Japonezii de la Nissan au revenit în segmentul compact cu un model care are dificila sarcină de a implica marca într-o zonă extrem de competitivă a pieței europene. Este noul Pulsar un rival pe măsura modelelor deja consacrate Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra sau Renault Mégane?
Text: Robert Stan
Supușii Zeului Automobil cu memoria lungă își aduc încă aminte de Almera – Pulsar, pe piața asiatică -, un Nissan de clasă C care a fost vândut ani buni în România. Prin 2006, oficialii mărcii anunțau, surprinzător pentru mulți, că renunță la comercializarea modelului pentru că numărul de unități dorite de clienți nu justifica susținerea sa pe piața europeană. Gurile rele vorbeau pe atunci și de o dispută în cadrul Alianței Renault – Nissan în privința efectelor negative avute de modelul japonez asupra vânzărilor modelului Mégane. A urmat un alt model, Tiida, care nu a avut deloc succes. Ei bine, anul trecut, optica managerilor Nissan s-a schimbat radical, aceștia prezentând, cu surle și trâmbițe, noul Pulsar, un model care se încadrează în piață… ați ghicit, exact acolo unde se afla Almera. Prin urmare, niponii s-au întors, după nouă ani, cu un nou model, acolo de unde au plecat.
Mai mult sau mai puțin logică, mișcarea celor de la Nissan ne-a adus pe piață un nou vehicul compact care are drept sarcină reintegrarea mărcii în aceeași clasă cu modele precum Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Škoda Octavia, Renault Mégane sau Hyundai i30. Am spus reintegrarea și nu intrarea în competiție, pentru că, după declarațiile de la expoziția auto de la Paris de anul trecut, se pare că oficialii niponi nu au stabilit ținte ambițioase pentru acest model, preferând, deocamdată, să testeze reacția clienților din Europa. Desigur, întrebarea cu un răspuns de 100 de puncte rămâne dacă Pulsar va putea emite pretenții la un loc suficient de bun în segment pentru a justifica investiția.
De-al casei
Lăsând deoparte strategiile mai greu de înțeles ale Nissan, mai mult sau mai puțin importante pentru clienți, este demn de menționat că Pulsar este o mașină care se încadrează destul de bine în limitele de tehnologie, dinamică și design ale clasei compacte. În privința design-ului exterior, nu sunt multe de spus. Pentru un neavizat, vehiculul poate părea un Qashqai pus cu botul pe labe. Mai exact, zona frontală este foarte asemănătoare cu cea a fratelui mai mare, doar partea de jos a acesteia și garda la sol dând suficiente indicii asupra diferențelor. În partea din spate însă lucrurile stau cu totul altfel. Grație unor blocuri optice ale căror colțuri se alungesc până deasupra roților, mașina dă impresia de mișcare chiar și atunci când stă pe loc. Acest lucru este susținut și de linia puternic înclinată vizibilă pe ușile laterale.
Interiorul este cât se poate de confortabil și… obișnuit. Cu toate acestea, există câteva elemente demne de menționat. În primul rând, spațiul pentru pasagerii din spate este lăudabil. Nici vedeta segmentului, Golf, cu vânzările sale care îl poziționează în vârful tuturor clasamentelor, nu se poate lăuda cu valori similare. De asemenea, ergonomia se află la cote ridicate, iar planșa de bord are elemente cu o poziționare ușor de intuit fără ca șoferul să fie nevoit să își mute privirea de pe șosea. Din nefericire însă, dimensiunile și modul de afișare al hărții sistemului de navigație par depășite, iar numărul și volumul spațiilor de depozitare accesibile ocupanților celor cinci locuri este redus. La capitolul dotări și sisteme de comandă și control, varianta Tekna testată de AUTO pro stă foarte bine. În această configurație de top în gama Pulsar, mașina dispune de geamuri cu acționare electrică pentru toate ușile, computer de bord multifuncțional, sistem stop&start, aer condiționat automat, cruise-control, șase airbaguri, ABS, ESP, sistem activ de control al traiectoriei, anticipare frână de urgență, monitorizare a presiunii din pneuri, precum și de utilele sisteme Nissan Safety Shield (avertizare încălcare bandă/avertizare unghi mort/detectare obiecte în mișcare) și NissanConnect cu Around View Monitor (sistem navigație cu SD card, ecran tactil color de 5,8 inchi, radioCD cu MP3, 6 boxe și port USB, mufă auxiliară, conectare smartphone).
O mențiune necesară este legată de volumul portbagajului. Pulsar are un spațiu pentru bagaje de 372 de litri, printre cele mai bune valori din segment.
Manevrabil, dar fără sclipiri
În privința comportamentului rutier, Nissan Pulsar nu diferă mult de contracandidatele din segment. Asistată electric, direcția nu oferă suficient feedback șoferului fără a afecta însă stabilitatea sau traiectoria. Chiar și în virajele abordate mai sportiv, vehiculul menține bine trasa indicată de șofer, iar suspensia își îndeplinește cât se poate de bine rolul. Asta în ciuda faptului că setarea acesteia este orientată mai mult spre confort decât spre dinamism.
Gama de motoare cu care Nissan speră să atragă cât mai mulți clienți este compusă din doar două propulsoare, unul diesel și unul alimentat cu benzină. Dieselul de 1,5 litri dezvoltă 110 CP, în timp ce varianta alimentată cu benzină – DIG-T 115 – are 1197 cm3 și pune la dispoziția șoferului 115 CP. Consumul mediu raportat de producător este de 3,6 litri/100 km pentru diesel, respectiv, 5,0 litri/100 km pentru benzină. În timpul testului însă, varianta DIG-T 115 a afișat un consum mixt de circa 8 litri/100 km. Este demn de menționat și că rezervorul modelului Pulsar are doar 46 de litri, fapt ce reduce autonomia prin comparație cu unii dintre competitorii direcți.
O comparație la nivelul prețurilor de bază ne arată că, în timp ce Nissan Pulsar Visia DIG-T 115 – varianta cea mai ieftină – costă 16.150 de euro, cel mai ieftin Volkswagen Golf, Trendline, 1.2 TSI, are un preț de 15.959 euro, iar un Opel Astra Selection (1.4 ECOTEC) costă 14.990 euro. Desigur, există diferențe la capitolul echipamentelor aflate în dotarea modelelor de bază.
(Articol publicat în numărul 34 – februarie 2015 – al revistei AUTOpro. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați)