar putea fi ușor încetinit, din cauza răspunsului pieței. Nu este doar situația brandului american, mai toate mărcile europene încep să-și reconsidere planurile de a renunța complet la sistemele de propulsie cu ardere internă. Asta nu înseamnă totuși că nu vom vedea în continuare noi și noi lansări de EV-uri sau, așa cum este cazul de față, introducerea elementului EV și doar parțial în schemă.
Așadar, în cazul Ranger, vedem mai întâi un sistem de propulsie de tip Plug-In Hybrid, înainte de a se trece și în acest segment pe un model 100% electric. Când va veni acesta, nu avem informații, așa că deocamdată îl putem analiza în detaliu pe Ford Ranger PHEV.
Ca să înțelegem cât de important este Ranger în portofoliul Ford din Europa, este nevoie să scoatem în față câteva cifre. Cota de piața pe Bătrânul Continent a fost de nu mai puțin de 43,6% pentru Ranger în segmentul pick-up, deci practic aproape unul din două pick-up-uri cumpărate anul trecut a fost de la Ford. Pentru țara noastră avem date pentru întreg segmentul Ford Pro, adică cel al vehiculelor comerciale (Ranger, Courier, Connect, Transit, Custom Van și Tourneo), unde Ford este lider cu o cotă de piață de 20,05%, procent valabil pentru perioada ianuarie – septembrie 2025.
În astfel de condiții, înțelegem cât este de important este Ranger în gama Ford, iar introducerea unei noi versiuni trebuie să convingă de la bun început. Conform oficialilor Ford România, Ranger PHEV este un succes chiar înainte de fi făcute primele livrări către clienți. De când au fost deschise comenzile pentru Ford Ranger PHEV, aproape jumătate din acestea, dintre toate opțiunile disponibile, au fost pentru noua variantă cu propulsie parțial electrică. Alegerea clienților de Ranger PHEV poate fi pusă pe seama unei poziționări de preț foarte inspirate. Practic, cu aceleași capacități de sarcină utilă și tractare (1000 / 3500 kg), cu 281 CP și cuplu de 697 Nm, Ranger PHEV este clar mai puternic decât varianta 3.0L V6 Diesel (240 CP / 600 Nm), care însă este mai scump cu puțin peste 1.000 Euro fără TVA.
În plus față de oricare alt Ranger, cel PHEV introduce un mare avantaj în ecuație, cel al posibilității de a alimenta cu curent electric diferite echipamente direct din bateria cu capacitatea de 11,8 kWh. De exemplu, pe un șantier unde nu ai acces la o sursă de curent electric, poți alimenta o betonieră sau alte utilaje asemănătoare timp de câteva ore bune continuu. Pe de altă parte, pasionații de outdoor pot alimenta echipamente frigorifice, lumini și fel de fel de gadgeturi timp de câteva zile cât campează în mijlocul naturii. Puterea V2L (Vehicle to Load) poate fi de 2,3 kW (priză de 10A) în mod standard pe Stormtrak sau de până la 6.9 kW (2 x 16A) opțional, prin două prize în benă + una în interiorul habitaclului (puterea maximă se împarte între acestea).
Înțelegem deja de ce atâția clienți au ales pe nevăzute, cum s-ar spune, Ford Ranger PHEV în detrimentul celorlalte versiuni, care putem spune că au dovedit deja din plin de ce sunt capabile.
După ce l-am testat timp de două zile, pe un traseu variat ce s-a întins de la București până în Delta Dunării, în Jurilovca și prin împrejurimi, și înapoi în capitală, am ajuns și eu la o concluzie extrem de favorabilă noului Ranger PHEV. Este nu doar un pick-up, este un vehicul dintre cele mai versatile, unul care te poate ajuta în mai toate tipurile de exploatare. Este o mașină potrivită atât pentru întreprinzătorii din diferite domenii, cât și pentru amatorii de ieșiri în mijlocul naturii, dar și pentru familiști, totodată.
Trebuie să vin acum și cu detalii prin care să explic cum de am ajuns la această concluzie, pe care, iată, am exprimat-o poate mai devreme decât ar fi fost cazul. Testul cu Ford Ranger PHEV a început din București, unul la fel de aglomerat cum îl știm cu toții de câțiva ani buni. Aici, fiindcă am plecat cu bateria încărcată la maxim, am rulat strict electric până ce am ieșit spre autostrada A2.
În afară de unele șocuri la plecarea de pe loc (și nici acelea prezente mereu), în modul pur electric, Ford Ranger PHEV se remarcă printr-un caracter extrem de rafinat, unul care te face să uiți că ești de fapt la volanul unui pick-up lung de peste 5,3 metri și cu o greutate la gol de peste 2,6 tone. Ranger PHEV este surprinzător de agil, dar mai mult impresionează prin nivelul de confort. Suspensiile filtrează incredibil de bine orice fel de denivelare, inclusiv puntea spate cu arcuri lamelare tratează gropile cu maximă indiferență. Consumul prin București a fost, grație bateriei încărcate la 100% la plecare, de zero litri de benzină.
Am ieșit pe autostrada A2, pe care am parcurs-o până aproape de Constanța, deci am avut timp să analizăm acest pick-up și într-un mediu în care nu se simte cel mai natural. Cu atât mai puțin un Plug-In Hybrid, care, așa cum bine știm, este mai eficient atunci când mai sunt incluse în meniu și decelerări, spre a reîncărca, pe cât posibil, bateria. Pe autostradă, la o viteză constantă, Ford Ranger PHEV folosește strict motorul termic pe benzină, așa că am văzut un consum mediu de puțin peste 10 l / 100 km, dar asta în condițiile în care am avut o viteză medie tipică unui A2 deloc aglomerat. Pe autostradă am remarcat și o insonorizare de top, doar ceva zgomot de la vânt mai perturbă ușor liniștea din habitaclu, dar nici acela decât la un nivel mediu.
După-amiaza primei zile de test ne-a găsit în apropiere de Jurilovca, unde am avut norocul unei zile de sfârșit de septembrie foarte plăcute, cu soare și temperaturi în jurul a 20 de grade Celsius. Am analizat în atare condiții toate detaliile de design ale noului Ranger PHEV, care propune în exclusivitate pentru această motorizare echiparea Stormtrak. Culoarea Chill Grey este oferită strict pe această versiune, la fel și jantele cu design unic în gamă.
Ca detalii practice, pot aminti sistemul extrem de ingenios ce permite rollbar-ului să gliseze către spatele benei, în timp ce șinele de pe plafon se pot roti din poziția longitudinală în cea transversală și astfel să te lase să transporți deasupra plafonului și mai departe peste benă obiecte cu lungimi și de peste 4 metri, în estimarea mea.
Pe de altă parte, amplasarea modulului cu bateria de 11,8 kWh în interiorului șasiului, sub benă, a făcut ca atât garda la sol să fie o idee mai joasă în acea zonă, cât și să se piardă câțiva centimetri din înălțimea benei. Este vorba doar despre o ușoară înălțare a podelei benei, deci nu aș aprecia că volumul de încărcare a scăzut cu mai mult de câțiva litri, aș spune insignifiant raportat la toate beneficiile pe care le aduce prezența bateriei sistemului Plug-In Hybrid.
La interior, Ford Ranger PHEV arată mai degrabă a SUV cu pretenții. Avem un layout care nu uită însă nici de apartenența la segmentul pick-up, deci vorbim despre un mix optim între utilitar și confortabil. Materialele nu sunt neapărat cele mai pretențioase, este plastic tare mai peste tot, pe care nu-l simți așadar cel mai plăcut la atingere, dar ca aspect nu mă pot plânge de nimic. Spațiu este din plin pe orice direcție, astfel Ford Ranger PHEV este potrivit chiar și pentru cinci adulți.



A doua zi l-am scos pe Ranger PHEV și la o sesiune de off-road, nu aveam cum să ne edificăm complet dacă nu făceam și asta. Pe drumuri neasfaltate, indiferent dacă erau acoperite cu praf, cu pietriș sau direct cu pământ, Ranger PHEV este magistral. Confort maxim, roțile păstrează mereu contact cu solul și astfel mașina îți transmite multă încredere chiar și la viteze de peste 50 – 60 km/h pe drum de țară.
Incursiunea în off-road a continuat cu un parcurs mai dificil, o trecere printr-o micuță pădure, unde am putut aprecia capacitățile de trecere peste denivelări mai serioase, unde am mers pe iarbă umedă, dar și pe ceva noroi. Nimic extrem de dificil totuși, însă suficient cât să ne dăm seama că Ranger PHEV nu se sperie nici de off-road mediu spre dificil.
În materie de consum, fiindcă am plecat spre sesiunea off-road cu bateria plină, am putut parcurge mare parte din traseu fără emisii, iar asta inclusiv cu sistemul de tracțiune integrală cuplat. Asta este posibil pentru că motorul electric este amplasat în cutia automată cu 10 rapoarte, deci poate prelua întreaga sarcină spre a roti toate cele patru roți.
În ceea ce privește cutia de viteze, dacă tot am amintit de ea, aceasta reacționează mai mereu impecabil, aproape că nu simți niciodată schimbările de treaptă. Poate doar uneori, rar, pe retrogradare să mai apară ceva agățări, dar nici atunci șocuri în adevăratul sens al cuvântului.
Consumul la Ford Ranger PHEV depinde foarte tare dacă ai plecat la drum cu bateria încărcată de la priză și de ce distanță parcurgi. Astfel, pentru circa 100 – 120 km rulați în total, din aproximativ circa 30, maxim 35 km electric, consumul de benzină va fi între 6 – 7 l / 100 km. Bine spre foarte bine pentru un pick-up greu de peste 2,6 tone la gol și cu o putere de aproape 300 CP. Dacă însă vei merge la drum lung, poate chiar pe autostradă, te poți aștepta la 10 – 11 l / 100 km, mai ales dacă alegi să te mai și bucuri de reprizele excelente pe care le poate susține Ranger PHEV.
După tot ce am reușit să descopăr în urma acestei prime întâlniri cu unul dintre cele mai convingătoare pick-up-uri electrificate, pot spune cu certitudine că Ford Ranger PHEV are toate atributele de partea, are calități multiple care îi vor asigura succesul în gamă. De la o ținută de drum de excepție, care poate face de râs și multe SUV-uri cu pretenții, la putere și cuplu din plin (la nivel de Raptor), la soluții practice (prize cu putere de până la 6,9 kW și bare modulabile pentru transportul obiectelor lungi) și până la o echipare generoasă și cu opțiuni extinse de confort, noul Ranger PHEV se dovedește alegerea naturală în segmentul pick-up.