Modelul Honda Jazz este, de ani buni, un etalon în privința soluțiilor tehnice de maximizare a spațiului interior în zona mașinilor cu dimensiuni reduse. Grație modului ingenios de amplasare a echipamentelor și a flexibilității habitaclului, micul model japonez îți dă impresia că ai de-a face cu un vehicul mult mai mare. Abia sosită pe piața românească, varianta cu sistem hibrid de propulsie ne-a arătat și o altă calitate a acestei mașini: eficiența.
Text: Robert Stan
Mică, albă, cu un design exterior oarecum ciudat, un habitaclu spațios, asezonat cu materiale de calitate bună și comenzi amplasate corect în jurul șoferului, acestea au fost impresiile avute după primul contact cu Honda Jazz Hybrid. Învârtirea cheii în contact ne-a dat însă primele momente de indecizie. Acum merge motorul electric sau cel termic? Liniștea din habitaclu părea ireală. O scurtă privire aruncată pe afișajul amplasat în mijlocul celui mai mare cadran de pe bord ne-a lămurit: funcționa cel termic. Un simbol cu o pompă de benzină care „trimitea” săgeți către o mică mașinuță a fost cel care ne-a dat informația. În cazul în care modelul ar fi fost animat de motorul electric săgețile cu pricina ar fi venit de la bateria simbolizată pe același afișaj.
În timpul mersului ne-am lămurit că sistemul IMA (Integrated Motor Assist), prezentat de Honda în 1999 pe modelul Insight, a evoluat și poate propulsa mașina, atunci când nu este nevoie de o putere prea mare, doar cu ajutorul electricității. Mai mult chiar, aceleași simboluri ne-au arătat, cât se poate de simplu și inteligibil, în ce momente vehiculul folosește ambele motoare, doar pe unul dintre ele sau chiar când încarcă bateria.
Lăsând deoparte principiul de funcționare și primele impresii, să trecem la lucruri mai serioase. Noul Jazz Hybrid uimește printr-un comportament rutier greu de găsit la o altă mașină din clasa mică. În special în oraș, modelul pare în mediul său. Desigur, transmisia CVT are și ea un cuvânt de spus în asta. Tocmai pentru că ne așteptam la un astfel de rezultat, dar și pentru că dimensiunile mașinii o fac eligibilă și pentru călătorii în afara orașelor, am decis să ne lăsăm purtați de Jazz și pe drumuri virajate de munte. Ei bine, abia aici au apărut surprizele. Majoritatea plăcute. În ciuda unei greutăți apropiate de cea a unui Renault Mégane, de exemplu, mașina stă foarte bine pe viraje. Și are doar 3,9 metri. Ampatamentul lung și consolele foarte scurte îi asigură însă o stabilitate greu de bănuit. Liniștea din habitaclu rămâne aproape netulburată atâta timp cât nu forțezi nota. Odată ce apeși cu putere pedala de accelerație și obligi motorul termic să urce în ture, zgomotul devine însă deranjant. Peste toate acestea, grație plafonului transparent și unor spații vitrate largi, ai tot timpul senzația că mergi cu o mașină mult mai mare. Sentimentul de spațiu și confort nu este tulburat nici de suspensie. Aceasta își face datoria cu stoicism, fără a scoate sunete neplăcute sau a deranja prin zdruncinături pasagerii.
Din nefericire, prețul unui astfel de „ansamblu” propulsie – confort – spațiu este destul de piperat. Honda Jazz Hybrid costă nu mai puțin de 19.456 de euro. Există, e drept, și variante mai ieftine. Dar trebuie să renunțați la consumul redus – care la finalul testului de circa 320 km a fost de 5,4 l/100km – și să apelați la un alt Jazz, cu motor termic. În acest caz, prețurile de listă cu TVA încep de la 14.248 euro.
(Acest articol a fost publicat în numărul 31 -octombrie 2014 – al revistei AUTO pro)